zondag 15 mei 2022

Vrijdag 6 mei 2022

In de kathedraal van Santiago de Compostela

De 29e en de 14e dag
Vandaag is de tweede dag die volgt op onze aankomst van de Caminho Portugués in Santiago de Compostela. De 29e dag vanaf onze start in Lissabon in april 2016, en de 14e dag van onze pelgrimage in de meivakantie van 2022, die begon in Porto.
We hebben vannacht onze tweede van de drie overnachtingen gehad in het Pensión Admera op de medische campus van Santiago de Compostela. Vanmorgen slapen we lekker uit.
We starten met een goed ontbijt met koffie in onze pensionkamer, en dan gaan we de stad weer in.
Iets na 12:00 uur verlaten we ons pension, om dan langs de toegangweg van de Caminho Portugués naar het centrum te wandelen, de ons inmiddels welbekende aankomstroute door deze bedevaartsstad.

Weerzien van de Weense pelgrims
Dan volgt onderweg direct een verrassing, want al bij één van de eerste café’s langs de stadsroute zien we het Weense pelgrimsstel dat we in de afgelopen twee weken regelmatig hebben ontmoet op de Portugees-Spaanse camin(h)o. Zij moesten in het Spaanse Nigrán tot ieders spijt hun tocht kort onderbreken, omdat de Ween een enkelblessure had. Zij zijn toen eerst met de bus naar Vigo gereden, en hebben het een paar dagen – toch ook wandelend - rustig aan gedaan. Nu zitten ze hier langs de pelgrimsroute in de stad op het terras te pauzeren, en staan ze gelukkig toch op het punt om straks wandelend bij de kathedraal te arriveren.
We nemen plaatsop het terras en drinken een kop koffie met hen. Daarna gaan wij verder richting stadscentrum. Zij volgen ons even later richting kathedraal, voor hen het eindpunt van hun pelgrimage van Porto naar Santiago de Compostela.

Toevallige ontmoeting met twee ex-collega’s
Als we bij het stadspark een kwartier later het stadscentrum binnen gaan, nemen we één van de smalle stadsstraatjes richting kathedraal.
Daar dient een volgende – wel heel bijzondere – ontmoeting zich aan. In één van de straatjes richting de kathedraal zie ik het Drachtster echtpaar Dineke & Aize Veger ons tegemoet lopen. Zij waren beiden jarenlang collega’s van mij bij Stenden Hogeschool in Leeuwarden. Dat is toch wel heel bijzonder om hen hier te ontmoeten. Zij maken een ANWB-autorondreis door onder andere Spanje, Portugal en Frankrijk, en vandaag staat daarbij een bezoek aan dit Spaanse bedevaartsoord op hun vakantiereisprogramma. Na een gezellige ontmoeting nemen we afscheid, maar we ontmoeten elkaar later op de dag nog eens op het Praza do Obradoiro, het plein vóór de kathedraal.

Weerzien met het Duitse pelgrims-echtpaar
Na deze verrassende ontmoeting gaan we verder richting kathedraal.
Maar al direct bij het eerstvolgende pleinterras is daar een volgend weerzien. Op het terras zit het Duitse pelgrimsechtpaar Wolfgang & Bernadette, waarmee we eerder in een hostal en ook in een kerkelijke pelgrimsherberg hebben overnacht, en met wie we een avond met z'n vieren uit eten zijn geweest. Ook onderweg tijdens onze wandeletappes hebben we hen af en toe ontmoet en gesproken. Wij vermoedden al dat ze gisteren in Santiago de Compostela zouden arriveren, en dat blijkt inderdaad ook het geval te zijn. Het is fijn om met zijn vieren nog even terug te blikken op onze pelgrimage, dus ook hier nemen we plaats op het terras om iets te drinken en bij te praten over onze belevenissen. Zij gaan morgen met een bus-excursie naar Muxía en Finisterre, en wij gaan morgen weer naar huis, dus we nemen afscheid van elkaar. Later op de middag zien we hen nogmaals op een terras in de stad.

De twee Amerikaanse pelgrims-echtparen arriveren
Na deze drie gezellige sessies van weerzien en ontmoeten komen we eindelijk dan toch aan op het stadplein vóór de kathedraal van Santiago de Compostela. Ook nu aan het begin van de middag is het een komen en gaan van pas gearriveerde pelgrims en van andere pelgrims die nog weer even terug komen op het Praza do Obradoiro.
Ineens zie ik de twee oudere Amerikaanse echtparen vanaf de Caminho Portugués het stadplein op komen bij de kathedraal, met hun rugzakken op, en dus op dit moment aankomend van hun caminho-etappes vanuit Baiona, ruim 100 kilometer vóór Santiago de Compostela. We stappen op hen af, en zij zijn blij verrast dat ze met de nodige felicitaties door ons worden ontvangen op het kathedraalplein. Ook zij hebben hun pelgrimagebestemming gehaald en zijn opgelucht en blij na deze waardevolle ervaring. We geven hen uitleg over de werkwijze bij het pelgrimsbureau en wijzen aan waar dat bureau te vinden is om daar hun Compostelane af te halen. Mooi te zien hoe ook zij zo blij en trots zijn op hun geslaagde pelgrimstocht, ongeacht of die pelgrimage nu 100 kilometer of (veel) langer is geweest. Dat maakt ook niet uit, want iedereen creëert zijn eigen pelgrimstocht.
We vragen een stel lange afstandsfietsers of ze ons even gezamenlijk op de foto willen zetten vóór de kathedraal, wat ze graag doen.

Op de fiets en met de camper in Santiago de Compostela
Daarna raken Durkje en ik in gesprek met dat fietsend stel uit België. Zij zijn geen fietspelgrims, maar zijn bezig met een acht maanden durende fietstocht door Europa, waarbij ze van plan zijn om aanvullend ook een tocht door Marokko te maken. Zij doet dat tussen twee banen in en hij heeft als docent in het onderwijs daartoe voor de duur van die maanden onbetaald verlof opgenomen tot in november aanstaande.
Als we vervolgens weer plaatsnemen op de stenen bank aan de rand van het grote stadsplein vóór de grote kathedraal, komt een Nederlands stel naast ons zitten om een praatje te maken. Zij zijn twee maanden op voorjaarsreis met hun camper, en zijn heel benieuwd naar onze ervaringen als wandelende pelgrims.
Zij vertelden dat het vooral in Portugal voor hen steeds moeilijker wordt om een vrije camper-kampeerplek te vinden. Op steeds meer plaatsen wordt dat namelijk verboden, en dan ben je aangewezen op campings, maar die zijn lang niet altijd ingericht op de langere en zwaardere campers.

Wandelen door de stad
Het is nu al de vierde keer dat Durkje en ik als pelgrims arriveerden in Santiago de Compostela, en zo langzamerhand is de goede gewoonte ontstaan dat we bij gelegenheid daarvan nabij de kathedraal een zilveren halsketting voor Durkje kopen, met daaraan een mooie hanger van een steeds weer anders vormgegeven Jacobsschelp. Ook nu vinden we weer zo’n mooie en blijvende herinnering aan deze pelgrimstocht.
We besluiten vanavond niet in de binnenstad te blijven voor het diner. Na een laatste afscheidsronde door de immense kathedraal lopen we rustig weer terug naar ons Pensión Admera. In de afgelopen dagen is het elke dag een beetje warmer geworden, en vanmiddag is het al rond de 26 graden Celsius, en dat voelt in de stad behoorlijk warm.
Na het avondeten in een restaurant nabij ons pension, wandelen we nog even naar en kort door het nieuwe ziekenhuis op de medische campus waarop ook ons hostal is gevestigd. Hier tegenover dit ziekenhuis gaan we morgenochtend de bus naar het stadscentrum nemen, in de aanloop naar onze terugreis van morgen.