vrijdag 31 oktober 2014

Een wonder op je pad

Vrijdag 31 oktober 2014
De cover van 'Een wonder op je pad'

Pelgrimeren naar Santiago de Compostela
Van de Friese medepelgrims Simon & Ytje kregen Durkje en ik in mei van dit jaar als dank voor onze support bij hun inmiddels volbrachte pelgrimage naar Santiago de Compostela en naar Cabo Fisterra het boeiende verhalenboek 'Een wonder op je pad', geschreven door kunsthistorica Marije de Nood (werkzaam bij het Catharijneconvent te Utrecht).
De subtitel van dit boek luidt 'Pelgrimeren naar Santiago de Compostela'.
Marije de Nood was in 2011-2012 als conservator en educator de samenstelster van de tentoonstelling 'Pelgrims. Onderweg naar Santiago de Compostela', die van medio oktober 2011 tot en met eind februari 2012 te zien was in Museum Catharijneconvent te Utrecht.
Met bijzonder beeldmateriaal van het museum en met veel intrigerende ervaringsverhalen van pelgrims heeft De Nood dit boek geschreven; over de wonderen die pelgrims al sinds de 10e eeuw op de camino (dat is de pelgrimsweg naar Santiago de Compostela), ervaren; zowel historische verhalen, als hedendaagse wonderverhalen. De ontmoetingen, de beproevingen, de gastvrijheid, het loslaten en alle emoties die daarbij naar boven komen, kunnen een diepe lading krijgen en leiden tot gebeurtenissen, die rationeel niet te verklaren zijn. 
 
Verzamel vanaf nu al je moed en lef, en zet de eerste stap.
Elke stap in de richting van de vervulling van jouw wens,
brengt hem dichterbij.

Wondere pelgrimsverhalen van toen en nu
Ook aan de pelgrimswegen naar het Spaanse bedevaartsoord Santiago de Compostela zijn wonderverhalen en wonderlijke gebeurtenissen verbonden. In dit boek brengt Marije de Nood een selectie van enkele legenden en dagboekfragmenten samen van vier historische pelgrims uit de 15e en de 17e eeuw, waarin wordt beschreven over iets wonderlijks dat hen tijdens hun pelgrimage is overkomen.
In dit boek zijn ook fragmenten opgenomen uit reisverslagen van hedendaagse pelgrims, al dan niet gelovig, waarin zij hun wonderlijke ervaringen beschrijven.
Ook is een aantal eigen ervaringen van Marije zelf als pelgrim opgenomen.
Al deze korte teksten worden afgewisseld met citaten, spreuken, gedichten en oefeningen; om oog te krijgen voor deze bijzondere ervaringen en om er voor open te leren staan.
De teksten zijn gegroepeerd naar thema's zoals bijvoorbeeld: Verlangen & vertrouwen, Kracht & verwondering, Liefde & vriendschap, en Vier het leven.
Het boek is mooi geïllustreerd met kleurenfoto's, prenten, beelden en schilderijen van bijvoorbeeld pelgrims onderweg en van de heilige Jacobus. Die sfeervolle illustraties vullen de teksten aan tot een mooi geheel.
Het bijzondere van dit boek is dat het ook enkele inspirerende oefeningen bevat om thuis oog te krijgen voor de ervaren wonderen op je (levens)pad. De bijgeschreven oefeningen, citaten (inspirerende uitspraken), gedichten en spreuken in dit boek ondersteunen de uiteenlopende thema's, verhalen en beleefde wonderen.

Geef je een keer over aan het toeval, het lot,
en plan een avontuurlijke dag in.

Beleef iets van dat wonder van de camino
Als je pelgrims spreekt, blijkt dat de pelgrimstocht naar Santiago de Compostela vrijwel geen pelgrim onberoerd laat. Als pelgrim kom je anders thuis dan toen je vertrok als wandelaar. Aspecten zoals Loslaten, Onderweg zijn, Ontmoetingen, Levenslessen, Gastvrijheid, Emoties, en Aankomst krijgen voor de pelgrim onderweg een diepere lading dan hij of zij vooraf ooit had bevroed. Meer dan eens ervaart de onderweg zijnde pelgrim gebeurtenissen, die je rationeel niet kunt verklaren. Zo'n buitengewone ervaring kan variëren van heel klein tot ook heel groot, en wordt soms als 'wonder' ervaren.
Marije de Nood maakt voor de context van haar boek onderscheid tussen twee typen wonderen, namelijk enerzijds wonderen door/met hulp van God (die natuurkrachten te boven gaan) en anderzijds vrij alledaagse ervaringen en/of ontmoetingen waarin je als pelgrim iets allesomvattends of iets hogers ervaart en ontdekt.
Een wonder is iets heel persoonlijks, en kan voor jou als individu van groot belang zijn, en zelfs de rest van je leven veranderen. Pelgrims die lang onderweg zijn - uit de gewone dagelijkse beslommeringen - blijken vaak meer open te staan, ontvankelijker te zijn voor die af en toe ervaren wondermomenten. Pelgrims voelen dat vaak als overweldigend aan, waardoor veelal een gevoel van ultiem geluk ontstaat.
Als je dergelijke ervaringsverhalen hoort of leest, ontdek je dat de 'Camino de Santiago' aan de pelgrim iets geeft wat hij of zij op dat moment nodig heeft. Wie ervaringsdeskundige is op deze pelgrimstocht, weet wat hiermee wordt bedoeld, immers, hij/zij heeft dit vast en zeker onderweg ook eens of meerdere malen ervaren.

Koester de momenten waarin je je intens verbonden voelt
met de mensen om je heen.

Pelgrims van toen en nu vertellen hun verhaal
  • 1108: Hun verlangen is echter zo groot, dat het echtpaar al hun vertrouwen in de handen van de heilige Jacobus legt.
  • 1480: De eerste stap die een pelgrim moet maken voordat hij aan zijn pelgrimstocht begint, is die van loslaten.
  • 1494: Ik vraag God om ervoor te zorgen dat ik de moed niet zal verliezen.
  • 1999: Meer dan eens ervaren pelgrims dat de camino hen alles aanreikt wat ze nodig hebben, maar dan moet je de signalen wel willen zien.
  • 2003: Als ik loop, voel ik mij juist heel sterk verbonden met de aarde.
  • 2009: Langzaam laat hij dit leven los, en komt hij dichterbij zichzelf.
  • 2010: Met iedere stap die ik maak, raak ik al mijn overtollige ballast kwijt. Ondanks dat ik best wel eens eenzaam ben, voel ik altijd de nabijheid van God.
  • 2010: Blijkbaar is iedereen op de camino om elkaar iets te leren en te helpen. Door de tranen die zachtjes over haar gezicht stromen, realiseer ik me dat we weliswaar allemaal dezelfde weg volgen, maar dat we daar allemaal een andere reden voor hebben.
  • 2010: Wat begon als een werk-reis, wordt ineens een heel persoonlijke tocht waarin ze (Marije de Nood) tot een belangrijk inzicht komt. Ik besef dat deze tocht meer behelst dan zomaar een vakantie. Op mijn spiksplinternieuwe schoenen lijkt het wel alsof de weg mij draagt. Stap voor stap kom ik weer bij mezelf. Het is helemaal leeg in mijn hoofd. Hoever je ook bij elkaar vandaan bent, ook in gedachten kun je dichtbij de ander zijn. De camino zit voor altijd in ons hart. Ook na de camino zetten de wonderen zich voort. Ga op zoek naar de kleine en grote wonderen in je leven. Deel ze met anderen en wees op jouw beurt een inspiratiebron.
  • 2010: De camino lijkt me een perfecte manier om opnieuw naar mijn leven te kijken. Ik moet vaker mijn eigen weg gaan, niet teveel achter iemand aanlopen. Steeds vaker zet ik nu een stap op de weg naar mijzelf. Die medepelgrim heeft mij de liefde leren kennen, maar nu de liefde voor mijzelf.
  • 2010: Ik besef dat het om de intentie van de ander gaat, en niet om zijn of haar vermeende prestatie.
  • 2010: De camino levert veel goede gesprekken op met inspirerende mensen, samen met een hoop plezier en gezelligheid. Als de weg moeilijker begaanbaar wordt, worden de zegeningen die je onderweg ontvangt veel beter zichtbaar.
  • 2010: Zo is ook mijn camino: alles is in balans. Realiseer je dat afstand nemen ook kan betekenen dat je juist dichter bij elkaar komt.
  • 2011: Het is goed dat hij naar zijn gevoel heeft geluisterd. Zijn pelgrimstocht leerde hem dat wanneer je als mens in vertrouwen kunt leven, alles goed komt.
  • 2011: Iedereen loopt zijn eigen route, zijn eigen camino, en maakt zijn eigen keuzes.
  • 2011: Voor haar betekent het ondernemen van een pelgrimstocht een reis naar jezelf maken. Licht sturen naar een ander is de beste heling die ik ooit heb ervaren. Ik wil de camino graag iets teruggeven voor deze waardevolle momenten.
Gezegend ben jij, pelgrim, wanneer je ontdekt
dat de echte camino begint wanneer hij is voltooid.

Geen opmerkingen: