zaterdag 15 april 2023

Uit liefde voor jou

Dinsdag 11 april 2023
 
Cover van de 'Veertigdagenkalender 2023'

Op weg naar Pasen
Vandaag is het al weer de dag na Paasmaandag, dus na de tweede Paasdag. Eergisteren hebben we het Paasfeest groots gevierd, en daarmee sloten we de Veertigdagentijd af. 
Pasen vertelt ons het wonderbaarlijke verhaal van Gods niet te bevatten liefde en van Gods genade voor alle mensen.
In de Veertigdagentijd stonden we stil bij het leven van Jezus Christus. Hij inspireert ons. Als ultieme daad van goedheid gaf Jezus Zijn leven voor ons, en stond Hij op uit de dood. Die opstanding vierden we eergisteren met Pasen. De hoop die dát geeft, geven we door: door barmhartig te zijn en door goed te doen. Daarmee zijn we als christenen samen een 'Kerk in actie'.

Ontvangen en delen
Om ons voor te bereiden op het Paasfeest heeft de Protestantse Kerk in Nederland met medewerking van Kerk in Actie de 'Veertigdagenkalender 2023' uitgegeven, die dit jaar is samengesteld door Jedidja Harthoorn, Tineke van der Stok, Jan Verhage en Riejan de Winter. De illustratie op de cover is gemaakt door Margreet Kaatouw.
Dominee Wim Beekman - de classispredikant in de Classis Fryslân - en dominee Sytze Ypma - predikant van de PKN-gemeente te Franeker - zijn twee van de zeven predikanten die de auteurs zijn van de overdenkingen in deze Veertigdagenkalender. De andere mede-auteurs zijn Charlotte Inkelaar-de Mos, Pim Brouwer, Rianne van der Nagel-Meter, Judit van den Berg-Meelis en Jacco Overeem.
Deze Veertigdagenkalender hoort ook bij 'Petrus'; het magazine met verhalen van geloof, hoop en liefde uit de Protestantse Kerk in Nederland.
Het jaarthema binnen de Protestantse Kerk in Nederland is gedurende dit seizoen: 'Aan tafel!' De kalender heeft dan ook raakvlakken met dit seizoensthema binnen onze kerken.
De titel van deze Veertigdagenkalender - handelend over 'Ontvangen en delen' - luidt: 'Uit liefde voor jou'.
De Veertigdagenkalender 2022 heeft elke dag op onze eettafel in de woonkamer gelegen, om daar dagelijks uit te lezen; meestal aan het begin van de dag, om de teksten van de kalender de hele dag in gedachten met je mee te nemen in dat wat je die dag gaat denken & doen. Elke dag dus een nieuwe inspiratie, om zo bewust toe te leven naar Pasen.

Uit liefde voor jou
De Veertigdagenkalender bood ons in deze tijd van bezinning elke dag een bijbeltekst, een vraag om over na te denken, of een oproep om ermee aan de slag te gaan. Dat werd afgewisseld met een vasten-tip, een gedicht, een lied of een quote. Daarmee kwamen we in die tijd van bezinning elke dag een stapje dichter bij het Paasfeest.
Kerk in Actie vraagt dit jaar in de kalender ook aandacht voor haar diaconale project ten behoeve van jongeren die ouderen helpen in Moldavië, het armste land van Europa. Met de opbrengst van deze actie worden Moldavische voorgangers getraind, en Moldavische jongeren in de kerk gestimuleerd om ouderen in hun dorpen te bezoeken, boodschappen voor hen te doen, en tijd te nemen voor een praatje.

Om over na te denken
  • Aswoensdag bepaalt ons bij de kwetsbaarheid en sterfelijkheid van het leven. Ons leven is eindig en kwetsbaar. Aswoensdag mag een nieuw begin zijn, om te leven in Gods barmhartige liefde.
  • Wij mensen hechten ons aan andere mensen. Nog belangrijker is dat we ons hechten aan God. Om te ontdekken dat Zijn rechterhand ons vasthoudt.
  • Trouw zijn aan God en aan elkaar is de lange weg.
  • Door hard werken en gemotiveerd zijn, kun je iets veranderen aan de situatie.
  • Aan Gods tafel springen je soms even zomaar de tranen in de ogen.
  • Een restje oud zuur ergens in een verscholen hoekje van je hoofd of je hart kan je leven verzuren.
  • Een goede maaltijd kan je leven zomaar veranderen.
  • Het kruis zal iets oproepen bij mensen.
  • Dingen kunnen zomaar omkeren.
  • Een restje geloof, hoop en liefde zijn voldoende om te overleven in schrale tijden.
  • Het 'voor eventjes mens' heeft het meest te duchten van zichzelf, van menselijk onrecht en geweld.
  • Aan Gods tafel zit je niet alleen.
  • Waar Jezus komt, is genoeg voor iedereen.
  • De Kerk kent aan tafel geen 'goed volk' of 'slecht volk'.
  • Gasten brengen vreugde.
  • Spreken we ons wel voldoende uit over onrecht?
  • Eén van de ontdekkingen in coronatijd is dat een klein feestje eigenlijk fijner is dan een huis vol.
  • Geloof ontdekken bij mensen die religieus, geografische of maatschappelijk mijlenver bij je vandaan staan, is één van de meest louterende ontmoetingen die je in dit leven kunt hebben.
  • Als het erop aankomt, dan gaat het leven altijd boven de wet.
  • God kijkt met vreugde en waardering naar wat je doet.
  • Bij God kan niemand gemist worden.
  • Je hoeft niet alle antwoorden te hebben om met anderen over Jezus te kunnen praten.
  • De Vasten- of Veertigdagentijd bepaalt ons bij de vraag wanneer iets genoeg is. Oefenen in wat genoeg is en wat dat ons geeft, kan ons leven verrijken.
  • Jezus brengt ons bij God, en daar komt ons verlangen tot rust.
  • Wat op aarde niet bij elkaar kan zijn, blijkt in de hemel samen te gaan.
  • Eeuwig leven heeft niet zozeer met tijd te maken, maar met het besef dat je leven niet langer draait om hebben, maar om zijn.
  • Welke honger bepaalt de richting en gerichtheid van je aandacht?
  • Echt gastvrij zijn betekent ruimte maken in je hart, je geloof, je huis of kerk.
  • Bij Jezus gaat het niet over iemands achtergrond of fouten, maar om dat wat diegene wél doet of geeft.
  • Wonderbaarlijk hoe sommige dingen gaan in het leven.
  • Laat de Kerk als een veldhospitaal zijn voor de wereld.
  • De sleutel tot verandering ligt èn begint bij jezelf.
  • Met een liefdesverklaring moet je niet te lang wachten.
  • Ieder die Jezus zal verwelkomen, verwelkomt ook 'Degene die hem gezonden heeft'.
  • Wat sommige mensen doen aan de doden, is vaak wat ze tegenover de levenden zijn tekortgeschoten.
  • Je kunt zo in beslag genomen worden door je verdriet, je zorg, je eigen plannen, dat je Jezus zelf niet meer ziet of hoort. Maar dan is hij dichterbij dan wij denken.

Geen opmerkingen: