woensdag 5 juli 2023

Poly velt wilg in Feinsum

Woensdag 5 juli 2023
 
De half afgewaaide wilg aan It Kanael in Feinsum

















Poly teistert Nederland
We zaten er eigenlijk al enkele jaren op te wachten.
De holle wilg tegenover ons huis aan de overzijde van It Kanael in Feinsum zou vast en zeker niet nog een lang leven beschoren zijn, want hij was in de loop van vele jaren al zó diep hol geworden, dat het alleen nog wachten was op de eerstvolgende harde storm die hem geheel of gedeeltelijk zou laten omwaaien.
En vanmiddag is het dan zover. Vandaag waait de zware storm Poly over ons land. Vanmorgen heeft dat in Haarlem helaas al een dodelijk slachtoffer geëist. Bovendien laten beelden uit het extra NOS-journaal, en van andere media de ernstige gevolgen zien van wat de huidige storm Poly in Nederland vandaag op veel plekken al heeft aangericht.

Storm halveert twee wilgen
Werkend met ondertussen het zicht op de rij wilgen langs It Kanael houd ik af en toe de stand van zaken buiten in de gaten. 
Halverwege deze middag zie ik een gapend gat in de rij wilgen. Ik ga erheen om te kijken wat er is gebeurd. 
Aangekomen op de Hyltsjebrêge kan ik het geheel overzien, en constateer dan dat de helft van de holle wilg is afgebroken, en dat - waarschijnlijk door het gapende gat dat daardoor in de bomenrij is ontstaan - van de ernaast staande wilg ook een dikke tak is afgebroken. Beide delen van de twee wilgen liggen in It Kanael. In de vliegende storm en regen maak ik enkele foto's van deze stormschade.
Storm en de regen geselen ondertussen het noorden van Fryslân.

Geen opmerkingen: