maandag 12 oktober 2015

Toe staan die wêreld stil

Zondag 11 oktober 2015 
CD-cover van 'Toe staan die wêreld stil'





















Zuid-Afrikaanse muziek
Als je Friese familie wordt uitgebreid met Zuid-Afrikaanse aanhang komt er een rijkdom aan taal, waarden, cultuur en nieuwe verhalen binnen. Eén van die cultuurelementen betreft muziek.
Toen we afgelopen zomer in familiekring onder andere spraken over het mooie (Stenden Hogeschool-) kerstconcert van de Zuid-Afrikaanse zangeres Nádine - dat Durkje en ik in december 2011 in Groningen bijwoonden - was dat de aanleiding dat ik enkele weken later een CD-cake-box met ruim 25 CD's met Zuid-Afrikaanse muziek ter beluistering in bruikleen kreeg toegeschoven. Inmiddels heb ik ze bijna allemaal met belangstelling beluisterd; nog slechts een enkele CD te gaan.
En daar bleef het niet bij, want op mijn verjaardag kreeg ik een mooie muziek-CD van de Zuid-Afrikaanse Juanita du Plessis kado. De titel van deze CD is: 'Toe staan die wêreld stil'.   

Dank en eer
In haar 'Dankie' in het CD-tekstboekje schrijft Juanita du Plessis hoe dankbaar ze is voor de goddelijke gave om zo creatief te zijn dat ze van een gedachte een idee kan maken, om dat idee in een zin te verwoorden, die dan uiteindelijk resulteert in een verhaal (en) op een melodie. Haar dankbaarheid betreft ook het feit dat ze door middel van haar songteksten & muziek haar hart & ziel kan delen met de wereld.
Juanita du Plessis: "Alle eer aan my Hemelse Vader wat dit alles uit Sy groot genade aan my geef'."

Playlist
Haar CD bevat de volgende 17 liedjes, alle in het Zuid-Afrikaans gezongen:

  • 1. Lief vir jou, over dat het mooiste geschenk is dat je je hele hart aan die ander hebt toevertrouwd, hetgeen een goede basis biedt om lief voor elkaar te zijn.
  • 2. Ware vriende, over jezelf kunnen zijn bij je ware vriend(in), met wie je jarenlang samen op pad bent geweest, met in beide harten de gedeeelde herinneringen die je nooit weer kunnen worden afgenomen.
  • 3. Bietje van alles, geeft aan dat je in staat moet zijn om ook iets aan een ander te geven van wat jij zelf van een ander wilt ontvangen.
  • 4. Toe staan die wêreld stil, over hoe het voelt als je grote liefde naderbij komt en je in zijn/haar armen sluit.
  • 5. Alles wat daar was, en over wat er nu niet meer is, nu mijn geliefde mij heeft verlaten voor die ander.
  • 6. Hambamba, met de vraag naar water met ijs, om het hart dat in brand staat van vurige liefde te blussen.
  • 7. Wat het van ons geword, nu het tussen ons beiden zo stil is geworden, maar toch blijf ik hopen en dromen dat ik je nooit verlies.
  • 8. Gister is verby, maar laten we alle pijn begraven, en samen weer opnieuw beginnen.
  • 9. Net 'n mens, zo ben ik, met een gebroken hart.
  • 10. Voel my, houd mij vast, en dans met mij.
  • 11. Aanhou om aan te hou, en ik blijf mijn dromen dromen, elk ogenblik, tot het einde.
  • 12. Hou op soek, want alles wat je in een meisje zoekt, vind je in mij.
  • 13. Hier en nou, staan jij en ik steeds sterker, en met jou is alles beter.
  • 14. Sterreveld-serenade, en zoals de vlam van een kampvuur brandt in mij de liefde.
  • 15. Jij groei op my, zoals de zomer, de zon, en alles wat leven geeft, zo groei jij op mij. 
  • 16. Langenhoven, hij fluistert in mij, en ik luister.
  • 17. Ek sal, er altijd voor je zijn, alles voor je doen, en altijd bij je zijn, en met de kracht van Hem daarboven zal ik jou gelukkig houden (een duet met de Zuid-Afrikaanse zanger Theuns Jordaan).. 


Geen opmerkingen: