maandag 30 september 2019

Wie het weet, mag het zeggen

Maandag 30 september 2019
Wat is dit?



















Gevonden bij Feinsum
Op zondag 26 mei 2019 vond ik op het midden van een karrenspoor naar een grasland waar veelal schapen grazen een voor mij raadselachtig fenomeen in het gras van de middenstrook. Zie daartoe bijgaande foto, die ik er op die dag direct van maakte. Als je met de muis op de foto klikt, krijg je een vergroting van deze foto op je beeldscherm. Ik heb nog steeds geen idee idee wat het is.
Ongeveer twee weken later was alles geheel weg, en wat restte was een dode plek in die strook gras tussen de beide sporen van het karrenspoor. Gedurende de hele zomer is die plek niet veranderd. Er groeide geen nieuw gras op deze plek.
Op deze foto is jammer genoeg niet zichtbaar op welk substraat dit groeit. Zien we hier een zwam? Of een schimmel?

Mycologen
Aan enkele paddenstoelenexperts (mycologen) van de Nederlandse Mycologen Vereniging her en der in het land heb ik de foto gezonden, met de vraag of zij me konden vertellen wat het is, maar helaas heb ik van geen van hen uitsluitsel ontvangen. Achteraf gezien had ik er beter aan gedaan om een klein stukje ervan af te nemen, om dat voor nader microscopisch onderzoek toe te zenden aan deze paddenstoelenexperts, maar ja, om dit fenomeen geheel in tact te laten, heb ik dat indertijd niet gedaan.
Voor deze experts bleek het niet mogelijk om op grond van bijgaand aangeleverde foto te determineren wat het is of wat het zou kunnen zijn. Toch zal er vast wel iemand zijn die op grond van deze foto kan aangeven wat dit is. Wie het weet, mag het zeggen.

Geen opmerkingen: