dinsdag 4 januari 2022

Groot-Frieslandpad van Bellingwolde (NL) naar Papenburg (D)

Zondag 2 januari 2022

In het berkenbos van Brualer Schloot in Duitsland

Wandelen van West-Friesland (NL) naar Ostfriesland (D)
Stichting Wandelnet publiceerde in het jaar 2016 de wandelgids van het ‘Groot-Frieslandpad’, inmiddels bekend als ‘Lange-Afstand-Wandelpad 14’. Dit wandelpad begint in het Nederlandse Bergen aan Zee en eindigt in het Duitse Leer. De lengte van dit wandelpad is 362 kilometer. De subtitel van deze wandelgids luidt ‘Wandelen van West- naar Ostfriesland’.
Het Groot-Frieslandpad loopt door de Nederlandse provincies Noord-Holland, Fryslân. Drenthe en Groningen, en loopt vanaf de Nederlands-Duitse grens door de Duitse plaats Papenburg en langs Weener naar Leer.
De wandelgids heeft deze lange route opgeknipt in de volgende zeven regio’s: Noord-Kennemerland (19,8 km), West-Friesland (71,3 km), Súdwest-Fryslân (70,7 km), Opsterland (62,3 km), Kop van Drenthe (49,4 km), Veenkoloniën & Westerwolde (49,7 km) en Ostfriesland (39,1 km).

Door Westerwolde en Ostfriesland
Vorige week arriveerden we in Bellingwolde, dus daar begint vanmorgen onze volgende – de voorlaatste - etappe op het Groot-Frieslandpad. Vandaag gaan we de vierde etappe lopen door Westerwolde en de eerste door Ostfriesland, over een afstand van 17,5 kilometer, van het Groningse Bellingwolde naar het Duitse Papenburg.
Dit wordt overigens een tweedaagse wandeltocht, want na de overnachting komende nacht in Papenburg, zullen we morgen aansluitend van Papenburg naar Leer lopen.
Durkje en ik vertrekken vanmorgen om 8:00 uur met beide auto's vanuit Feinsum, exact op het moment dat het verzoekplatenprogramma Prelude van Omrop Fryslân Radio op de autoradio aanvangt. Het is nog donker als we vertrekken, en de temperatuur is nota bene 12 graden Celsius, dus veel te warm voor de tijd van het jaar. Vandaag wordt de temperatuur overigens niet hoger dan 12 graden Celsius. Vanaf het moment dat we opstonden tot en met het moment dat we bijna in Bellingwolde arriveren, regent het bijna onophoudelijk, en af en toe ook nog behoorlijke stevig. De weersvoorspelling zegt dat het vandaag regenachtig zal zijn, maar dat de regent naar het noordoosten zal gaan verdwijnen. We hopen er dus maar het beste van.
Het waait vandaag stevig, maar we hebben de wind voornamelijk in de rug, dus koud hebben we het vandaag in het geheel niet.

Van Bellingwolde naar de landsgrens
Eerst brengen we de ene auto naar Papenburg, om die auto rond 9:45 uur bij de enorme scheepswerf van Meyer Werft achter te laten. Met de andere auto rijden we dan naar Bellingwolde, waar we de auto parkeren bij de Magnuskerk van het dorp. Hier begint vandaag onze etappe om 10:20 uur.
De route voert ons over de Kerkweg al snel het dorp uit. We nemen aan de dorpsrand een smal bospaadje door een klein bosperceel. Bij de sloot steken we via de stuw over, om aan de overzijde over het schouwpad langs de sloot te gaan in zuidoostelijke richting.
Verderop steken we het BL Tijdenskanaal over via de Lethebrug. Heel even volgen we de Kanaaldijk O.Z., om dan al snel de Werkhuislaan te volgen, door en langs smalle bospercelen, op weg naar de Nederlands-Duitse grens.

Langs Wymeer naar de Ems
Als we op de grensweg – de Veendijk – lopen, zien we links in het veld Grenspaal 85 VIII staan. We wandelen nu dus Duitsland binnen. Vanaf de grens volgen we een lang schouwpad langs een waterloop. Verderop passeren we een bord met de plaatsaanduiding Wymeer. We wandelen nu door het Brualer Moor, en komen verderop in het natuurreservaat Brualer Schloot. Dit is een berkenbos in een nogal vochtig veengebied. Als we het bospad bewandelen, voelen we ook de op- en neergaande beweging van de veenachtige ondergrond.
Bij de dorpsrand van Wymeer verlaten we Brualer Schloot. We lopen nu Landkreis Emsland binnen. Dan moeten we een eind op asfaltwegen lopen, omdat we verderop over een viaduct de A31 moeten kruisen. Het is erg druk op de autosnelweg, vooral veel verkeer in zuidelijke richting.
Van de Behrensweg gaan we over op de Ringstrasse en later op de Hintersten Wiekweg. Bij een hobbyboer lopen enkele paarden en pony’s over het erf.
In een rechte lijn gaat het dan over de Vorderster Wiekweg, en aan de andere zijde van de L31 over de Hastweg verder naar de rivier de Ems.

Langs de Ems naar Vellage en Halte
Als we bij de uiterwaarden van de Ems aankomen, gaan we de Emsweg op, om aan de voet van de dijk een geasfalteerde weg te volgen in noordelijke richting.
We volgen nu de Westliche Deichverteidigungsstrasse en de Fährweg langs de voet van de dijk. Het is net alsof je hier langs de Waddenzeedijk wandelt. We passeren een vogelkijkhut bij een waterpartij onder aan de rivierdijk.
Dan passeren we even later het dorpje Vellage, dat verscholen ligt achter de rivierdijk.
De Vellagestrasse kruisen we ter hoogte van de brug over de Ems. Vlak vóór het dorpje Halte aan de andere zijde van de Vellagestrasse vinden we voor het eerst vandaag een schuilhut, waarin we beschut tegen de aanwakkerende wind even kunnen zitten. Hier eten we een broodje, alvorens we de brede rivier de Ems oversteken.
Dat dit dijkfietspad aan de voet van de hoge rivierdijk een populaire route is, blijkt wel uit het feit dat hier ook een wegwijzer staat met een groot aantal aanduidingen van routes door deze regio.

Naar Meyer Werft in Papenburg
Gedurende onze etappe is het – wonder boven wonder – de hele dag droog gebleven. De lichte spatjes waternevel die we hebben gevoeld, mag je geen regen en zelfs ook geen motregen noemen, dus we hebben wel heel veel geluk met dit mooie droge weer.
Na onze eerste pauze – met het eindpunt in zicht – steken we via de boogbrug de Ems over.
Aan de overzijde zien we de kolossale cruiseschepen-werf van Meyer Werft.
Als we over de rivierbrug lopen, merken we pas hoe stormachtig hard het waait. We hadden vrijwel de hele etappe de wind in de rug, maar hier over het brede water merken we pas hoe hard het waait.
Aan de overzijde van de Ems komen we direct op het bezoekersparkeerterrein van Meyer Werft, waar we vanmorgen onze auto hebben geparkeerd. Het is nu 14:15 uur.
Bij de scheepswerf ligt een immens cruiseschip, en bij de ingang van het werfterrein staat een grote touringcar met daarop de afbeelding van een groot cruiseschip, dat waarschijnlijk hier op de werf is gebouwd.
Met deze auto rijden we eerst terug naar het Groningse Bellingwolde. Daar halen we de andere auto af. Vervolgens rijden we met beide auto’s naar de Duitse stad Leer, waar we een auto alvast parkeren in de Frisia-parkeergarage, nabij het eindpunt van onze etappe van morgen, tevens het eindpunt van het Groot-Frieslandpad.

Andere corona-regels in Duitse horeca
Tot slot rijden we met de andere auto terug naar Papenburg, waar we inchecken in het Walker (WH) Hotel Papenburg voor de komende nacht.
Omdat het restaurant van ons hotel is gesloten, gaan we in het nog steeds in kerstsfeer versierde stadscentrum van Papenburg op zoek naar een restaurant met een Duitse keuken. Wij verwachtten daar toegelaten te worden, omdat wij voldoen aan de in Duitsland vereiste G2plus-criteria voor de horeca. Bovendien hebben we keurig de ook vereiste 'Digitale Anreisanmeldung' ingevuld. Als we met onze mondmaskers op binnenstappen, worden we geweerd, want onze Nederlandse mondmaskers blijken niet van het zogenoemde FFP2-type te zijn. Onverrichterzake verlaten we dit restaurant, want dit restaurant verstrekt of verkoopt aan haar gasten geen maskers van dat type.
Omdat de winkels al gesloten zijn, zoeken we buiten op de terugweg naar het hotel een benzinestation-shop, en daar kunnen we tot onze opluchting twee van die FFP2-mondmaskers kopen. Verderop passeren we een Grieks-Mediterraans restaurant, waar we met deze mondmaskers en met onze Corona-Check App hartelijk welkom worden geheten. Kortom, we sluiten deze dag af met een heerlijk diner 'auf Griechischer art' af.
Morgen wandelen we de laatste etappe van het Groot-Frieslandpad.