maandag 21 december 2009

Rinnie Nauta exposeert in De Hege Stins

Maandag 21 december 2009

In december 2009 & januari 2010 exposeert Rinnie Nauta uit Stiens een aantal van haar schilderijen in de Hege Stins te Stiens. Het zijn portretten en landschappen. Rinnie Nauta: "Dat betekent voor mij een klein feestje; niet alleen vanwege het feit dat precies op mijn zeventigste verjaardag alles klaar moest zijn en opgehangen werd, maar ook omdat ik pas laat ben begonnen met schilderen." De belangstelling voor creatieve dingen kreeg Rinnie van haar ouders mee. Vandaar dat ze na haar opleiding tot onderwijzeres nog een akte haalde voor Handenarbeid LO (lager onderwijs) en ook de opleiding volgde voor Tekenen LO. "De kennis die ik daar opdeed, heb ik uiteraard in mijn werk kunnen gebruiken, maar pas veel later kregen potloden en penselen mijn volle aandacht", zo schrijft deze Stienser kunstenares.

Na het schilderen van een tiental iconen, wilde ze graag meer eigen creativiteit gebruiken. Je mag bij icoonschilderen namelijk niets veranderen aan het oeroude voorbeeld. Op de bridgeclub leerde ze Iet Jongma kennen, die haar meenam naar een groepje vrouwen, dat wekelijks samen schilderde. Rinnie: "Dat was heerlijk. Ik werkte er met waterverf, plakkaatverf, leerde werken met een roller en nog veel meer. Dat was een zeer interessante periode. Toch miste ik op den duur nog extra kennis."

Uiteindelijk leerde Rinnie Nauta haar schildermeester kennen, de uit Bulgarije afkomstige Peter Vassilev. Hij was degene die haar de beginselen bijbracht van oude en nieuwe technieken. Het eerste schilderlesjaar dat ze wekelijks naar Franeker reisde, mocht ze alleen tekenen met een potlood. Uit die periode hangen nu twee tekeningen in de ontvangsthal van De Hege Stins. Na een jaar zei Vassilev tegen haar: “Nu mag je wel gaan schilderen”. Toen Rinnie hem vroeg waarmee, zei hij zonder van zijn werk op te kijken: “Met olieverf, natuurlijk”. Ze wist dat ze daar bij hem niet tegen in zou hoeven gaan.

Al snel viel haar keus op portretten. “Kies een oude meester uit, wiens werk jou boeit en schilder al zijn portretten maar na”, was Peters voorstel. Rinnie Nauta koos toen de Russische schilder Repin, waarvan ze bijna iedere week wel een portret naschilderde. Toen kwam de tijd dat ze haar eerste eigen portret mocht maken.

Rinnie Nauta schrijft in een toelichting op haar expositie: "Naast portretten maak ik de laatste tijd ook landschappen. Het is nog steeds olieverf en dat zal voorlopig wel zo blijven, want ik ben er aan verknocht geraakt." Eén van de momenteel geëxposeerde landschappen in De Hege Stins is het olieverfschilderij op linnen uit 2006 met als titel "Dunguaire Castle". Dit kasteel staat in de omgeving van Kinvara aan de westkust van Ierland.

Geen opmerkingen: