vrijdag 15 mei 2015

Wandelroutes over zes Waddeneilanden
WaddenWandelen op Terschelling
Etappe van Oosterend naar West-Terschelling
Vrijdag 15 mei 2015 – 27,2 km.
Dag 2: 19 – 46,2 km

Wandel2daagse op Terschelling

In 2013 gaf de Stichting Wandelnet de wandelgids van Streekpad 4 uit. De titel van deze routegids is WaddenWandelen en de subtitel is Wandelroutes over zes Waddeneilanden. In deze wandelgids kun je kiezen uit verschillende wandelingen op de Waddeneilanden Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland, Schiermonnikoog en het Duitse eiland Borkum, met een totale wandelafstand van 276 kilometer.
Voor dit Hemelvaartsweekend hebben Durkje en ik de wandeling op Terschelling geselecteerd. De hele wandeling heeft een totale lengte van 46,2 kilometer. Wij hebben deze afstand in twee etappes verdeeld, waarvan de eerste een lengte heeft van 19 kilometer, en de tweede een lengte van 27,2 kilometer. Gisteren liepen we de eerste etappe en vandaag de tweede.

Bij de Zee in Oosterend

Om 8.30 uur kunnen we ontbijten in 'Residentie Bij de Zee' in Oosterend op Terschelling, waar Durkje en ik vannacht hebben overnacht.
Om 9.15 uur verlaten we Oosterend, en lopen we de duinen in, waar we al spoedig weer op de wandelroute komen, die we hier gisteren verlieten. Langs de Muzeplak lopen we door het gebied van duinen en heide naar het strand. Overal liggen op en naast het pad kadavers van konijnen, en hier en daar zien we in de stilte van de ochtend grote konijnen, maar ook heel veel kleine, jonge konijntjes. Af en toe zien we roofvogels, hoog in de lucht cirkelend, zoekend naar prooi tussen de begroeiing van heide en duin. Het lijkt wel of wij de enigen zijn die hier rondlopen op deze vroege ochtend, want we ontmoeten hier niemand.

Strandwandelen en duinwandelen
Bij strandpaviljoen Heartbreak Hotel klimmen we over de duinenrij, om vanaf het Heartbreak Hotel ruim een kilometer strandwandelend in oostelijke richting te lopen. Ook hier zijn we de enigen die over het brede strand lopen. Alleen de branding, de zeewind en hier een daar een strandvogel horen we. De hele dag waait vandaag een frisse wind. De zon breekt maar niet door, maar het is wel geschikt weer voor een wandeldag.
Ter hoogte van strandpaal 18.600 laten we het strand achter ons, om dan door de hoge duinen zelf een weg te zoeken, haaks op het strand. Als we maar haaks op de vloedlijn blijven lopen, zullen we achter de duinenrij een smalle doorgang vinden naar een begrazingsgebied, zo schrijft onze routegids. Kennelijk zijn we er in die 200 meter duinwandelen in geslaagd om laverend tussen de duintoppen en duindalen de goede richting vast te houden, want als we de laatste hoge duinenrij oversteken, zien we verderop vóór ons het geelrode teken van de Nederlandse streekpaden bij de doorgang die we zoeken.

Boschplaat
Nu volgt een noord-zuid-route over de Boschplaat, van het strand en de duinen, door het begrazingsgebied en de uitgestrekte heidevelden van de Boschplaat, naar de zuidkust van Terschelling. Via het Kooipad komen we langs de Jan Willemskooi, en nog een eindje verder zien we de Waddenzeekust en daar achter de Wadden en de Waddenzee.

Hoorn
Ter hoogte van de Wierschuur steken we de Dwarsdijk over, en dan lopen we over en onder langs de Waddenzeedijk tussen de schapen en lammeren in westelijke richting langs De Oeltjes aan onze linkerhand en Oosterend aan onze rechterhand.
Voorbij Oosterend gaan we door de polder weer landinwaarts. Links en rechts van ons zien we grote groepen ganzen en ook veel weidevogels en verschillende eenden, ook met eendenkuiken.
We lopen langs de Hoornerkooi, en gaan verderop ter hoogte van het KNMI-Weerstation rechtsom naar Hoorn. Daar nemen we onze eerste koffiepauze, en ter hoogte van de Fryske Folkshegeskoalle nemen we aanvullend nog een etenspauze.

Midsland
Daarna gaat we verder, door de Hoornermiede en langs de Liesinger Plak naar en door het Formerumerbos. Als we het Formerumerbos uit wandelen, komen we op en gaan we over de Landerumerheide.
Ter hoogte van Stuyvesant lopen we aan de noordzijde om Midsland Noord heen, om daarna door het polderlandschap over graspaden en klinkerwegen naar Midsland te lopen. In het dorpscentrum bij de kerk van Midsland zijn we op zoek naar een horecagelegenheid voor onze tweede koffiepauze, als ik ineens 'Koehoorn!' achter me hoor roepen. Als we ons omdraaien, zien we tot onze verrassing Gelske uit Buitenpost/Gerkesklooster op ons aflopen. Vanwege haar vroegere vakantiewerk in Midsland kent ze hier goed de weg, dus ze adviseert ons om iets verderop even een straatje in te gaan, waar diverse terrassen zijn. Bij 'De Koffiepot' vinden we een aangenaam plekje op het terras.

Polder en bos
Na deze tweede en laatste koffiepauze gaan we door voor het laatste deel van onze etappe van vandaag. Weer lopen we door het polderlandschap, langs Hogeland, langs de Kooiboschjes, en dan over de Duinweg naar de Arjensdune, waar bovenop een uitkijkpunt is.
Ter hoogte van het Duinmeertje van Hee gaan we het bos weer in. Bij Bornholm komen we na prachtige bospaden, met hier een daar een stukje heide, weer uit het bos.
We steken de Hoofdweg over, om dan naar Victoria aan de Waddenzeekust te lopen. Vanaf dit punt Victoria kunnen we in de verte onze bestemming West-Terschelling al zien liggen.

West-Terschelling
We volgen het fietspad en wandelpad langs de kust en langs de jachthaven. Daarbij passeren we de campus en het NHL-Hogeschoolgebouw van de hogere zeevaartschool van Terschelling.
In de haven van West-Terschelling is het een drukte van belang, want vandaag is het de dag van de 'HT Race', de sloepenrace van Harlingen naar Terschelling. Her en der in de haven liggen de gefinishte sloepen, met hun grote volgboten, De race wordt aan dek van de grote schepen en op allerlei andere locaties feestelijk afgesloten met hapjes en drankjes, en hier en daar ook veel bier met barbecue. Welbeschouwd is de prestatie van een klein aantal sloeproeiers per sloep voldoende legitimatie voor een grote groep volgbootgasten om deze gerespecteerde roeiprestatie groots en meeslepend met elkaar te vieren. 't Is in elk geval een gezellige boel op de schepen, in de haven en verderop in het centrum van West-Terschelling.
Feest in de haven van West-Terschelling na afloop van de HT Race
Langzaam eten en snel varen
Omdat het nu nog maar 16.00 uur is en we pas om 18.30 uur weer met de snelboot terug kunnen van Terschelling naar Harlingen, winkelen we nog even in het gezellige centrum van West-Terschelling. Om 17.00 uur genieten we van een heerlijke warme maaltijd in De Dis, en dan zijn we keurig op tijd om 18.15 uur al weer in de veerbootterminal, zodat we tegen 18.30 uur kunnen inschepen op een volle snelboot, die ons in drie kwartier weer terug vaart van het eiland naar de vaste wal.
We kunnen terugzien op twee prachtige wandeletappes. Terschelling is een aantrekkelijk eiland voor wandelaars, die daar te kust en te keur kunnen aan allerlei verschillende mooie landschappen en allerlei soorten wandelpaden.
In ongeveer 6,5 uren hebben we de 27,2 kilometers van deze etappe afgelegd, Met de aanlooproute en enige heen en weer lopen hebben we vandaag een kleine dertig kilometer gelopen. Hele mooie kilometers op een prachtig Waddeneiland, dat qua flora en fauna momenteel volop 'in bloei' staat.
Onze WaddenWandeling op Terschelling zit erop; nu nog de andere vijf Waddeneilanden 'te gean'.