dinsdag 17 augustus 2010

Pelgrimeren van La Gonne naar Le Châtelet

Sentier vers Saint-Jacques-de-Compostelle; via Vézelay
Van La Gonne naar Le Châtelet
Zondag 25 juli 2010 – 22,5 km.
Dag 74: 1540,5 – 1563 km.

Voor een pelgrim is dit een bijzondere dag. Het is vandaag namelijk Jacobsdag. Elk jaar op 25 juli is het Jacobsdag. Dit jaar is echter een bijzonder jaar. Omdat de 25e juli dit jaar op een zondag valt, is dit jaar in de katholieke traditie een heilig jaar. Vandaag – zondag 25 juli 2010 – is dus een bijzondere dag: Jacobsdag op zondag in een heilig jaar. Pas in 2021 zal het weer zo zijn dat 25 juli op een zondag valt. Daarop moeten we dus nu nog 11 jaar wachten.

Eerst brengen Durkje en ik vanmorgen om 8.00 uur de twee fietsen met de auto vanaf de camping in Saint-Amand-Montrond naar Le Châtelet. Van daaruit fietsen we dan zo’n 20 kilometer via Loye-sur-Arnon naar La Gonne. De fietsen stallen we achter het kruis, op het materiaalveld dat de naastwonende boer ons gisteren wees.

Om 9.50 uur beginnen we aan onze wandeltocht van vandaag. Al na de eerste meters arriveren we in La Gonne. Net voorbij de boerderij waarvan we gisteren de boer en boerin spraken, slaan we linksaf. Bij een woning waar een aantal sloopauto’s naast de woning staan, gaat de asfaltweg over in een onverharde weg. Zo verlaten we het gehucht La Gonne. Verderop volgen een asfaltweg en weer een onverharde weg, waarna we in La Fontenelle aankomen. Een eindje verderop komen we in Varenne, waar we doorheen lopen.

Dan volgt een brede, nieuw geasfalteerde weg in de richting van Le Grand-Orme, die we volgen van Le Grand Bonnefond tot Le Petit Bonnefond; twee boerderijen. Ter hoogte van de laatstgenoemde boerderij verlaten we deze asfaltweg om via een onverharde weg tussen een dubbele boomwal en akkers door te lopen. Achter ons komen twee tractoren met aanhangwagens aan rijden, die een akker op gaan om daar de hier veel voorkomende strorollen van het land te halen. Een eindje verderop worden we ingehaald door een groep vriendelijk groetende Franse mountainbikers. Uiteindelijk komen we in Planche.

We lopen door naar het gehucht Les Petites Maisons. Daar staat een oud paardenvrachtwagentje met daarin een jonge dame en een man van middelbare leeftijd. De nog heel jonge chauffeuse rijdt ons later met deze paardenwagen voorbij als we Les Petites Maison al achter ons hebben gelaten. Na een bosperceel en een buiten de bebouwde kom liggende ommuurde begraafplaats arriveren we in Loye-sur-Arnon. De 11e-13e eeuwse dorpskerk van Loye-sur-Arnon ligt aan de D951. De torenspits is in abominabele staat. Veel leien zijn al van de spits gevallen en de gaten zitten in de torenspits. Enkele leien liggen onder aan de toren. Een levensgevaarlijke situatie dus. We steken de D951 over en eten een broodje in het kleine park tegenover deze kerk. Een groep honden op een erf tegenover de kerk blaft onophoudelijk, totdat na een derde poging de huisbewoners de dieren eindelijk met – zij het kortdurend - succes tot rust hebben gemaand.

Daarna moeten we door een steeg afdalen. Dit is het pelgrimssteegje, volgens het bord aan de muur de “Impasse des Pélerins”. Op de hoek van deze steeg en de D951 staat een café-restaurant, waar we op het terras een kop koffie drinken.

Voorbij de steeg gaan we met een bruggetje over een beek en dan linksaf in de richting van Le Chên Fourchu. In de bocht van deze weg gaan we een stijgend bospad op, tussen bomen en heggen door. Verderop komt een man met een paard met rijtuigje aanrijden. Na dit mooie bospad volgt een onverharde weg, steken we de C203 over en gaan we rechtdoor naar het huis van Les Suchots. We lopen daar om de waterpoel heen en komen na weer een brede onverharde weg aan op een asfaltweg op de kruising van Méséreau. We gaan rechtdoor naar Le Moulin de Mésereau. Daar steken we met een provisorische loopbrug het aanvoerkanaal over.

Iets verderop is een doorwaadbare plaats in de rivier de Arnon. Daar stroomt nog wel water, dus wij nemen de ijzeren loopbrug die hier in verband met de hoge waterstand van de Arnon toegang geeft tot een achter de brug gelegen ruime picknickplaats. Na een klim komen we in (oost-)Ardenais. Daar wandelen we langs de 12e-19e eeuwse St. Sulpice-kerk. Naast deze kerk staat een oude priorij, momenteel heerboerderij. Aan de D951 staat een boerderij. Door een openstaande deur zien we binnen een stierkalf aan een touw staan. De boerderijerfhond begeleidt ons met royaal geblaf. Daarbij springt hij op de lage erfmuur en daar loopt hij blaffend over heen, gelijke tred houdend met ons. Als we de D951 al lang zijn overgestoken, blaft hij ons nóg na. Wij volgen de asfaltweg naar La Plaix. Daar nemen we een brede, begroeide veldweg. In een bocht zit een jonge Fransman te picknicken bij zijn racefiets. We voeren een kort gesprek. Hij woont in de buurt en is een dag hier in de buurt aan het fietsen. Via de D38 wandelen wij vervolgens het dorp (west-)Ardenais binnen.

Vlak vóór we de D951 in Ardenais over steken, pauzeren we op een picknickbank bij het plaatselijke dorpshuis. Heerlijk is het hier in de schaduw. Aan de overzijde volgt een aangenaam wandelpad. Het brede graspad is recent nog gemaaid en tussen de af en toe hoogopgaande aarden wallen - die begroeid zijn met bomen en struiken - hebben we nu en dan mooie doorkijkjes naar de aanliggende akkers en weilanden.

Daarna volgt een aantal asfaltwegen en mooi begroeide onverharde wegen, waarbij we La Maison Rouge passeren en uiteindelijk arriveren in La Bourgeoisie. Daar wandelen we tussen boerderijen, loodsen en woonhuizen door over een slingerend asfaltweggetje, om vervolgens een onverharde weg te nemen in de richting van het Bois du Salut. Vlak voordat we in het bos aankomen, zien we in de brede rechter berm van deze onverharde weg schitterend paarsbloeiende heide, omgeven door mooie varens. Heide hadden we in deze omgeving nog niet eerder gezien.

Aan het eind van het brede bospad dalen we via een smaller, steil bospad naar de vallei van Le Cheminon. Onder in de vallei kunnen we via een loopbruggetje een smalle rivier oversteken. Daarna volgt een steil graspad om vanuit deze vallei naar Les Trois-Fournaux te gaan. Boven gekomen, zien we de kerktoren van Puyferrand al boven de bomen uitsteken. We wandelen even later om deze 12e-13e-17e eeuwse Romaanse abdij en kerk “Notre-Dame de Puyferrand” heen. Naast deze kerk ligt een moderne begraafplaats. De oude begraafplaats ligt een eindje verder, recht tegenover de grote dorpskerk.

Nu volgt ons laatste deel van de wandeltocht van vandaag: Le Châtelet. We zien het stadje in de verte al liggen, hoog tegen een heuvel gebouwd. Via eerst een afdaling en daarna een klim wandelen we van Puyferrand nog even naar Le Châtelet, waar onze auto staat. Het is nu 15.00 uur, dus we hebben vandaag de 22,5 kilometer afgelegd in ruim 5 uren. Het was vandaag wederom een wandeling met veel variatie qua gehuchten, dorpen, steden en landschappen. Ook het weer werkte vandaag wederom prima mee: mooi zomers wandelweer. Iets zwaarder bewolkt dan gisteren, maar af en toe is het toch ook even heel warm als de zon doorbreekt. Op de terugweg naar onze camping halen we de fietsen weer op uit La Gonne.