woensdag 11 september 2019

Start Hogeschooljaar 2019-2020 van NHL Stenden Hogeschool

Donderdag 5 september 2019
Mpho Tutu van Furth bij de opening van het hogeschooljaar in Leeuwarden

























Optreden van muzikant-student Jelle B
Het nieuwe hogeschooljaar 2019-2020 van NHL Stenden Hogeschool gaat vanmiddag in Leeuwarden van start met een middagvullend programma.
Om 12:00 uur begint dit grote evenement in de centrale ontvangsthal van NHL Stenden Hogeschool.
Jelle B in NHL Stenden Hogeschool
Begonnen wordt met een optreden van de Friese zanger Jelle B, die de honderden aanwezige studenten en hogeschoolmedewerkers onafgebroken vermaakt met zijn opgewekte muziek. Onze voorzitter van het College van Bestuur bedankt Jelle B na afloop van zijn optreden hartelijk, en heet Jelle B tegelijk ook van harte welkom binnen onze hogeschool, omdat Jelle B vanaf nu ook zijn HBO-studie zal gaan beginnen bij één van de vele opleidingen van NHL Stenden Hogeschool.


Gastcollege van kickbokser Rico Verhoeven
Kickbokser Rico Verhoeven
Mede op aandragen van studenten is voor deze opening van dit hogeschooljaar Rico Verhoeven gekomen, die wereldberoemd is geworden vanwege zijn succesvolle kickboks-carrière. Verhoeven heeft zich gecommitteerd aan de 'Stichting voor Sara'. Deze stichting heeft ten doel het bevorderen van onderzoek naar de oorzaken en behandelingen van spierziekten. Rico wil als ambassadeur namens deze stichting een inspiratie zijn voor alle mensen, ongeacht wie je bent en wat je doet.

Bestuursvoorzitter Erica Schaper
Openingsspeech van bestuursvoorzitter Erica Schaper
In haar toespraak ter opening van dit nieuwe hogeschooljaar vertelt bestuursvoorzitter Erica Schaper dat dit nieuwe collegejaar een groei qua studenteninstroom laat zien van drie procent. Meer dan 6.000 nieuwe studenten beginnen dit jaar aan hun HBO-studie binnen NHL Stenden Hogeschool, die afkomstig zijn uit 73 verschillende landen.
Ruim een jaar na de fusie zijn al de eerste mooie resultaten zichtbaar van die hogescholenfusie; ofwel de eerste parels, waarvan we verwachten dat het groeibriljanten zijn. De uitbreiding van ons opleidingenaanbod zit hem vooral in de Associate degrees en in de Master degrees. Het wordt steeds gebruikelijker om nog een Master-opleiding te doen nadat je een Bachelor degree hebt behaald. Internationalisering is een must en een kans in onze huidige arbeidsmarkt en wereldmarkt. We willen 'future proof professionals' opleiden, die om kunnen gaan met technologie, en die binnen onze hogeschool in multidisciplinaire teams leren. We zijn trots op onze Design Based Education-projecten, waarin wordt samengewerkt tussen overheid, onderwijs en bedrijfsleven. Begrippen als Inclusiviteit, Mienskip en Ubuntu zijn en worden belangrijke items binnen onze hogeschool. Ze vertelt dat ze ter inspiratie afgelopen zomer op bezoek is geweest in de geloofsgemeenschap op Iona, om iets daarvan te ervaren en te beleven.
Dit jaar gaan we van start met de campagne 'Explore the (un)known', om in dat verband van binnenuit naar buiten te brengen met welke mooie dingen we binnen onze hogeschool - samen met onze externe partners - bezig zijn.

Inclusiviteit van Mpanzu Bamenga
Mpanzu Bamenga
Mpanzu Bamenga kwam als achtjarige vluchteling naar en in Nederland. Op 11-jarige leeftijd kreeg zijn familie een brief waarin stond dat ze het land uit moesten. Dat was het moment waarop hij zich ineens een totaal andere wereld voorstelde: een wereld waar je wel toekomstperspectief zou hebben, en wonen in een land waar geen ongelijkheid is. Maar als ik dat doel wilde bereiken, realiseerde Bamenga zich, dan moest hij daar direct mee beginnen, middels onderwijs, dus naar school gaan.
Toen hij 21 jaar was, kreeg hij weer zo'n uitzettingsbrief, om ons land te verlaten. Mpanzu studeerde toen rechten, en startte met succes een procedure om in Nederland te mogen blijven. Ineens voelde hij toen dat hij hier in vrijheid leefde. en ging daardoor veel enthousiaster aan de slag. Hij ontmoette mensen die hem hielpen, die hem een platform gaven, waardoor hij kon 'shinen'.
Bamenga: "Zolang er mensen zijn op aarde, die uitgesloten worden van de samenleving, dan hebben wij samen de verantwoordelijkheid om daar een bijdrage ten goede aan te leveren, ongeacht of je jurist, politicus of activist bent." Hij richtte het 'Inclusion Leaders Network' op.
Wij moeten werken aan een wereld vol rechtvaardigheid, waarin alle talenten worden benut. Als je daar een bijdrage aan levert - en dat zou iedereen moeten doen - ben je een inclusief mens.

Shinen in het Dorp
Tussen de voorgaande en de volgende spreker gaan we onder leiding van middagvoorzitter Kasper van der Meulen een mindfulness-oefening doen, om door te bewegen ons denkbrein te activeren. Van der Meulen: "Gebrek aan connectie met je omgeving, leidt tot problemen in je leven."
Kasper nodigt drie studenten in de zaal uit om naar voren te komen. In zijn vraaggesprek vertellen deze drie ondernemende studenten over het multidisciplinaire project 'Dorp' van NHL Stenden Hogeschool; over wat zij afgelopen zomer hebben gedaan, wat ze allemaal hebben geleerd, wat ze hebben ervaren, en wat ze daarvan nu allemaal meenemen naar hun eigen opleidingen. Enthousiaste verhalen van geïnspireerde en hard werkende studenten.

Mpho Tutu van Furth
Ubuntu volgens Mpho Tutu van Furth
Laatste spreekster is schrijfster en priester Mpho Tutu van Furth, de jongste dochter van aartsbisschop Desmond Tutu. Zij groeide op in een multicultureel Zuid-Afrika, waar elf officiële talen worden gesproken, waarvan de meeste Zuidafrikanen doorgaans ieder drie talen spreken.
Ze vertelt dat er veel plekken op de wereld zijn, waar mensen geen tijd voor de ander, voor elkaar hebben en nemen.
Ze legt uit wat ze verstaat onder begrippen als Ubuntu en Inclusiviteit.
Mpho Tutu van Furth:

  • We share the journey; going the extra mile with you; having eye to what and how the other feels;
  • See and feel what it is to stand in anothers shoes;
  • Have the courage to join, to joy;
  • Take time for people.

Ze maakt ons duidelijk dat deze wereld wacht op onze (mede)menselijkheid; om gezien en gewaardeerd te worden.
Volgens haar doet ons hogeschoolonderwijsmodel Design Based Education exact wat Ubuntu doet: het stelt namelijk dezelfde vragen, over wat je wilt, over hoe je het gaat doen, hoe kan ik helpen, en wat heb je daar vooral bij nodig.
Als vijanden van Ubuntu ziet ze onze haast om iets klaar te krijgen, zonder te vragen wat we willen, zonder aandacht te geven aan de mensen en de middelen. Onze angsten zijn de andere vijanden van Ubuntu.
Ze geeft aan dat ze ervan overtuigd is dat er goede mensen leven in alle landen, en het zijn vaak de kleine dingen die er vooral toe doen. 
Aan het eind van haar presentatie vertelt ze toch nog iets over haar vader; over zijn commitment aan haalbare, naastbijgelegen doelen; dat je juist niet voor de grote dingen moet gaan, maar dat je voortdurend aandacht hebt voor wat je doet.

Ga vooral het eerstvolgende dat je gaat doen, goed doen!

Geen opmerkingen: