donderdag 12 november 2015

Later bestaat niet

Donderdag 12 november 2015 
Cover van 'Later bestaat niet'

Voetreis van Heerenveen naar Santiago de Compostela
Henk Spijkerman is slager in het Friese dorp Akkrum. In de periode van medio februari tot en met eind mei 2013 liep Spijkerman in 106 dagen van Heerenveen (vlakbij zijn woonplaats) naar Santiago de Compostela.
Spijkerman publiceerde in het jaar 2014 zijn pelgrimsdagboek, dat ik op mijn verjaardag in september van dat jaar kado kreeg van Durkje. Henk signeerde voor ons zijn boek met de wens: Veel leesplezier'. Welnu, dat zat wel goed. De verhalen zijn voor mij als pelgrim zo herkenbaar, en bovendien is het boek heel toegankelijk geschreven.
Op de cover van zijn boek staat een foto van één van de stenen die hij onderweg in Spanje als pelgrim achterliet aan de voet van het pelgrimskruis 'Cruz de Ferro', de plaats waar veel pelgrims een steen achterlaten, als symbool voor het loslaten van iets wat hem/haar emotioneel belast.
'Ik zal je vertellen,
wanneer je daar komt,
dan gebeurt er wat me je.'

Later bestaat niet
De titel van zijn reisverslag is 'Later bestaat niet', met als subtitel 'Mijn voetreis van Heerenveen naar Santiago de Compostela'.
Op dag 86 van zijn pelgrimage, de dag waarop in Fryslân de Wandelelfstedentocht begint, en Henk de 21 kilometer lange dagtocht loopt van Burgos naar Hornillos del Camino, valt de titel van zijn boek ineens uit de lucht, in de laatste zin van zijn dagrapport: 'Er is geen later, later bestaat niet!!!!!!' Twee dagen later - en ook op dag 91 - komt een verwijzing naar de boektitel weer terug in de zin; 'Als bestaat niet en er is geen later!!!!' 
Spijkerman loopt zijn 2.559 kilometer lange pelgrimage vanuit Heerenveen via Visé (België) en Rocroi (Frankrijk) naar de Frans-Spaanse grensplaats Saint-Jean-Pied-de-Port. Daar steekt hij de Pyreneeën over naar het Spaanse Roncesvalles, om dan de laatste 787 kilometers door te pelgrimeren naar het Spaanse bedevaartsoord Santiago de Compostela. Achterin het boek staat een inhoudsopgave en overzicht van zijn totaal 110 dagen durende pelgrimage. Henk bepaalde onderweg zelf zijn route en week daarbij vaak af van de beschreven pelgrimsroutes.
Kaarten, foto's, andere afbeeldingen en tussendoor korte teksten uit een interviews, gedichten en uit emails variëren de doorlopende dagboekverslagen op luchtige wijze.

Henk Spijkerman:

  • Nu loop ik dus naar Santiago. Nou dat is haast niet te bevatten.
  • Warempel ik lijk wel een beetje een pelgrim te worden.
  • Tijdens het wandelen denk ik over het algemeen aan niets. Gewoon lopen en de hersens laten rusten.
  • Het gevaar schuilt altijd in een klein hoekje.
  • Wachten heeft geen zin, voor je het weet ben je namelijk te laat.
  • Goede mensen zijn er best wel veel.
  • Het goede zit echt wel in de mens, maar nemen wij wel de tijd om dat te herkennen?
  • Eenvoud siert de mens/pelgrim.
  • Ze zijn er nog plenty: goede mensen. je moet ze alleen tegenkomen en willen herkennen.
  • Een echte wandelaar loopt geen meter te veel!!!
  • Mijn gezin en mijn echtgenote lieten me gaan. Ook dat is rijkdom en daar ben ik zeer dankbaar voor. Dat noemen we ook houden van!!!
  • Rust is een goede voorbereiding.
  • Ik geloof nog steeds in het goede van de mens en vertel hun dat ook, waarop ze best wel wat emotioneel worden.
  • Het pelgrimsbestaan is ook weer een manier van leven.
  • Denk maar niet dat het altijd een feestje is, loop maar eens een dagje mee.
  • Een pelgrimswet is dat je altijd op jezelf aangewezen bent.
  • Komt tijd, komt raad. Zo moet je er ook in staan. Doe je dat niet, dan is er echt geen weg naar Santiago.
  • Het begint spontaan te regenen bij Spijk.
  • Heel blijven is ook een prioriteit.
  • Dingen lopen zoals ze lopen.!!!!!!!!!!!
  • Het is een vet zware klus, hoe je het ook wendt of keert.
  • Maar niet zeuren, je hebt ook geen keus, en nemen zoals het komt. Dat hoort ook bij het leven van een pelgrim.
  • Het noorden van Frankrijk is een ernstig probleem voor de overheid en ook voor het gebied.
  • Ik ben helemaal in mijn element en dan is het leven nog zo slecht niet.
  • Niet doen is een gemiste kans!!!!
  • Het alleen lopen is geen punt, maar zo gauw je goede contacten opbouwt met mensen, begin je direct te hechten, omdat je al zolang alleen bent, maar daarna val je in een diep gat.
  • Heimwee is een raar ding, maar hoort er wel bij in het leven van een pelgrim.
  • Je ziet enorm veel, ontmoet vele mensen en hoort van alles. Dat maakt het ook zo boeiend.
  • Hoe verder we in Zuid-Frankrijk komen, hoe mooier het wordt.
  • Als je leeft als een pelgrim, gaan er dingen veranderen in je leven.
  • Dienstbaar zijn voor de medemens is haar mottto en de mooie dingen van het leven waarderen.
  • Het goede in de mens, dat zijn de dingen die ik de laatste dagen veel ben tegengekomen en dat is niet te verwoorden.
  • Maar mensen, wat lopen ze hier achter.
  • Dit is echt een onderdeel van het leven van een pelgrim: ontmoeten, delen en samen zijn, helemaal geweldig.
  • Ik heb me nooit verveeld.
  • Vanaf nu kan je bijna niet meer alleen lopen, zo veel pelgrims zijn of komen hier aan.
  • Maar wat is het hier mooi en de mensen zijn superhartelijk.
  • Pamplona moet je gewoon zien.
  • Hier is het echt internationaal, ze komen werkelijk overal uit de wereld vandaan, en dan kom je als pelgrim echt aan je trekken.
  • Echter we zeuren niet, want onderweg beleef je van alles.
  • Niet naar de kerk betekent geen eten, en verder is er niets, dus geen keus, maar het is ook geen straf. Ook dat is pelgrimeren, en helemaal geweldig, niet voor te stellen.
  • Als pelgrim en niet als toerist.
  • Al met al de zwaarste tocht tot nu toe, ook door de warmte.
  • Ik loop alleen, maar altijd zie je wel mensen voor of achter je aan lopen, dus eenzaam ben je nooit.
  • Daarna de pelgrimszegen gehad, iedereen persoonlijk, nou dan gebeurt er wat met je.
  • Ik spreek zelf ook niets af, zie wel wie ik tegen kom, en alleen ben je nu ook niet. Voor of achter je, altijd zie je wel iemand lopen en we zijn net schapen, we volgen elkaar en zo kom je ook in Santiago.
  • Alleen met vele mensen om mij heen, dat is wel te overleven en heel gezellig.
  • De dokters zijn hier altijd verantwoordelijk voor het welzijn van de pelgrims, en dokterskosten zijn voor de overheid als je pelgrim bent. Wat een geweldige service en de mensen doen werkelijk alles voor je hier.
  • Lichamelijk gaat het allemaal wel goed, maar geestelijk is het een heel grote klus.
  • De tocht van vandaag is een van de mooiste tot nu toe.
  • Bijna 4 maanden leven buiten de maatschappij is echt geen straf, een aanrader.
  • In ieder geval neem ik dit wel mee voor de rest van mijn leven.
  • Spanje is echt geweldig, de manier van leven is ook geen straf en de natuur is ook zeer bijzonder.
  • De totale reis was één groot hoogtepunt, maar vooral het feit dat ik er aan begon, was en is nog steeds het hoogtepunt.
  • Mede door mijn focus, mijn doel ben ik zo ver gekomen.
  • Onderweg kom ik de meest bijzondere en gewone mensen tegen.
  • Ik zal het mijn hele leven met mij meedragen als een geweldige belevenis.

  • Ik ben gearriveerd. Allemaal de groeten uit Santiago.

  • Zo ineens sta je weer midden in de maatschappij, geen straf maar wel onwerkelijk en wat een thuiskomst.
  • Nu ik thuis ben ervaar ik inmiddels dat ik inderdaad als pelgrim ben teruggekomen met een enorme rugzak aan positieve levenservaring. Dat nemen ze me nooit meer af.

Santiago. 
Daar aankomen geeft een allemachtig gevoel 
van euforie en emotie.
Wat er dan met je gebeurt is niet uit te leggen,
wat een geweldige ervaring.
Dit zal mij altijd bijblijven.


Geen opmerkingen: