zondag 2 augustus 2009

Van Sint Jacobiparochie naar Santiago de Compostela

Sentier vers Saint-Jacques-de-Compostelle; via Vézelay
Van La Villeneuve-au-Chêne naar Bar-sur-Seine
Zaterdag 11 juli 2009 – 24 km.
Dag 55: 1135,2 – 1159,2 km.

Eerst brengen Durkje en ik de auto met de fietsen van Dienville naar Bar-sur-Seine. Dan fietsen we van Bar-sur-Seine naar La Villeneuve-au-Chêne. Even na 10.00 uur vertrekken we voor onze wandeltocht vanuit La Villeneuve-au-Chêne.

Vlak buiten de bebouwde kom zien we op enkele tientallen meters een grote schildpad de smalle asfaltweg langzaam oversteken. Als we bij hem zijn, is hij bijna bij de wegberm, maar hij blijft staan en trekt zijn kop een klein stukje naar binnen in zijn schild. Zo blijft hij roerloos stilstaan, ons goed in de gaten houdend.

Wij steken dan de N19 over en lopen over de D28B – een smal asfaltweggetje – in de richting van de spoorlijn, met links een keramiekfabriek en rechts vóór ons een gebouw aan het spoor. We gaan onder de spoorlijn Parijs-Bazel door.
Over de onverharde landweg lopen we in westelijke richting langs het spoor, waarbij we het voormalige stationsgebouw van La Villeneuve-au-Chêne passeren.

Een heel eind verderop zien we nog een stel wandelaars. Ze lopen zeker op zo'n 15 minuten loopafstand vóór ons uit. Als we bij de D28 komen, gaan we ruim anderhalve kilometer naar het zuidwesten.
Vanuit de andere kant zien we drie andere wandelaars ons tegemoet komen. Nog voordat wij de rivier de Barse over steken, ontmoeten we elkaar. Het zijn een man en een vrouw van onze leeftijd met achter hen aan een meisje van rond de 18 jaar. Toen wij vanmorgen naar ons beginpunt van vandaag fietsten, hebben we dit drietal in de berm zien zitten op de plaats waar een veldpad bij de asfaltweg komt.
Het stel dat ver vóór ons loopt, gaat verderop het bos in, waardoor we hen uit het zicht verliezen.

Bij de boerderij van Les Tores gaan wij ook het bos in. Het is een mooi veldpad tussen enkele velden en de bospercelen van La Bécassière door. Bij een boerenschuur gaan we rechtsaf verder over een heel smal veldpad, dat bijna niet te zien is, omdat de toegang overwoekerd is met overhangende struiken. We steken de D63 over en dan volgt een mooi bospad door een langwerpig bosperceel. Eerst is het nog een vrij brede bosweg, maar naarmate we dieper het bos in komen, wordt het een smal bospaadje. Een mooi stuk van de route van vandaag.

Na de eerste 10 kilometer komen we dan via de D43 aan in het dorpje Marolles-lès-Bailly. Het klokgelui van 12.00 uur heet ons welkom.
In het dorp zoeken we een rustplaats voor een etenspauze. Tussen de kerk en de school staat een behoorlijk bushokje, dat een prima rustplek lijkt te zijn. Als we er arriveren, blijkt dat drie meisjes uit het dorp dit bushokje ook hadden gekozen, om erin met hun poppen en knuffels in een kinderwagen en een wandelwagen een picknick te gaan spelen. Wij kunnen er nog gemakkelijk bij, dus wij starten onze etenspauze, terwijl zij hun speelgoed-picknicktassen openen en de pop en knuffel-egel steentjes voeren.
Als we hen met onze camera de foto van het schildpad op de weg laten zien, roepen ze uit: “Oh, une torture” en verrast kijken ze ons aan. Ja, het is echt waar, hij liep zo over de weg in La Villeneuve-au-Chêne. Na hun speel-picknick verdwijnen de meisjes achter de kerk.

Wij wandelen over de D43 het dorp uit. Als we het dorp verlaten, huppelen de drie meisjes luid naar ons roepend en zwaaiend door de grote tuin van het voorlaatste huis binnen de bebouwde kom. “Au revoir”, roepen ze ons na. We groeten hartelijk terug.

Daarna arriveren we via de D43 al spoedig in het dorpje Poligny.
Vlak daarna steken we de autosnelweg A5 over.
Daarna lopen we een eind over de D57A langs de snelweg A5. Deze asfaltweg gaat langzaam omhoog de velden in.

Na nog een klein stukje D57 en een onverharde weg arriveren we na 4,5 kilometer in het dorpje Fralignes.
Daar zien we een eindje verderop een andere wandelaar staan bij een oude en een jonge vrouw. Wij maken daar een foto van de dorpskerk van Fralignes.

Ten zuiden van Fralignes dalen we via een veldpad af in de Vallei van Lignel, in de richting van het beekje de Ray. Door een bosperceel en over een pad tussen de Koolzaad-velden door klimmen we langzaam naar de heuvelrug aan de overzijde van de Vallei van Lignel.
Over de heuvelrug van Champs d'Amont gaan we tussen de akkers door naar de D57.

Via het bosperceel van de Grand Val dalen we in de richting van Bourguignons. We verlaten het bospad hier. Dan volgt een zeer steile afdaling naar de D49 die door Bourguignons loopt.
Over het spoor komen we een eindje verderop aan bij de rivier de Seine. Een ideale plek in een open parkje aan de rivier om na deze 5,5 kilometer even uit te rusten en te genieten van het uitzicht van de dam in de rivier en op de achtergrond de brug over de Seine.

Als we verder gaan, komt de wandelende jongeman ons tegemoet, die wij eerder al zagen in Fralignes. Hij vertelt ons dat hij uit het Franse Saint-Quetin afkomstig is en dat hij ervoor heeft gekozen om ook in delen het pelgrimspad van Namen tot aan Santiago de Compostella te bewandelen. Vandaag loopt hij naar Bar-sur-Seine om daar te overnachten. Hij neemt nu even plaats op het bankje aan de Seine en wij gaan alvast verder in de richting van Bar-sur-Seine.

We komen vrij snel al bij de brug over de Seine. Wij steken hier de Seine echter niet over, omdat we nu het steentjespad moeten volgen dat ligt tussen de Seine aan onze rechterzijde en de oude spoorlijn aan onze linkerzijde.
Een eindje verderop in het veld zien we onder een boomwal een stel in het gras liggen. Dat zou wel eens het wandelend stel kunnen zijn dat vanmorgen een eind voor ons uit liep. Omdat ze zover in het veld liggen te rusten tegen de bosrand, passeren we hen op te grote afstand om hen te spreken.

Halverwege ons laatste stuk van 4 kilometer komen we voor het spoor te staan. De grote losliggende spoorstenen langs het spoor maakt het lopen over deze stenen bijkans onmogelijk, in elk geval te wankel om normaal te kunnen lopen. Een ander pad is er niet, dus we zijn genoodzaakt om hier een kleine honderd meter over de stenen en spoorbielzen ons pad te vervolgen.
Vrij snel kunnen we weer over een steentjespad langs de eerste huizen van Bar-sur-Seine verder.

We passeren tegen 15.15 uur het voormalige stationsgebouw van Bar-sur-Seine.
Een klein eindje verder staat onze auto; het eindpunt voor vandaag.
We zijn in Bar-sur-Seine gearriveerd na een wandeltocht vandaag van 24 kilometer.

We halen de fietsen uit La Villeneuve-au-Chêne en gaan daarna weer naar de camping in Dienville.
Het weer werkte vandaag prima mee. Een meestal bewolkte lucht, waarin af en toe de zon even doorbrak. Een prima temperatuur van even boven de 20 graden Celsius en af en toe een aangenaam warme wind.