dinsdag 17 augustus 2010

Pelgrimeren van La Bidoire naar Briantes

Sentier vers Saint-Jacques-de-Compostelle; via Vézelay
Van La Bidoire naar Briantes
Woensdag 28 juli 2010 – 22 km.
Dag 76: 1583,5 – 1605,5 km.

Met de auto brengen Durkje en ik de fietsen naar Briantes. Dan fietsen we van Briantes naar ons beginpunt van vandaag: La Bidoire. Om 9.30 uur begint onze wandeltocht vandaag. Het is dan zo’n 16 graden Celsius en de lucht vertoont sluierbewolking, die later op de dag over gaat in halfbewolkt met af en toe zonnige perioden. De temperatuur loopt vandaag op tot 26 graden Celsius, dus vooral de stukken die we bij een matige wind in de volle zon over asfalt lopen, zijn buitengewoon warm. Vlakbij het kruis van La Bidoire stallen we de fietsen in de berm bij een woning met een prachtige tuin, waar een oudere man en vrouw druk in de weer zijn om die tuin te onderhouden. Een dompelpomp in een wasmachinetrommel ligt in het beekje naast de tuin. De vrouw geeft de planten water aan het andere eind van de waterslang. Ze geeft aan dat we onze fietsen hier wel mogen stallen.

Over de grensweg tussen de departementen Cher en Indre wandelen we La Bidoire uit. Het asfaltweggetje gaat bij de laatste woning over in een begroeid onverhard pad. We volgen deze ingesleten weg tussen de hoogopgaande heggen door. Daarna volgt een kilometer asfaltweg naar Le Plaix. Dan volgt weer een holle weg, nu door het dal van de rivier de Sinaise, die we hier ook oversteken. Via een asfaltweg komen we aan in La Bergère de Loutre. Na een onverharde weg en een asfaltweg volgt dan het volgende gehucht: Le Magnout. Omdat de gemeente hier kennelijk geen plaatsnaambordje plaatste, lijkt het erop dat de bewoners dat zelf hebben gefabriceerd en geplaatst.

Nu volgt een stukje D54e, een stenige weg en vervolgens een asfaltweg waarmee we onder een oude spoorwegtunnel door wandelen. Voorbij de D71 komen we in het gehucht La Bierge. Een knus buurtschap langs een bochtig stukje doorgaande weg. Dan volgen gevarieerde tracé’s met asfaltwegen en een stenige weg langs akkers, waarna we aankomen bij de boerderij La Ranche.

Daar gaat het verder over asfalt, steken we de D26 over en gaan we via een karrenweg door naar de D26a, die we volgen om in het dorp Champillet te komen. Tegenover de dorpsvijver staat de oude dorpskerk van Champillet. We mogen niet naar binnen, maar van achter een laag hek in de twee geopende deuropeningen, kunnen we wel het interieur van de beide kapellen bekijken. Aan de voorzijde van de romaanse kerk is de geopende Mairie en aan de achterzijde het gemeentelijk publiek toilet, waar we dankbaar gebruik van maken. Daarna pauzeren we op grote stenen, die in de voortuin van de kerk als bankjes zijn geplaatst. We hebben vanaf hier een mooi uitzicht over de voormalige wasplaats van het dorp, waar momenteel een speelparkje met zitbanken is. Vervolgens lopen we om een oud dorpslogement heen. Op de gevel lezen we in het Frans de tekst: “Hier logeert men te voet en te paard”. Het gebouw ziet er verlaten en leegstaand uit. We lopen door naar het gehucht La Croix Jolie.

Een volgende asfaltweg voert ons naar La Motte-Feuilly. We lopen langs het gemeentehuis (Mairie) van deze kleinste gemeente van het departement Indre, met haar ongeveer 43 inwoners. Aan de overzijde van de D36 gaan we richting Feusines, maar uiteindelijk buigen we eerder af naar een begroeide weg langs een bosrand. Vervolgens steken we de D84 over en lopen langs de inmiddels drooggevallen vijver van Rongères. Mooie paarse bloemen staan in het meest drassige deel dat eens de grote vijver was. We komen dan bij de D917 en moeten nu ongeveer een kilometer lang langs deze drukke weg in de berm wandelen in de richting van het Bois de St.-Sévère. Bij de kruising van deze weg met de D36 in het bos is een picknickplaats. Hier rusten we even op een picknickbank. Daarna gaan we door een mooie boslaan door dit bos. Het is hier schaduwrijk en heerlijk koel. Heel anders dan de warmte waarin we komen als we voorbij het bos onze weg over asfalt vervolgen. We steken de D84 over en volgen een karrenspoor.

Via een asfaltweg wandelen we dan naar La Côte-Perdrix. In de bocht van de weg door dit gehucht staat een bijzondere, oude schuur. Voorbij de schuur daalt de weg naar de watermolen van La Côte-Perdrix. Hier ligt een oude, niet meer in gebruik zijnde loopbrug naast een veel lager gelegen betonnen brug over het riviertje. Je kunt zien dat deze nieuwe brug op de plaats ligt waar vroeger de doorwaadbare plaats in de rivier was.

We lopen door en gaan dan op de kruising van Les Sablons verder over een breed graspad door het dal. We laten het gehucht La Preugne links liggen, en gaan ter hoogte van dit gehucht verder over een smaller graspad. Daarna volgt weer een asfaltweg en al ver voorbij La Preugne nogmaals een goed begaanbaar stijgend graspad in de richting van Le Virolan. Van Le Virolan lopen we naar L’Arpijeau. Daarna volgen een aantal onverharde wegen. Het laatste pad voor vandaag daalt naar de rivier de Indre. Bij de waadplek in de Indre ligt een veel hoger gelegen loopbrug, die wij gebruiken om de Indre hier over te steken.

Tenslotte stijgen we vanaf de Indre naar de D84, die we bij Le Grand Moulin bereiken. Hier staat onze auto, in het zicht van Briantes waar we nu bijna zijn. Om 14.15 uur arriveren we na 4 uur en 3 kwartier en 22 kilometers verder bij onze auto bij Briantes. We halen de fietsen weer op uit La Bidoire om tenslotte via een supermarkt in La Châtre naar onze camping in Montgivray terug te keren.