zondag 1 november 2009

De koeien hebben staarten

Zondag 1 november 2009

Het is Oogstzondag vandaag. In de beide PKN-kerkgebouwen van Stiens zijn de kerkzalen tijdens de Oogstdienst versierd met bloemen, aardappelen, groente en fruit. Een rijke oogst van het afgelopen seizoen.

Vanavond organiseert de Jeugddienstencommissie van onze beide PKN-gemeenten een Jeugddienst in de Sint Vituskerk te Stiens. Het thema is als verwijzing naar het 11 novemberfeest van Sint Maarten: "De koeien hebben staarten".
Langs lampionnen gaan we de kerkzaal in. Onze voorganger is vanavond dominee Desirée Scholtens en pianist van deze Gemeentedienst is Johanna van Dijk.

Na een quiz over Sint Maarten, die wordt gewonnen door Scholte Boels, switcht de predikant in haar verkondiging van Sint Maarten naar de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan. Wat is nu eigenlijk het belangrijkste van het Sint Maartenfeest. Ja, voor kinderen is dat doorgaans het ontvangen van snoep, kleine geldbedragen, fruit of andere kleine kadootjes. Maar is dat het dan? Of zit er nog een ander laag in dit feest? Zou het misschien niet zozeer over ontvangen gaan, maar wellicht of allicht meer over geven?

En hebben we dan misschien ook een van de bedoelingen van Jezus' verhaal van de Barmhartige Samaritaan verstaan? Zouden wij in het leven van alledag nóg één stapje verder kunnen gaan in het helpen van de ander met aandacht, tijd, woorden, daden en/of geldelijke steun?
Wat zeiden we vroeger ook al weer: Het is zaliger om te geven, dan te ontvangen.

Een mooie doordenker voor de pas aangevangen nieuwe week: Op welke manier kan ik van mijn oogst, van mijn rijkdom, van mijn gezondheid, van mijn tijd, van mijn inkomen, van mijn aandacht, van mijn inzet en van mijn liefde dat ene beetje meer geven, waar mijn naaste - dichtbij en veraf - goed mee geholpen is?
Een goede week gewenst!

Geen opmerkingen: