zaterdag 31 oktober 2020

Destiny by choice

Donderdag 29 oktober 2020

Cover van 'Eindbestemming'
Leven en dood
Het thema leven en dood is van alle tijden. De confrontatie met het levenseinde brengt mensen tot beslissende keuzes.
Meesterverteller Thom Lemmons maakt in zijn
verhalenbundel 'Eindbestemming' (2003) duidelijk dat ook bijbelse personen worstelden met leven en dood.
Adam, Isaäk, Ruth, de vrouw van Job, David, Lazarus en Petrus waren mensen van vlees en bloed. Ieder met zijn of haar eigen - ook vandaag nog altijd herkenbare - vragen, fouten, idealen en aanvechtingen.
Dit boek van Lemmons is vertaald uit het Amerikaans. De oorspronkelijke titel van zijn boek luidt: 'Destiny by choice' (1989).
In de Nederlandstalige versie kreeg het boek als subtitel: 'Getuigen van leven en dood'.

Voorwoord
In zijn Voorwoord schrijft Thom Lemmons dat hij in dit boek iets wil schrijven over leven en dood, over mensen die daarmee hebben geworsteld. Volgens hem moeten dergelijke verhalen ons leren hoe te leven en te sterven. 
Verhalen maken ons duidelijk wie wij zijn, wie wij behoren te zijn, aldus Lemmons. Bijbelverhalen zijn in zijn ogen de landkaarten waarmee wij onze weg zoeken.
Het verhaal van God (Jezus Christus) die de dood binnenging, en er aan de andere kant weer zegevierend uitkwam, is voor Lemmons het verhaal dat uiteindelijk alle verhalen te boven gaat.
Thom Lemmons: "Aan het eind van het Grote Verhaal zullen alle tranen worden afgewist, zal het leven eeuwig bloeien en zal de dood, onze aloude tegenstander, niet meer zijn.

Twee broers - over Kaïn & Abel
  • Ik was nergens zo bang voor als voor alleenzijn.
  • In zijn opgewekte aandacht voor elke nieuwe ontdekking herkende ik mijn eigen verwondering.
  • Hun gelach - hun leven - was mijn verlossing.
  • Ik wilde hun zo graag vertellen over de tijden van weleer.
  • Misschien was het wel zo dat zijn broer dit zag, maar niet begreep.
  • Ik was niet bij machte woorden te vinden om de situatie te veranderen. Ik had er gewoon geen woorden voor.
  • Zij moest aanzien dat haar zoon zoveel bloedig onheil in de wereld bracht.
  • Ik raakte de toekomst kwijt.
  • Na die zwarte dag heb ik lange tijd gewenst dat ik ze kon vergeten, maar dat is me nooit gelukt, nu besef ik dat ik blij ben dat me dat niet is gelukt.
  • Er komt een dag dat wij de vijand zullen vermorzelen. En naar die dag kijk ik hoopvol uit.
Alles heeft een bedoeling - over Abraham & Isaäk
In dit bijbelverhaal vindt Lemmons sporen die hem de weg wijzen in zijn eigen worsteling met bijvoorbeeld 'vertrouwen'.
  • Hij zei dat ik mijn moeder gedag moest zeggen. Toen ik afscheid van haar ging nemen, ging hij niet mee naar binnen.
  • Hij wilde mij niet antwoorden of aankijken. Ik werd een beetje bang van zijn starende blikken.
  • Hij vertelde me opnieuw van Gods belofte dat ik op een dag de vader van een groot nageslacht zou zijn.
  • Ik had nog nooit zo'n vreemde klank in zijn stem gehoord. "God zal zorgen voor een lammetje", zei hij.
  • Hij deed zijn mond open en bewoog zijn lippen, maar er kwam geen enkel geluid uit. En weer zag ik tranen in zijn ogen.
  • Onderweg naar huis moest ik telkens terugdenken aan wat er daarna gebeurde. Aan onze lange, woordenloze omhelzing.
  • Dat was wat ik nu meer dan ooit wilde, naar Hem luisteren, want ik wilde het zo graag begrijpen.
Twee sprinkhanen - over Mozes
  • Veertig eeuwigheden kwelde ik mijzelf met gedachten die levendiger waren dan de werkelijkheid.
  • Uiteindelijk won de bezorgdheid het van de vreugde.
  • Ik was inwendig woedend op mijn vader vanwege zijn onvermogen om te zien wat mij - in mijn kinderogen - volkomen duidelijk was.
  • Het wordt tijd dat je de wereld door de ogen van een man bekijkt, in plaats van door die van een kind.
  • De opstandige mensen verwachtten van alles van Mozes - maar geen rouw.
  • Mijn ziel slaagde er niet in enige orde in de chaos van mijn hart te scheppen.
  • Ik voelde mij een oorlogsslachtoffer, gevangen tussen onwetendheid en werkelijkheid.
  • Door mijn boze ondervraging werd de kloof tussen ons steeds groter en nam zijn duistere zwijgen steeds ernstiger vormen aan.
  • Ik huilde ook om mijn vader, die in zijn tijd niet in staat was te geloven. Ooit voelde ik me vernederd door zijn zonde, maar later werd ik geconfronteerd met mijn eigen onvolkomenheden. Toen was het echter te laat om spijt te hebben van de trotse woorden die ik hem die laatste dag had toegebeten.
  • Geen enkele generatie ontkomt eraan verkeerde keuzes te maken.
Waarom een vreemdeling - over Ruth
  • Ruths verdriet was loodzwaar en haar wanhoop werd alleen wat verlicht door de glimp van bemoediging in de ogen van haar schoonmoeder.
  • Wanneer ik oud ben, heb ik misschien wel net zoveel geloof en kracht als zij.
De Stem uit de hemel - over Job
In dit bijbelverhaal vindt Lemmons de kracht om zijn eigen last weer op te pakken.
  • Moet ik dan al het goede van God aannemen en de moeilijkheden weigeren?
Zoon van de vrede - over Absalom
  • Absalom betekent: 'kind van de vrede'.
De dood meester - over Jezus en Lazarus
  • Toen ze Jezus van Nazareth leerde kennen, werd ze veel bedachtzamer.
  • Ik ben altijd de Weg blijven volgen. Wat had ik anders kunnen doen? Hoe zou ik Hem, die mij ooit het leven had gegeven, kunnen afwijzen?
  • Laat de dood maar komen. Ik ben er niet bang voor. Ik heb al eens kennis gemaakt met de dood - en ik heb zijn Meester ontmoet.
Ik veroordeel je niet - over de overspelige vrouw
  • Wie wil overleven, heeft geen boodschap aan sentimenteel gedoe.
  • Ze heeft toch niet in haar eentje overspel gepleegd?
  • Hier stond echter een man die me de mogelijkheid tot kiezen bood.
Neem Hem! Neem Hem - over Simon Petrus
  • Wanneer Hij erbij betrokken was, gingen de zaken altijd anders dan gepland.
  • Hij weigerde de rol op zich te nemen die wij Hem hadden toebedeeld.
  • Het betekende dat Hij over een macht beschikte die ons verstand te boven ging.
  • Zijn ogen hielden mij gevangen met vergeving.

Geen opmerkingen: