maandag 7 april 2014

social media Praktijk voorbeelden uit het onderwijs

Maandag 7 april 2014
Cover van sociale media Praktijk voorbeelden uit het onderwijs



















Social media in het onderwijs
Docent Ashwin Brouwer van het Friesland College te Leeuwarden en Trendmatcher-edublogger Willem Karssenberg verzamelden allerlei praktijkvoorbeelden van het gebruik van social media in het onderwijs, bundelden die, en maakten daarvan een kleurrijke hard copy publicatie met als titel: 'social media Praktijk voorbeelden uit het onderwijs'.
Docenten uit allerlei vormen van onderwijs delen in deze verzamelbundel praktijkvoorbeelden van hun eigen moderne momenten van onderwijs met behulp van sociale en nieuwe media.
Het boekje sluit af met een Tool-overzicht van de URL's van alle tools die in deze verzamelbundel worden genoemd.

Voorbeelden uit de onderwijspraktijk van 2013-2014
Hieronder volgt een overzicht van enkele praktijkvoorbeelden uit het onderwijs van de hierna genoemde docenten, zoals ze in deze publicatie kort worden beschreven:
  • Ashwin werkt met een student tijdens een Prezi meeting op afstand in een Prezi, onderwijl visueel en auditief contact onderhoudend met FaceTime op hun Ipads.
  • Henk start in havo 5 een besloten poëzieproject in Facebook, om met de klas een bloemlezing te maken, waarin gedichten gevisualiseerd worden met online tools, waarna de leerlingen elkaar via Facebook feedback geven op de door hen verfilmde gedichten.
  • Aukje laat cursisten tools als Smore, Glogster en Mindmeister gebruiken om een lesverslag te maken.
  • Marita stuurt de ouders van haar kleutergroep tweets zonder of met foto's, die als praatprikkels fungeren om ouders met hun kinderen in gesprek te brengen.
  • Petra zet een webinar op via Anymeeting, waarmee ze een thuis verblijvende zieke leerling de leerstof uitlegt en later ook zo de toets laat maken.
  • Rita zet laptops en telefoons in om via Mentimeter de voorkennis van leerlingen te testen, waarna tijdens de les via deze tool een discussie op gang wordt gebracht, en tenslotte met dezelfde tool ook de les wordt geëvalueerd.
  • Hanna laat haar klas in subgroepen brainstormen met een digitale mindmap in Mindmaster.
  • Irene laat haar klas via de app Socrative stemmen over een pakkende stelling.
  • Jeroen neemt via Screenleap een scherm over van een leerling die een oefening voordoet, om via de beamer dit scherm te delen met de klas, die zo ziet hoe een oefening kan worden gemaakt.
  • Een ROC-docent laat leerlingen met elkaar op afstand via Google drive gelijktijdig werken aan een opdracht in één document.
  • Marcel voorziet zijn leerlingen middels Flipping the classroom via Edmodo voorafgaand aan zijn les van allerlei tekstuele en audiovisuele bronnen, waarmee zij zijn les thuis alvast voorbereiden.
  • Rita spreekt instructies voor haar leerlingen in via Screencast-O-matic, waardoor de leerlingen haar video-uitleg steeds opnieuw kunnen bekijken, totdat ze de instructie begrijpen.

2 opmerkingen:

ik ga zei

Mooi dat je er aandacht aan besteedt!
Misschien een idee om in je blogpost nog een link naar het boekje op te nemen!

Wiep Koehoorn zei

Dag Willem,
Dank voor je reactie.
Goed idee van je om even door te linken.
Dat heb ik zojuist op twee locaties in de blog gedaan, t.w. de eerste naar de publicatiepagina, en de tweede naar de e-publicatie.
vr. gr.
Wiep Koehoorn
9 april 2014