zaterdag 6 november 2021

Groot-Frieslandpad van Jachthaven Sneekerhof Irnsum naar Nij Beets

Zaterdag 6 november 2021

Op het Groot-Frieslandpad over een polderdijk naar het Nijdjip

Wandelen van West-Friesland (NL) naar Ostfriesland (D)
Stichting Wandelnet publiceerde in het jaar 2016 de wandelgids van het ‘Groot-Frieslandpad’, inmiddels bekend als ‘Lange-Afstand-Wandelpad 14’. Dit wandelpad begint in het Nederlandse Bergen aan Zee en eindigt in het Duitse Leer. De lengte van dit wandelpad is 362 kilometer.
De subtitel van deze wandelgids luidt ‘Wandelen van West- naar Ostfriesland’.
Het Groot-Frieslandpad loopt door de Nederlandse provincies Noord-Holland, Fryslân. Drenthe en Groningen, en loopt vanaf de Nederlands-Duitse grens door de Duitse plaatsen Papenburg en Weener naar Leer.
De wandelgids heeft deze lange route opgeknipt in de volgende zeven regio’s: Noord-Kennemerland (19,8 km), West-Friesland (71,3 km), Súdwest-Fryslân (70,7 km), Opsterland (62,3 km), Kop van Drenthe (49,4 km), Veenkoloniën & Westerwolde (49,7 km) en Ostfriesland (39,1 km).

Van Súdwest-Fryslân naar Opsterland
Drie weken geleden arriveerden we bij de Jachthaven Sneekerhof nabij Irnsum, dus daar begint vanmorgen onze volgende etappe op het Groot-Frieslandpad. Vandaag gaan we de derde etappe lopen door Súdwest-Fryslân, en alvast een eerste deel van Opsterland; over 27 kilometer van Jachthaven Sneekerhof naar het centrum van Nij Beets.
Durkje en ik vertrekken vanmorgen om 7:45 uur met beide auto's vanuit Feinsum. Het is bewolkt en de temperatuur is 11 graden Celsius. De bewolking houdt vandaag de hele dag aan. Het blijft de gehele wandeldag wel droog - alhoewel af en toe een licht bui was voorspeld - en de temperatuur loopt gedurende onze etappe op tot 12 graden Celsius. Er waait trouwens een stevige wind, maar omdat we de wind vandaag voornamelijk in de rug hebben, merken we weinig van deze toch nog wel koude wind.
Eerst brengen we de ene auto naar Nij Beets, om die auto op het eindpunt van vandaag daar achter te laten. Met de andere auto rijden we dan via Akkrum naar de Sneekerhof, waar we de auto parkeren bij deze jachthaven. Hier begint vandaag onze etappe om 8:55 uur.

Akkrum & Nes
Langs de Nije Wjittering lopen we over de doodlopende Wjitteringswei van de Sneekerhof naar Oude Schouw, waar we via de hoge brug van de Ljouwerterdyk de Nije Wjittering oversteken.
Over het fietspad langs de Ljouwerterdyk lopen we van Oude Schouw via het buurtschap Meskenwier richting Akkrum. Waar de Kromme Knilles langs de Ljouwerterdyk stroomt, wandelen we de bebouwde kom van Akkrum binnen.
In Akkrum slaan we direct linksaf, om dan door het parkje achter de in de steigers staande Coopersburg (1900) langs te lopen naar het mausoleum van Coopersburg, dat overigens ook in de steigers staat.
Vervolgens lopen we over het Heechein en door de Buorren door het dorpscentrum van Akkrum. Sinds vandaag is het weer verplicht om in de strijd tegen Corona-besmetting mondkapjes te dragen in onder andere winkels, dus we zien in het centrum nu weer alle klanten met een mondkapje op de winkels in en uit lopen.
Op het Kleef gaan we de Kanadeeskestrjitte in, om daarna verderop onder de spoorlijn en onder de A32 door te lopen in oostelijke richting. We komen dan in en door de plaats Nes. Over de Kleasterwei lopen we eerst langs de begraafplaats met de klokkenstoel, en daarna langs de voormalige watertoren (1957), die in 2015-2016 is verbouwd tot twee suites boven in de watertoren. Aan de voet van de watertoren staan twee auto's, dus er zijn momenteel wellicht gasten in de suites.

Aldeboarn
Voorbij Nes lopen we over de Burdineweg naar de rivier de Boarn. Door het buurtschap Jinswâlde wandelen we langs de meanderende rivier naar de plaats Aldeboarn.
Op de Weaze steken we via een bruggetje de Boarn over, om dan door de Lytse Stege naar de Doopsgezinde Kerk aan de Andringastrjitte te lopen.
Verderop staat de 18e eeuwse Doelhoftsjerke, met haar hoge toren. We zien dat de kerkdeur open staat, dus waarschijnlijk kunnen we wel even naar binnen. Daar worden we ontvangen door onder andere de scriba van de kerk. Ze vertelt dat gisteravond hier de viering van Allerzielen is geweest, en dat ze vanmorgen aan het werk gaat om de kerk na deze avondbijeenkomst klaar te maken voor de kerk-doop-dienst van morgenochtend. We mogen de kerk wel even bezichtigen, en bekijken binnen onder andere de mooie glas-in-lood-ramen in het koor van de kerk. Eén van deze ramen is gemaakt en geplaatst ter nagedachtenis aan de voormalige burgemeester Van Baerdt van Sminia, die vlak vóór het eind van de Tweede Wereldoorlog door de Duitse bezetters om het leven is gebracht.
Over de Doelhôf steken we de Boarn weer over, om vervolgens over de Weaze langs de Boarn het dorp uit te lopen.

Van Poppenhúzen via Warniahúzen naar de Ripen
Nu volgt een lang traject over het fietspad tussen de Beetsterdyk en de Boarn. Waar de Boarn zich splitst in het Alddjip en het Nijdjip vinden we in een abri langs de Beetsterdyk een bankje waarop we enigszins in de luwte tegen de koude wind even een broodje kunnen eten, en waar we de in de thermoskan meegenomen koffie kunnen drinken.
Dan verlaten we de Beetsterdyk, omdat we nu achtereenvolgens door de buurtschappen Poppenhúzen en Warniahúzen en over de Binnenfeart door polder De Geeren naar de Gearen moeten gaan. Over de Gearen wandelen we dan naar restaurant Piers Hiem, dat nu helaas nog gesloten is.
Over de Domela Nieuwenhuisweg moeten we dan een klein eindje teruglopen in de richting van Aldeboarn, want daar gaat onze etappe verder op de Ripen.
De Ripen hoeven we overigens maar een klein eindje te volgen, want al snel verruilen we deze asfaltweg voor een laag polderdijkje. Over het graspad van dit polderdijkje lopen we tegen de wind in naar het Nijdjip.

Langs het Nijdjip en het Polderhoofdkanaal naar Nij Beets
Bij het Nijdjip aangekomen, gaan we de hogere Polderdijk op. Over de kruin van deze polderdijk lopen we dan langs het Nijdjip naar de splitsing met de Heafeart. Net voorbij de Heafeart komen we bij de zelfbedieningspont naar Ulesprong, waarmee je het Nijdjip zelf over kunt steken, naar de watermolen zonder wieken aan de overzijde van het Nijdjip.
Wij moeten echter het pad bovenop de Polderdijk vervolgen, totdat we aankomen bij het Sudergemaal (één van de oudste electrische gemalen - 1924 - van Fryslân, momenteel rijksmonument), vlak voordat we bij het Polderhoofdkanaal aankomen.
Verderop steken we bij het sluizencomplex het Polderhoofdkanaal over, en dan hoeven we alleen nog maar over de Kanaelwei Súd langs het Polderhoofdkanaal (ofwel Skipsleat) van de Turfroute door te lopen tot aan het dorpscafé in het centrum van Nij Beets. Daar hebben we vanmorgen onze auto geparkeerd.
Omdat we nu betrekkelijk dichtbij Drachten zijn, rijden we om 14:15 uur van Nij Beets naar Drachten voor een bezoek aan mim, en aan het eind van de middag keren we vanuit Drachten weer terug naar het Sneekerhof nabij Jirnsum, waar we onze andere auto afhalen, alvorens we terug rijden naar huis in Feinsum.