"Hora Est!", zo klinkt de luide roep van de zojuist binnengekomen pedel in de Aula van de Universiteit van Maastricht. De pedel stampt met zijn staf op de grond ten teken dat op zijn teken nu een einde komt aan de officiële bijeenkomst, waarin onze Stenden hogeschool-collega Hans Otting zijn proefschrift in het openbaar heeft verdedigd, ten overstaan van zijn promotor en diens promotiecommissie.
Vanmorgen vroeg zijn we met een groep collega's van Stenden hogeschool vanuit Leeuwarden afgereisd naar Maastricht om daar de openbare verdediging van Hans Otting bij te wonen. Een groep van zo'n 25 betrokken collega's en ook oud-collega's wonen vandaag deze officiële plechtigheid bij, samen met een groep familieleden, vrienden en overige belangstellenden.
Promovendus drs. Hans Otting begint de bijeenkomst met het zogenoemde Lekenpraatje, over de inhoud van zijn promotieonderzoek, dat leidde tot het proefschrift met als titel: "Knowledge, learning, and teaching: Studies on the application of constructivist principles in higher education". In deze presentatie vertelt Hans over de inhoud van de vier wetenschappelijke artikelen die zijn opgenomen in zijn dissertatie, te weten:
1. The structural relationship between students' epistemological beliefs and conceptions of teaching and learning;
2. International hospitality management students' epistemological beliefs and conceptions of teaching and learning;
3. The identification of constructivist pedagogy in different learning environments;
4. Critical task characteristics in problem-based learning.
Daarna volgt het openbaar debat, waarin de leden van de promotiecommissie - afkomstig uit Nederland, België en de Verenigde Staten - Hans aan de tand voelen over zijn onderzoek, proefschrift en stellingen. Na een uur komt de Maastrichtse pedel binnen en maakt een abrupt einde aan het antwoord dat Hans op dat moment geeft op de pas gestelde vraag. De promotiecommissie trekt zich daarna terug voor intern beraad teneinde vast te stellen of Hans zijn proefschrift met succes heeft verdedigd.
Als de promotiecommissie weer binnen is, spreekt Hans zijn promotor professor doctor W.H. Gijselaers zijn "laudatio" uit. In deze toespraak promoveert deze promotor Hans Otting tot "doctor" en reikt hij daarbij aan Hans de welverdiende "doctorsbul" uit. Professor Gijselaers roemt Hans om zijn betrokkenheid en doorzettingsvermogen en om de kwaliteit van zijn onderzoek en onderzoeksresultaten. Ook voegt de promotor eraan toe dat Stenden hogeschool met recht trots mag zijn om in de persoon van Hans zo'n kundige medewerker in huis te hebben als pleitbezorger van "constructivism & problem based learning". Gijselaers roept ons ook op om vooral door te gaan met probleemgestuurd onderwijs, óók omdat wetenschappelijk onderzoek aantoont dat deze onderwijsvorm aansluit bij de behoeften van de studenten van vandaag de dag.
Na een gezellige receptie in de Refter van de Universiteit Maastricht en aansluitend een feestelijk promotiediner in Kasteel Vaeshartelt is het voor ons allen rond 21.30 uur ook hora est, ofwel de hoogste tijd om met onze reisbus weer tevreden terug te keren op de lange weg die Hans in de afgelopen jaren al zo vaak heeft afgelegd van Maastricht naar Leeuwarden.
Zeergeleerde collega dr. Hans Otting, van harte gelukgewenst met deze respectabele prestatie.
Stenden hogeschool heeft er weer een gepromoveerde medewerker bij.
1. The structural relationship between students' epistemological beliefs and conceptions of teaching and learning;
2. International hospitality management students' epistemological beliefs and conceptions of teaching and learning;
3. The identification of constructivist pedagogy in different learning environments;
4. Critical task characteristics in problem-based learning.
Daarna volgt het openbaar debat, waarin de leden van de promotiecommissie - afkomstig uit Nederland, België en de Verenigde Staten - Hans aan de tand voelen over zijn onderzoek, proefschrift en stellingen. Na een uur komt de Maastrichtse pedel binnen en maakt een abrupt einde aan het antwoord dat Hans op dat moment geeft op de pas gestelde vraag. De promotiecommissie trekt zich daarna terug voor intern beraad teneinde vast te stellen of Hans zijn proefschrift met succes heeft verdedigd.
Als de promotiecommissie weer binnen is, spreekt Hans zijn promotor professor doctor W.H. Gijselaers zijn "laudatio" uit. In deze toespraak promoveert deze promotor Hans Otting tot "doctor" en reikt hij daarbij aan Hans de welverdiende "doctorsbul" uit. Professor Gijselaers roemt Hans om zijn betrokkenheid en doorzettingsvermogen en om de kwaliteit van zijn onderzoek en onderzoeksresultaten. Ook voegt de promotor eraan toe dat Stenden hogeschool met recht trots mag zijn om in de persoon van Hans zo'n kundige medewerker in huis te hebben als pleitbezorger van "constructivism & problem based learning". Gijselaers roept ons ook op om vooral door te gaan met probleemgestuurd onderwijs, óók omdat wetenschappelijk onderzoek aantoont dat deze onderwijsvorm aansluit bij de behoeften van de studenten van vandaag de dag.
Na een gezellige receptie in de Refter van de Universiteit Maastricht en aansluitend een feestelijk promotiediner in Kasteel Vaeshartelt is het voor ons allen rond 21.30 uur ook hora est, ofwel de hoogste tijd om met onze reisbus weer tevreden terug te keren op de lange weg die Hans in de afgelopen jaren al zo vaak heeft afgelegd van Maastricht naar Leeuwarden.
Zeergeleerde collega dr. Hans Otting, van harte gelukgewenst met deze respectabele prestatie.
Stenden hogeschool heeft er weer een gepromoveerde medewerker bij.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten