maandag 3 november 2014

How satisfied are you @ Stenden?

Maandag 3 november 2014

Een Pop Up Banner van het MTO 2014

MTO 2014
Reeds enkele weken staan er Pop Up Banners in de gangen van de vestigingen van Stenden Hogeschool, die verwijzen naar het tweejaarlijkse Medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO 2014) dat in de afgelopen weken in Stenden is gehouden. Deze banners - en ook de berichtgeving op ons intranet IStenden - attendeerden alle hogeschoolmedewerkers op het online-onderzoek dat door het onafhankelijk onderzoeksbureau Integron werd uitgevoerd.

In het belang van onze studenten
Medewerkers spelen een essentiële rol binnen Stenden Hogeschool. We zijn immers een school-organisatie, die draait om, door èn voor mensen. Als medewerker hebben we een eigen beeld over wat al goed gaat en wat nog beter kan binnen het onderwijs, in het onderzoek, bij de dienstverlening en in de organisatie van onze hogeschool. Door alle ervaringen, meningen en gevoelens van alle collega's te inventariseren, worden we in staat gesteld om als Stenden onze organisatie nog verder te verbeteren. Dat is in ons aller belang, met name voor ons onderwijs, en is uiteraard vooral in het belang van onze studenten.

2009 > 2012 > 2014 > blijven verbeteren
Ook in de jaren 2009 en 2012 is een dergelijk medewerkerstevredenheidsonderzoek gedaan. Door binnenkort de resultaten van het MTO 2014 te vergelijken met de resultaten van de MTO's van 2009 en 2012 kunnen we ook beoordelen in hoeverre het verbeterbeleid van de afgelopen vijf jaren heeft geleid tot verhoging van de kwaliteit en van de medewerkerstevredenheid binnen Stenden Hogeschool.
Alle hogeschoolmedewerkers zijn via email en IStenden uitgenodigd om deel te nemen aan dit onderzoek. Deelname is anoniem, maar de medewerkers werden op de achtergrond wel ingedeeld in segmenten, zoals bijvoorbeeld Schools en standplaatsen, zodat het in de totaaloverzichten wel mogelijk wordt om over de grotere organisatieonderdelen uitspraken te kunnen doen over de tevredenheid van de medewerkers binnen zo'n organisatieonderdeel. Individuele resultaten op medewerkersniveau worden echter niet zichtbaar (gemaakt).

Het onderzoek
De enquête wordt in twee talen aangeboden: Nederlands en Engels.
Op veel facetten kun je aangeven hoe tevreden je bent, en welk belang je hecht aan zo'n facet.
Ook kun je op diverse stellingen aangeven in welke mate je het eens bent met die stellingen.
Onderwerpen die zoal aan de orde komen, zijn bijvoorbeeld: ervaren kwaliteit, persoonlijke ontwikkeling, werkdruk, samenwerking, faciliteiten, veiligheid, management, medezeggenschap, arbeidsvoorwaarden, werkplek, persoonlijke betrokkenheid. de School-vorming en de hogeschool-identiteit.

Kwaliteitsverbetering
Inmiddels is de enquête-termijn ten einde, en kan worden begonnen met de verwerking van alle onderzoeksresultaten. Over enige tijd zullen de onderzoeksresultaten worden teruggekoppeld naar alle leidinggevenden van de verschillende organisatieonderdelen, waarna deze leidinggevenden de resultaten op eigen afdelingsniveau zullen bespreken tijdens hun eigen teamoverleg. Dan kunnen ook de eigen afdelingsresultaten van 2014 worden vergeleken met de uitkomsten van de voorgaande metingen van 2009 en 2012, en is het ook mogelijk om de uitkomsten van de afzonderlijke afdelingen te vergelijken met de hogeschoolgemiddelden. De afdelingsresultaten en de genoemde vergelijkingen zijn dan het startpunt voor het teamgesprek op afdelingsniveau en op hogeschoolniveau, met als ultiem doel dat we de kwaliteit van ons onderwijs & onderzoek en van onze dienstverlening & organisatie blijven verhogen.

Geen opmerkingen: