maandag 2 januari 2012

Merel komt weer op zijn pootjes terecht

Maandag 2 januari 2012
De merel weer op zijn pootjes














Crash
Het loopt al tegen het eind van de middag als het bijna begint te schemeren. Ineens hoor ik naast mij in de studeerkamer een doffe klap tegen het raam. Het klinkt alsof een vogel in botsing is gekomen met het raam. Buiten gekomen, blijkt dat inderdaad te kloppen. Een merel probeert licht met de vleugels fladderend onder de coniferenheg weg te kruipen, hetgeen vanwege de dichte begroeiing niet lukt. Hij geeft het op en blijft roerloos tegen de heg op een tegel zitten. Hij is door zijn poten gezakt; die steken links en recht diagonaal naar voren. De merel is wel bij kennis, maar in shock en niet in staat om nog te bewegen.

Herstel
Ik blijf er even bij zitten, ook om te voorkomen dat een voorbij wandelende poes in de merel een gemakkelijke prooi zou vinden. Na enkele minuten richt hij zich enigszins op en langzaam kunnen zijn pootjes hem weer dragen. Als hij weer recht op zijn poten staat, laat hij zich nog gemakkelijk van dichtbij fotograferen, want bewegen is beslist nog een station te ver. Ik pak de lijster voorzichtig op om even te controleren of de vleugels intact zijn en of er andere zichtbare gebreken zijn, maar ik constateer geen afwijkingen.

Vlucht
Dan begint de merel te protesteren door een schril piepend geluid te maken. Hij komt dus weer behoorlijk bij zijn positieven. Als ik hem verderop in de tuin op een kleine verhoging zet, blijft hij weer roerloos zitten. Als ik na enkele minuten mijn hand in de richting van de merel steek, reageert hij weer adequaat, want hij maakt enkele sprongen voorwaarts en vliegt dan eerst nog een beetje instabiel weg. Maar al na enkele meters vliegt de lijster krachtiger verder en verdwijnt vliegend over de hoge coniferenheg.

Geen opmerkingen: