dinsdag 17 augustus 2021

Pelgrimeren van Le Mesnil Aubry naar Parijs

Dinsdag 20 juli 2021

Buiten Sarcelles verder op weg naar Parijs

Pelgrimsroute van Maaseik (B) naar Parijs (F)
Le Chemin Estelle van Saint-Quentin (F) naar Parijs
Van Le Mesnil Aubry naar Parijs
Dinsdag 20 juli 2021 – 26 km.
Dag 21: 474,5 – 500,5 km

Een aangenaam warme dag
De wekker wekt ons om 6:00 uur in onze caravan op Camping l’Abbatiale in Saint-Leu d’Esserent. Na het ontbijt verlaten we de camping om 7:15 uur met onze auto.
Met beide auto’s rijden we naar Chantilly. Hier parkeren we de huurauto op het treinstation van Chantilly-Gouvieux. Daarna rijden we met onze eigen auto door naar Le Mesnil Aubry, waar we vandaag onze pelgrimstocht richting Santiago de Compostela vervolgen bij de dorpskerk in het centrum van Le Mesnil Aubry, waar we eergisteren onze voorgaande etappe beëindigden.
Het is vanmorgen nog lekker fris, bij een temperatuur van 17 graden Celsius, en een helder blauwe lucht. Het belooft vandaag een warme dag te worden. De zon schijnt de hele dag, en de temperatuur loopt vandaag op tot 30 graden Celsius tijdens onze etappe. De wind waait vanmorgen nauwelijks, maar die trekt gedurende de middag licht aan. We hebben vandaag tamelijk warm wandelweer, maar hebben wandelend geen hinder van de warmte.

Plan van aanpak voor de driedaagse door Parijs van noord naar zuid
Gisteren hebben we na de eerste zes aaneensluitende wandeldagen genoten van een rustdag. Die hebben we onder andere benut om boodschappen voor de komende dagen te halen, en vooral ook om ons te oriënteren op de wijze waarop we de komende drie dagen de stad Parijs willen gaan doorkruisen. We hebben besloten vandaag het centrum van Parijs in te lopen en dan weer terug te gaan naar de camping; om vervolgens morgen en overmorgen de rest van de stad van noord naar zuid te doorkruisen, met een overnachting in een voorstad van Parijs. Overmorgen komen we dan pas weer terug op onze camping.

Van Le Mesnil Aubry naar Ecouen
Vlak vóór 8:00 uur parkeren we onze auto bij de kerk van Le Mesnil Aubry. Hier begint onze etappe van vandaag.
Buiten het dorp gaan we de Chemin du Buquet op. Die oude weg is geplaveid met kasseien, dus het eerste stuk is en blijft het balanceren over de ronde keien. Verderop gaat de kasseienweg verder, maar moeten wij verder over een met hoog gras begroeid veldpad tussen de akkers door.
Omdat het gras nog nat is van de dauw, worden onze wandelbroeken tot onder de knieën nat. Maar met dit weer is dat geen probleem, want ze drogen heel snel.
Hoog vóór ons zien we het grote château van Ecouen.

In Ecouen lopen we even door naar het stadsplein met de kerk en de VVV.
Beide zijn gesloten, dus we lopen een eindje terug om onze route te  hervatten, door een smal straatje, waar bij de ingang met een bord wordt aangegeven dat het hier gaat om de pelgrimsweg naar Santiago de Compostela via Parijs.
Buiten Ecouen gaan we een bosperceel in, waar de route ons met enige bochten langs de tuinmuur van het Museum van de Renaissance leidt.

Sarcelles
Waar we het bos uit komen, hebben we de keus om de reguliere route te volgen, of om een iets langere, groene,  variant te kiezen, ingeval je het wandelen door de dichtbebouwde kom van het Parijse conglomeraat nog even wilt uitstellen. Wij volgen de reguliere route, door lange woonstraten met korte zij-woonstraten. We lopen heerlijk in de schaduw, dus de zon deert ons niet.
Als we Sarcelles in gaan, lopen we door tot aan de Saint Piere et Saint Paul-kerk.
Deze kerk is open, dus we gaan naar binnen om die te bezichtigen.
Na Sarcelles volgen we de paden langs de D10 en de D316, langs drukke verkeerswegen, richting Pierrefitte sur Seine. Daarbij komen we regelmatig door woonwijken die voornamelijk worden bewoond door allerlei andere – dan Franse – nationaliteiten. Hier wonen dicht op elkaar veel Noord-Afrikanen en we zien bijvoorbeeld ook een auto met daarop een grote banner van Pakistan. Pierfitte sur Seine komen we binnen bij de Eglise Saint Gervais et Saint Protais. Naast de kerk is een warenmarkt met overwegend aardappelen, groenten en fruit.
De winkelstraat bestaat uit een opvallend groot aantal bedrijfjes, winkels, gokkantoren en caféetjes. Veel mensen lopen hier in prachtig geklede gewaden. Af en toe worden we er aangesproken door bedelende vrouwen bij ingangen van winkeltjes en café’s .

Feest in Pierfitte sur Seine
We lopen recht op het gemeentehuis af, en gaan daar naar binnen, om te vragen of we hier een gemeentestempel voor onze pelgrimspaspoorten kunnen krijgen. Twee dames zitten bij de receptie, en een portier staat bij hen. De jonge receptioniste spreekt prima Engels, dus daar kunnen we een goed gesprek mee voeren. Ze vertaalt ondertussen voor de andere twee, die op haar hun vragen voor ons afvuren. Zij vindt het prachtig dat we bij hen langs komen, en geven ons graag hun gemeentestempel mee, en daarnaast stellen ze allerlei vragen, bijvoorbeeld over waar we vandaan komen, waar we naar toe gaan, hoe lang de totale afstand is, en ook hoe we aan onze pelgrimsroute komen. We wijzen hen onder andere op de Jacobsschelpen die wij ook in Pierfitte sur Seine hier en daar aantreffen, zoals op straatmeubilair en op het voetpad. Ze hebben ze nog nooit gezien, zo blijkt.
Op een schaal naast hen staan prachtig gekleurde petit fours, en daar moeten we vooral ook één van nemen. Als ik vraag of dat is ter gelegenheid van wellicht één hunner verjaardag, vertelt de jongedame dat ze die uitdelen omdat het vandaag een moslim-feestdag is.
Na deze mooie ontmoeting nemen we afscheid, en hervatten we onze route langs de drukke N1.

De kathedraal van Saint Denis
Als je Pierfitte sur Seine uit loopt, loop je zo’n beetje tegelijk de volgende stad – Saint Denis – binnen. Hier op straat is het een drukte van belang. Overal mensen die kriskras door elkaar heen lopen. De doorgaande hoofdstraat is afgesloten voor rijdend verkeer, en op veel plekken zien we opvallend zichtbare bewaking van politie en van andere bewakingsdiensten. Vooral bij de overdekte markthal is het druk.
Even later verlaten we de hoofdstraat, om door een brede en ook drukke zijstraat naar de kathedraal van Saint Denis te lopen.
De kerk is open, maar we mogen niet zomaar naar binnen. De druk telefonerende bewaakster bij de ingang maakt ons tijdens haar bellen duidelijk dat ze onze rugzak moet controleren. We hebben onze handen al gedesinfecteerd en dragen al het verplichte mondkapje, en nu moeten de rugzakken open. Ik open de rugzak, maar haal er niets uit. Als ze met een zaklamp bovenin de rugzak schijnt, ziet ze mijn plastic zak met brood, en dat is voor haar kennelijk genoeg, want ik mag zo door naar binnen.
De hoog opgaande kathedraal heeft mooie glas-in-lood-ramen, en in de rondgang rond het koor zien we een omvangrijke opstelling van liggende grafbeelden.
De koorbanken bevatten veel en gedetailleerd houtsnijwerk. In de kerkzaal en in de kapellen wordt gebeden.
Als we er naar vragen, vertelt een medewerker in de kathedraal ons dat we het kathedraalstempel in het kerkelijk centrum tegenover de kathedraal kunnen krijgen. Dat doen we, en daarna nemen we een pauze in de schaduw in een parkje tussen de kathedraal en dat parochiehuis.

Langs rafelrandjes van Aubervilliers naar Parijs
Een eindje voorbij de kathedraal gaat de route door een park verder. Aan de andere zijde van dat park gaan we onder de drukke Autoroute A1 (L’Autoroute du Nord) door, en dan lopen we naar het Canal Saint Denis.
Nu volgt een kilometers lange route over de kade van het Kanaal van Saint Denis.
Al vrij snel gaan we ook onder de drukke stadsring van de Périférique d’Ile de France door. Af en toe moeten we even een ommetje maken, bijvoorbeeld om ruim om een sluiscomplex heen te lopen.
Over de lange kade ontmoet je een breed scala aan mensen. Fietsers, wandelaars, zwervers, Fransen en buitenlanders van allerlei allooi. Links van ons passeren we onder andere de rafelrandjes van de Franse samenleving; terreinen waar overduidelijk wordt gewerkt aan het demonteren van auto’s, scooters, fietsen, en allerlei andere zaken.
Als we zo de plaats Aubervilliers voorbij zijn, zien we op de andere oever van het Canal Saint Denis de aanduiding dat hier Aubervilliers eindigt, en dat we nu Parijs binnenwandelen.

Zomerse stadsrecreatie langs de kanalen
Bij de kademuren passeren we enkele graffity-spuiters, die hun best doen in de volle zon om hun graffity-handtekening hier achter te laten op de lange muren op de kanaalkade. Er zijn ware kunstwerken bij.
Verderop kom je in een heel ander – veel moderner en schoner – gebied, waar de Cité des Sciences begint. Wij lopen verder over de kade tussen het kanaal en het wetenschapspark.
Op de kruising van het Canal de l’Ourq en Canal Saint Denis en Bassin de la Villette is een parkgebied waar velen recreëren en elkaar ontmoeten. Grote groepen volwassenen (wellicht collega’s van elkaar) en groepen schoolkinderen lunchen hier in het gras en in de schaduw onder de bomen. Het is heel gezellig hier op het kruispunt van deze waterwegen, dus we besluiten hier aan te schuiven op een bank en er te lunchen in de schaduw aan het water.
Na deze lunchpauze vervolgen we onze route, over de gezellige kade van het Bassin de la Villette. Er is hier van alles te doen. Er zijn zelfs strandstoelen en strandtenten langs het kanaal, waar onder andere de aanduiding ‘Paris Plages’ bij staat, ofwel: Parijse stranden.
Mensen liggen er te zonnebaden, zitten er te lunchen, of zijn aan het spelevaren op het brede kanaal.

Paris Nord
Bij het metrostation Jean Jaurès vervolgen we onze route langs het Canal Saint Martin. Iets verderop gaan we door een parkje van het 10e Arrondissement, en dan wandelen we door enkele centrumstraatjes verder. Daarbij passeren we een aantal pop up-tentjes aan weerszijden van de straat, die worden bewoond door Parijse thuis- en daklozen. Hier en daar liggen ze te slapen of zitten ze te bedelen langs de weg.
Als we bij de Boulevard Magenta zijn, houdt hier voor ons vandaag de doorgaande route op.
Morgen gaan we hier verder bij de Saint-Laurentkerk.
Wij buigen nu echter af in de richting van Gare du Nord.
In dit grote Parijse treinstation kopen we treinkaartjes, waarna we met de trein van 15:37 uur vanuit Parijs terugrijden naar Chantilly-Gouvieux. Hier staat onze huurauto sinds vanmorgen op het stationsparkeerterrein. Met deze auto rijden we terug naar Le Mesnil Aubry, waar we onze andere auto afhalen. Tot slot rijden we met beide auto’s terug naar onze camping in Saint-Leu d’Esserent.
Vandaag hebben we Parijs bereikt, op een afstand van ruim 500 kilometer vanaf Maaseik, waar we vorig jaar van (door)start zijn gegaan richting Parijs en Santiago de Compostela.