zondag 26 augustus 2018

Van Arles richting Santiago de Compostela

Via Tolosana van Dourgne naar Revel
Maandag 13 augustus 2018 – 17,2 km
Dag 18: 350,2 – 367,4 km

Wandelen tussen velden met zonnebloemen nabij Saint-Amacet

Bus komt niet
Met onze auto rijden Durkje en ik om 7:05 uur vanaf camping Les Armengauds in Vaudreuille naar Revel. Als we wegrijden, is het 17 graden Celsius. De harde regen en het onweer hebben gisteravond voor de nodige afkoeling gezorgd.
We parkeren de auto om 7:25 uur op het parkeerterrein bij de evenementenhal, want we hebben op het dienstrooster van de buslijn tussen Toulouse en Castres gezien, dat er vandaag om 7:50 uur een bus vertrekt vanuit Revel naar Dourgne.  Er komen nog enkele anderen bij de bushalte, waaronder een Frans meisje dat ons uitlegt dat onze bus daadwerkelijk gaat komen, en wat de vervoersprijs per persoon is.
Een andere buslijn met vertrektijd 7:50 uur komt en vertrekt, maar onze bus is dan nog niet gearriveerd, ook niet om 8:00 uur en ook niet om 8:10 uur. Het ziet er niet naar uit dat er nog een bus gaat komen, dus we rijden in arren moede met onze auto van de evenementenhal naar het centrum van Revel.

Taxi komt wel
In het centrum van Revel, tegenover de bijzondere markthal, vragen we in een café of ze voor ons een plaatselijke taxi kunnen bellen. De dame achter de bar beweert dat Revel geen taxi heeft, en dat het dus niet gaat lukken om een taxi te krijgen. De andere horecagelegenheden en de VVV zijn zo vroeg nog gesloten, dus we lopen van het plein een uitvalsweg in en vragen in een kantoor aan een daar aan het werk zijnde vrouw of zij ons kan helpen. Ze zoekt op internet het telefoonnummer van het taxibedrijf in Revel, belt, en vertelt ons daarna dat de taxi over een half uur hier voor de deur zal arriveren, en ons naar Dourgne zal brengen.
En inderdaad ongeveer een half uur later arriveert die taxi en rijdt de chauffeur ons naar het dorpscentrum van Dourgne.
We reserveren bij hem dan direct de taxi van morgenochtend om 8:00 uur in Les Cassès.  De chauffeur geeft aan dat dat goed komt, dus voor morgen is het vervoer nu alvast geregeld.
Met helaas een vertraging van ruim een uur begint onze etappe van vandaag op de promenade van Dourgne.

Lanen en akkers
We pelgrimeren vandaag van Dourgne naar Revel, over een afstand van 17,2 kilometer. Geen lange afstand, dus we kunnen het – ondanks het vertraagde uur – vandaag wel rustig aan doen.
Het is half bewolkt, en af en toe breekt de zon even door. Vanmorgen waait het nauwelijks, dus lekker fris weer is het niet. Later op de dag wordt dat beter. De temperatuur loopt vandaag overigens op tot 27 graden Celsius. Uiteindelijk al met al wel een mooie zomerse wandeldag.
We verlaten Dourgne en lopen over asfaltwegen eerst naar Fondouce. Als we even later in de richting van de D85 lopen, zien we links van ons het gebergte van de Montagnes Noir oprijzen.
Over mooie onverharde paden door smalle lanen lopen we langs de D85. Om van de ene laan naar de andere laan te gaan, lopen we een eindje over een akkerpad, over een inmiddels geoogste graanakker.
Ter hoogte van Saint-Amancet verwijderen we ons via een asfaltweg van de D85, en gaan we tussen zonnebloemvelden door.

Janardarié en Cahuzac
Het eerste gehucht dat we bereiken, is La Janardarié. Dit buurtschap heeft nog een gemeenschappelijke dorpsoven.
Na een klim over asfalt komen we in het dorp Cahuzac.
In het centrum staat een kerk, naast de Mairie.
Een kruis door het gemeentelijk informatiebord is duidelijk: de secretarie van deze Mairie is gesloten, waarschijnlijk definitief opgeheven. Jammer voor de dorpelingen, maar eigenlijk begrijpen we ook niet zo goed hoe het mogelijk is dat dergelijke kleine dorpjes nog een Mairie hebben, en welk werk dan nog in zulke kleine dorpjes op locatie gedaan moet worden.
Als we Cahuzac uitlopen, zien we dat er een grote vijver bij het dorp ligt, waaraan vrij recent twee bijzondere huizen zijn gebouwd: het ene huis staat op hoge palen, hoog boven de vijver, en het andere huis van steen is buitengewoon groot, met 180 graden-uitzicht over de vijver en omgeving.

Sorèze als doorgangsplaats voor pelgrims
Bij Les Mengauds buigen we af in zuidoostelijke richting, en dan zien we al spoedig de plaats Sorèze in het dal liggen.
Voordat we doorlopen naar Sorèze nemen we eerst plaats op een picknickbank langs de asfaltweg, om hier een lunchpauze te houden, ondertussen genietend van de stilte en van het prachtige vergezicht over Sorèze en Les Montagnes Noir.
Daarna lopen we al spoedig de plaats Sorèze binnen.
Langs de camping van Sorèze gaan we naar het centrum, dat we betreden over het kerkplein vóór de grote kerk van Sorèze.
De kerkdeur staat uitnodigend open. Binnen lopen enkele andere gasten rond, en in een hoek van de kerk is een mevrouw bezig om een groot Mariabeeld schoon te maken. De kerkramen zijn veelkleurig glas in lood.
Buiten lopen we door smalle straten naar de markante kerktoren van Sorèze.
Mooi hier zijn de vele geschakelde vakwerkhuizen aan beide zijden van de straatjes.
We komen langs een standbeeld van een pelgrim, met op de sokkel de vermelding van de pelgrimstocht die door deze plaats komt, die Durkje en ik lopen: Chemin d’Arles.
Dan komen we langs de markante achthoekige kerktoren van de voormalige Eglise Saint-Martin.
Daarnaast staat de voormalige abdijschool, die nu als museum dienst doet.
Nog weer iets verder op de route komen we bij de plaatselijke VVV. De VVV-medewerkster geeft ons een mooi pelgrimsstempel in onze pelgrimspaspoorten en vertelt dat we voor een kop koffie beter even terug kunnen lopen, het stadje in, naar het stadscentrum. Dat doen we, om hier een eerste kop koffie te drinken, met een lekkere warme quiche erbij. Daarna is het toch wel tijd om dit mooie stadje te verlaten, waarbij we aan de rand van de plaats in de U-supermarkt bij de rotonde nog enkele flesjes drinken voor onderweg kopen.

Cayenne en Pont Crouzet
Vlak buiten Sorèze komen we in het plaatsje Cayenne. Daar staat een bord langs de weg, waarmee pelgrims en anderen erop worden gewezen dat het vanaf hier via de ‘Chemin d’Arles a Saint-Jacques de Compostelle’ nog 1.280 kilometer is naar Santiago de Compostela.
Nadat we in Cayenne een riviertje zijn overgestoken, wandelen we door naar het plaatsje Pont Crouzet.
Daar buigen we af om over de oude weg parallel langs de huidige N85 naar de plaats La Garrigole te wandelen, dat we binnenlopen bij een nieuwbouwwijk.

Aankomst in Revel
Daarna is het nog slechts enkele kilometers over mooie bospaden en kleine asfaltweggetjes en door het buurtschap La Pergue naar de bebouwde kom van Revel. Over een rivierbruggetje wandelen we Revel binnen.
We gaan iets verderop tussen de gemeentelijke camping en het gemeentelijk zwembad door, en zien dat hier en daar waterbouwkundige werken zijn gebouwd om het water op verschillende peilen te houden aan deze kant van Revel.

Majestueuze markthal
Via een lange kaarsrechte straat lopen we alsmaar rechtdoor het stadscentrum binnen, en staan we ineens bij de eerste arcade van het dorpsplein, waarop een majestueus grote markthal staat; één van de grootste en één van de mooiste van Frankrijk.
In die markthal is de VVV, waar we onze stempels halen voor de pelgrimspaspoorten.
Daarna eten we ons meegenomen brood onder één van de arcaden, en daarna zoeken we een plek op een terras onder een arcade om daar een pot thee te drinken.
Vanuit Revel rijden we tot slot weer terug naar de camping in Vaudreuille.