donderdag 13 november 2008

Waterschapspartij Lijst 8 Lagere Lasten Burger

Donderdag 13 november 2008

Vandaag starten de verkiezingen van Wetterskip Fryslân. Twee weken krijgen we de tijd om per post te stemmen. Op 27 november 2008 wordt de verkiezingsuitslag bekend gemaakt. Vanavond hoor ik op het achtuur-Journaal dat Fryslân landelijk op de derde plaats staat qua hoogte van de jaarlijkse waterschapslasten. Ter vergelijking: in Fryslân is het tarief 190 Euro per jaar en in Drenthe (dat onderaan in de ranking staat) betaal je slechts 30 Euro per jaar. Het verschil is alleszins verklaarbaar, maar het verschil is wel relatief groot.

Afgelopen week reed ik vlak boven Leeuwarden achter een gele Mercedes met een aanhangwagen, waarmee aandacht wordt gevraagd voor de actuele Waterschapsverkiezingen. Tussen Leeuwarden en Jelsum sloeg de wagen linksaf.

Gisteren stond deze aanhangwagen aan de doorgaande weg tussen Leeuwarden en Jelsum, naast de oude Jelsumer dorpsherberg "De Grote Bontekoe". Bij nader inzien blijkt dit een promotiewagen te zijn van een nieuwe Waterschapspartij, die de naam "Lagere Lasten Burgers" draagt. Lijsttrekker Hessel Bouma uit Tirns - één van Fryslâns eerste biologische boeren - meent dat er door het Waterschap teveel geld over de balk wordt gesmeten. Zijn Lijst 8 bepleit o.a. nieuwe kweldervorming buitendijks om zo de stijging van de zeespiegel op natuurlijke wijze op te vangen.

Tijdens mijn fotostop kwam de eigenaar van de aanhangwagen - Reimer Visser - nieuwsgierig naar mijn doel naar buiten en om ook even een praatje met me te maken. In dat gesprek werd mij klip en klaar gemaakt waar het in de ogen van de heer Visser bij het Waterschapsbestuur en bij het provinciaal bestuur aan schort. We hadden eerst buiten - en later ook binnen - een bijzonder geanimeerd gesprek over Vissers visie op politiek, religie en (beroeps)onderwijs.

Geen opmerkingen: