vrijdag 28 augustus 2020

Natuurlijke gazonmaaiers in Feinsum

 Donderdag 27 augustus 2020

Gazonmaaiers aan huis in Feinsum












Schapenbel
Aan het begin van de avond ben ik even bezig in de werkkamer, als er bij de voordeur wordt aangebeld. Een mevrouw met de fiets aan de hand staat bij de deur. Ze vraagt me of het al dan niet de bedoeling is dat er schapen in onze open tuin staat te grazen, want - zegt ze - er loopt op dit moment een kudde schapen te grazen in je tuin. En inderdaad, links van me zie ik enkele schapen in het gras lopen. Ik bedank de attente vrouw en vertel haar dat ik wel denk te weten van wie de schapen zijn, en dat ik ervoor zal zorgen dat ze weer in hun weiland komen.

Groen is het gras in Feinsum
Als ik de woonkamer binnenloop, zie ik een deel van de kudde langs onze schuifpuien wandelen, onderwijl nieuwsgierig naar binnen kijkend, of grazend van al dat heerlijk verse gras.
De ouders van de schapen-eigenaar, die ik informeer, zijn wel thuis, dus zij komen naar ons toe om de schapen weg te halen, om ze verderop in Feinsum een vervangend grasland te geven, waar ze de komende nacht wel even kunnen staan.
Dan blijkt dat dit een kudde is, die is uitgebroken uit een grasland aan de Iestdyk, net buiten Feinsum, en dat ze kennelijk via de Iestdyk en de Hege Hearewei bij de Holdingawei ons dorp Feinsum binnen zijn gelopen, waar ze in ons grasveld kennelijk een aantrekkelijke plek vonden om een half uurtje heerlijk te grazen van het verse gras.
Als de schapen weer weg zijn, roept een toevallig passerend Stienser echtpaar - dat het schouwspel heeft gadegeslagen - me nog toe dat het voordeel is dat ik morgen het gras niet hoef te maaien.

Geen opmerkingen: