zondag 6 september 2015

Files bij zonsondergang na slagregen

Vrijdag 4 september 2015 
File met een opklaring bij Kornwerderzand 
















Weer en verkeer
Vandaag wordt het noordwesten van Nederland geteisterd door zware regenval, die gepaard gaat met gevaarlijk harde rukwinden. In de tweede helft van de middag berichten de presentatoren van de nieuwsberichten over weer en verkeer doorlopend over een kilometerslange file die in de richting van Fryslân vóór de sluizen op de Friese zijde van de Afsluitdijk staat als gevolg van brug- en wegwerkzaamheden bij het sluizencomplex van Kornwerderzand. Over het feit dat niet alleen in de richting van Fryslân een file staat, maar ook vanuit de Friese kop van de Afsluitdijk richting Den Oever, reppen de nieuwslezers niet, maar in die file kom ik wel stil te staan. De stilstaande auto's worden alle getrakteerd op verduisterende wolken met flinke regen en een stevige wind.
Met de auto ben ik onderweg naar Haarlem voor een tussentijdse bestuursvergadering van het Nederlands Bijbelgenootschap. Met enige vertraging arriveer ik nog maar net op tijd vóór aanvang van deze korte vergadering.

Weer een file
Enkele uren later rijd ik weer terug naar huis, wederom over de Afsluitdijk, maar nu nader ik de Friese zijde van de Afsluitdijk-sluizen tegen het aanstaande moment van zonsondergang. Het weer is al een stuk beter, want slechts af en toe wordt het verkeer nog even getrakteerd op enige regen en lichte windstoten. Als ik het sluizencomplex in zicht krijg, breekt de zon waarlijk nog even door de wolken. De kleine en kortdurende opklaring zorgt ervoor dat we tegen een naderende zonsondergang de Afsluitdijk straks aan de Friese zijde kunnen verlaten.
In de verte zie ik dat ik evenals vanmiddag ook vanavond weer in een file terecht zal komen bij de Afsluitdijk-sluizen van Kornwerderzand. Nu echter is de steeds langer wordende file niet het resultaat van de werkzaamheden bij dit sluizencomplex, maar staat de sluisbrug open om enkele grote zeilschepen toegang te geven vanuit de Waddenzee het IJsselmeer op. De ondergaande zon beschijnt alle auto's, het sluizencomplex, het dorpje Kornwerderzand, en de lange masten die langzaam boven de daken van de huizen van Kornwerderzand langs schuiven.

Regen + zon = regenboog
In de noordwesthoek van Fryslân krijg ik rondom nog te maken met enkele weercontrasten. In de kleine opklaringen nog de laatste resten van het felle licht van de straks ondergaande zon, en elders dreigende wolken en de duidelijk zichtbare zware buien verderop zorgen ervoor dat af en toe een hele brede regenboog op de horizon van het Friese platteland rust, en haar kleurrijke banen hoog boven de Friese kleistreek trekt.
Schuilt hierin wellicht de belofte dat wij morgen een mooie wandeldag zullen krijgen?

Geen opmerkingen: