zondag 14 december 2014

Het Mysterie Kerst van het Stendenkoor

Zondag 14 december 2014
Mysterie van Kerst in de Leeuwarder Bonifatiuskerk

Eerste concert met de nieuwe dirigent
Durkje en ik zijn erbij als vanavond letterlijk klokslag acht uur het Kerstconcert 2014 van het Stendenkoor aanvangt in een goed gevulde Bonifatiuskerk te Leeuwarden. Thema van dit jaarlijkse concert is 'Het Mysterie Kerst'.
Het Stendenkoor zal samen met het strijkersensemble voor het eerst concerteren onder leiding van haar nieuwe dirigent Hans de Wilde. Soliste is de mezzospraan Mélanie Brilman, en het orgel en continuo worden bespeeld door Johan Bijhold.

Benefietconcert
In het koor van deze mooie Leeuwarder kerk zet het Stendenkoor in met het 'Resonet in laudibus' (van J. Handl), dat vocaal door acht koorleden wordt beantwoord, terwijl zij door het middenpad door het schip van de kerk naar het koor lopen, om zich bij het Stendenkoor te voegen.
Daarna wordt het Welkomstwoord uitgesproken door Leendert Klaasssen, onze voorzitter van het College van Bestuur. Hij wijst ons er ook op dat dit een benefietconcert is, waarvan de collecteopbrengst is bestemd voor een project van Edukans, ten behoeve van hulp in de vorm van onderwijs aan kinderen van Syrische vluchtelingen. Edukans wil met dit project ervoor zorgen dat Syrische kinderen in een vluchtelingenkamp in Jordanië een veilige plek krijgen waar zij kind kunnen zijn, waar zij na alle ellende weer kunnen leren, spelen en sporten.

Het grote mysterie
Na de opening volgt het lied 'O come all ye faithful' (van J.F. Wade) als samenzang met het koor en orkest, gevolgd door een mooi ingetogen 'Kyrië' van A. Dvorák (Mass in D major), dat overigens aan het eind van het concert nog een passend vervolg krijgt.
Na de lezing van een tekst uit de Tao Te Tjing zingt het koor 'O magnum mysterium' van  T.L. de Victoria, gevolgd door twee bekende kerstliederen: het glorieuze 'And the glory of the Lord'; en dan met de soliste 'But who may abide the day of his coming', beide van G.F. Händel, begeleid door het orkest en op continuo.

Wederom uit de Messiah van Händel
Tussen de voorgedragen gedichten 'De engel aarzelde' en 'Zend ons een engel' (van Michel van der Plas) volgen weer drie populaire muziekstukken van G.F. Händel:
  1. 'O thou that tellest good tidings to Zion', zacht aangezet door de soliste, maar dan ineens met een aanzwellende volumebrug naar het uitbundig zingende koor;
  2. 'For unto us a child is born', in een lichte en luchtige uitvoering;
  3. 'Glory to God', met een glorievolle krachtige opening op piccolo trompet, door Ferdi Seelbach en Jordi Lensink.
Aan de meedeinende hoofden van het dankbare publiek in het schip van de kerk, valt duidelijk op te maken dan de concertgasten genieten van deze zo welbekende kerstklanken.

Perfecte klokslag
Dan is het weer tijd voor samenzang met koor en orkest. We zingen in wisselzang 'Hark the herald angels sing' van F. Mendelssohn-Bartholdy.
Na de voorlezing van het gedicht 'Openbaring' (van Greet Brokerhof-van der Waa) wordt tweemaal een 'Ave Maria' gezongen. Eerst het 'Ave Maria' van A. Bruckner, waarbij het publiek met ingehouden adem luistert naar de aangename klanken van het koor. Daarna volgt het Ave Maria 'Bogoroditse Devo' van S. Rachmaninov. En wat een toeval in de timing, want juist op het moment dat het koor na de laatste muzieknoot stil wordt, slaat direct boven in de toren de kerkklok negen maal het avonduur. Hoe is het mogelijk, want enkele jaren geleden overkwam ons dat al tijdens een markante stilte aan het eind van de Mattheus Passion, toen óók door het Stendenkoor uitgevoerd, hier in dezelfde kerk.

Gloria met Amen
En dan gaan we naar het eind van dit mooie kerstconcert. Nadat 'Een lied van verwondering' (van Alfred Bronswijk) is voorgedragen volgt waar ik zojuist al naar verwees, namelijk het 'Gloria' (Mass in D major) van A. Dvorák. Met een onmiddellijk applaus, veel bloemen als dank, en een staande ovatie bedankt het enthousiaste publiek de nieuwe dirigent, de soliste, de organist, het orkest en het voor onze Leeuwarder onderwijsinstellingen zo waarde(n)volle Stendenkoor.
Met het meervoudig en machtig 'Amen' uit het slot-Gloria nog tussen onze oren naklinkend, wandelen we naar de tafels met chocolademelk, voor ontmoeting en gesprek met alle gasten en leden van koor en orkest.
Amen.

Geen opmerkingen: