Cover van 'Who Moved My Cheese' |
International Airport Bookstores
Halverwege de negentiger jaren van de vorige eeuw ben ik als internationaal coördinator voor de toenmalige Christelijke Hogeschool Noord-Nederland (CHN) frequent op reis geweest naar verschillende landen in Europa en verschillende staten van de Verenigde Staten om duurzame relaties aan te gaan met buitenlandse hogescholen en universiteiten op het gebied van studentenuitwisseling en van internationale projecten. Dat betekende onder andere dat je veel uren moest wachten op Schiphol en op internationale vliegvelden.
Omdat we in de vroege negentiger jaren qua communicatie nog niet de beschikking hadden over internetfaciliteiten, werd vanaf je werkplek nog schriftelijke gecommuniceerd via fax-verkeer en met de vaste telefoon. Een laptop meenemen en overal online kunnen werken, was in die jaren geen optie, dus je zocht onderweg de nodige tijdverdrijf door magazines en boeken te kopen, om die tijdens de reis- en verblijfdagen te lezen.
How to Deal with Change
Wie regelmatig wachttijd doorbrengt op vliegvelden is goed bekend met lectuurwinkels op vliegvelden, met rekken en vakken vol Engelstalige boeken op het gebied van management & organisatie. Veelal zijn het populair-wetenschappelijke publicaties die je als paperback op heel veel vliegvelden aantreft.
Zo kocht ik in 1998 tijdens een van mijn dienstreizen eens het pas gepubliceerde Engelstalige boek 'Who Moved My Cheese', met als uitdagende subtitel: 'An Amazing Way to Deal With Change In Your Work and In Your Life'.
Deze - inmiddels - bestseller (inmiddels ook vertaald voor de Nederlandstalige boekenmarkt: 'Wie heeft mijn kaas gepikt') is geschreven door Spencer Johnson, die Psychologie studeerde aan de University of Southern California en Medicijnen aan The Royal College of Surgeons. Johnson adviseerde tal van bedrijven, zoals Chevron, Honda, Hilton en General Electric, en is ook mede-auteur van de bestseller 'The One Minute Manager'. Er zijn meer dan 40 miljoen exemplaren van zijn boeken verkocht in tientallen talen, en hij wordt momenteel gezien als één van 's werelds meest invloedrijke denkers en geliefde auteurs. Hij staat bekend om zijn korte, maar diepzinnige, vergelijkingen die miljoenen mensen hebben geholpen om te gaan met veranderende tijden en stress op het werk.
Kaas in je Doolhof
Dit boek (een parabel) gaat over inspelen op verandering; over je er snel op aanpassen, ervan te genieten en over het voortdurend klaar zijn om keer op keer weer snel te veranderen. Johnson wil jou zelf het geheim leren kennen van hoe je kunt omgaan met verandering, zodat je minder lijdt onder stress en je meer succes hebt op je werk en in het leven, zie daartoe ook de subtitel van zijn boek.
Zijn verhaal - met daarin zijn helpende inzichten - kan je een leven lang in verander-beweging houden. Het is een soort gelijkenis met diepgaande waarheden.
'Cheese' is hier de beeldspraak voor wat jij in je leven nastreeft, bijvoorbeeld: een goede baan, een liefdevolle relatie, geld, bezit, gezondheid of geestelijk evenwicht. En als we dat (de kaas) op een zeker moment hebben gevonden, dan is de neiging van de mens groot om zich daaraan vast te klampen, om dat te (be)houden. Maar, ..... je kaas-voorraad blijkt niet onuitputtelijk, immers je organisatie waarin je werkt, gaat ineens reorganiseren, of ineens gaat er iets niet goed in je gezin, en/of je wordt plotseling ernstig ziek. Wij kennen allemaal wel een voorbeeld van dat je 'kaas ineens op en weg' is.
Het doolhof waarin zijn verhaal plaatsvindt, is - zeg maar - de plek waar je op zoek gaat naar vervulling van je wensen. Dat zou bijvoorbeeld de organisatie kunnen zijn waar je werkt of de familie waarmee je samenleeft.
.
De Kaas is op ... waar is nieuwe Kaas?
De grappige personages in dit boek worden ineens geconfronteerd met ingrijpende veranderingen. En zoals we dat in de dagelijkse praktijk om ons heen zien, reageert iedereen daar anders op. In dit verhaal is de Kaas plotseling op.
Je kunt je dan blijven afvragen en de vraag blijven uitroepen wie de kaas voor je neus heeft weggenomen, òf je gaat op zoek naar een nieuwe plaats waar je ook kaas vindt.
Ofwel: verlamt een verandering jou, of zie jij een verandering als een uitdaging?
Met zijn boek wil Johnson de lezer laten zien dat bijvoorbeeld angsten leiden tot de (vaak pas achteraf gezien) nodige veranderingen. Met deze metafoor wil de schrijver je erop wijzen dat èn hoe je die plotselinge angst/verandering toch ook met succes kunt overwinnen, en tevens hoe je juist door (en voorbij) die verandering ook weer nieuwe en goede kansen schept.
Corona-doolhof
Misschien is het ook goed om 22 jaar na het verschijnen van dit boek Anno 2020 eens na te denken over wat de auteur van dit boek ons heeft te zeggen in het 'doolhof' van de hedendaagse Corona-crisis.
Blijf jij verstijfd van angst zitten en doe je niets?
Of zie je deze crisis als een uitdaging om in dit doolhof op zoek te gaan naar een nieuwe voorraad 'kaas', waar je dan ook weer een tijdje mee vooruit kunt?
Is the Corona-crisis
your amazing way
to deal with change
in your work
and in your life?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten