zondag 26 augustus 2018

Van Arles richting Santiago de Compostela

Via Tolosana van Les Cassès naar Avignonet-Lauragais
Woensdag 15 augustus 2018 – 24,6 km
Dag 20: 384,7 – 409,3 km

Bij de bergkapel van Montferrand

Vroege start in Les Cassès
Met onze auto rijden Durkje en ik om 7:15 uur vanaf camping Les Armengauds in Vaudreuille naar Les Cassès. Als we wegrijden, is het 14 graden Celsius. Zo koel hebben we het ’s morgens in deze vier pelgrimsweken nog niet gehad. De wolkenloze blauwe lucht belooft daarentegen dat de temperatuur vandaag weer behoorlijk zal oplopen.
We parkeren de auto om 7:30 uur op het parkeerterrein bij het dorpshuis, en dan lopen we langs de dorpskerk terug naar de doorgaande weg.
Omdat Les Cassès als halteplaats ruim een kilometer van de doorgaande pelgrimsroute af ligt, wandelen we eerst langs de kerkruïne en verderop langs het voormalige fort van de Kataren weer terug naar de Rigole de la Plaine. Hier vervolgen we onze etappe van gisteren.

Rigole door golvend akkerland
Onze dag zal in elk geval de eerstkomende vier uren in het teken staan van het pad langs de Rigole. Kilometers lang gaan we langs de Rigole, over smalle en brede paden, soms steenachtig, dan weer een klein deel asfalt, en ook heel vaak met de ondergrond van een bospad, met name als het onder dennen door gaat. Vooral als we een asfaltweggetje kruisen, krijgen we breed zicht op het akkerland waar de Rigole door slingert.
Op zo’n plek eten we na enige tijd even een broodje op één van de weinige bankjes die langs de Rigole zijn geplaatst. Af en toe ontmoeten we een fietser of een hardloper. Wandelaars zien we hier deze dag niet, en medepelgrims dus al helemaal niet. Al snel schijnt de zon behoorlijk, maar haar warmte krijgt weinig invloed op ons, omdat we voortdurend onder de hoge bomen aan weerszijden van de Rigole lopen. Vandaag dus veel schaduw en koel wandelen. En altijd stroomt naast ons de Rigole rustig door richting Canal du Midi. Tussen bomen door krijgen we af en toe mooie doorzichten naar de geel golvende velden met zonnebloemen.

Seuil de Naurouze
Na 3,5 uren lopen, komen we op de plek waar de Rigole de la Plaine de D6113 kruist. Hier steken we deze drukke verkeersweg over.
Vanaf deze oversteek zullen we door dichter bevolkt gebied gaan lopen, waaronder ook enkele dorpen. De eerste plaats waar we door komen, is Seuil de Naurouze.
We lopen langs een groot gebouw, waarin momenteel een Chambre d’Hôte is gevestigd.

Canal du Midi
Onze tweede lunchpauze nemen we op een aftands picknickbankje bij de plek waar net op het moment dat wij daar zijn de stuw open wordt gezet tussen de Rigole de la Plaine en het Canal du Midi. Met veel waterkracht stromen duizenden liters water door de doorlaat van de Rigole, om het Canal du Midi met water aan te vullen.
Als we verder lopen, ontmoeten we twee mannen met een jongen. We vragen waar we het monument – de obelisk – van Pierre-Paul Riquet (de ‘vader’ van de Rigole) kunnen vinden, maar de Fransen vertellen ons dat de toegang op de heuvel verderop daartoe is gesloten, dus we kunnen nu beter doorlopen. Dan komen we langs de sluis van het Canal du Midi.
Naast deze ‘ecluse’ staat het gebruikelijke sluisgebouw, met een informatieplakkaat tegen de gevel.
Daarnaast staat een ander woongebouw.
Deze sluis heeft een ronde sluiskolk.
Vanaf de brug krijgen we voor het eerst zicht op Canal du Midi.
We lopen langs het kanaal verder.
Enkele tientallen meters voorbij de sluis ligt nog een oud binnenvaartvrachtschip afgemeerd.

Montferrand
Direct na dat vrachtschip moeten we het Canal du Midi al weer verlaten, want vanaf hier volgt een fikse klim naar boven, langs een kerkje over een veldpad naar Montferrand. Bij dit kerkje ligt een archeologisch belangrijk terrein, omdat hier onder andere 24 voorchristelijke sarcofagen zijn gevonden. En ook de restanten van een Gallo-Romeinse villa heeft men hier indertijd opgegraven.
Over een oud steenpad komen we langs een groot Jezusbeeld.
Hier ontmoeten we toevallig weer de twee Franse mannen met de jongen, die wij zojuist al in Seuil de Naurouze ontmoetten. Ze verbazen zich erover dat wij hier nu al zijn, want zij zijn met de auto naar boven gegaan, en wij zijn hier nu ook al. Ze vragen of wij echt wandelend naar boven zijn gekomen, en wij kunnen niet anders dan bevestigen dat wij als pelgrims de klim lopend hebben afgelegd naar dit beeld bij de hooggelegen kapel. De jongen maakt een foto van ons beiden bij het spierwitte Jezusbeeld.
Daarna lopen wij door naar de kapel achter het beeld.
Op het altaar in de kapel ligt het bijbelboek opengeslagen bij de datum van vandaag: 15 augustus 2018, ofwel Maria Hemelvaart.
De mooie kapel biedt met haar raampartij een prachtig uitzicht over de omgeving.

Pyreneeën in zicht
Buiten de kapel lopen we naar de plaats waar het hoge voormalige lichtbaken voor de luchtvaart boven op deze berg staat, de zogenoemde Phare Aréonautique.
We hebben vanaf hier een schitterend panoramisch uitzicht over de omgeving, kilometers ver.
Tot onze verrassing zien we zelfs tientallen kilometers verder op de horizon de hoge bergen van de Pyreneeën oprijzen. Recht vóór ons ligt Andorra in de Pyreneeën.
Het is de eerste keer op deze Via Tolosana dat wij de Pyreneeën in zicht krijgen, dankzij het zonnige weer bij deze helder blauwe lucht. Het is het wenkend perspectief, want uiteindelijk zullen we een keer de Pyreneeën weer moeten oversteken om verder te gaan op de Spaanse Camino Aragonés.

Avignonet-Lauragais
We dalen af vanaf Montferrand en krijgen dan voor het laatste deel van onze etappe mooie heuvelpaden. Onderweg ontmoeten we een Noors-Frans stel dat verwoede pogingen doet om de hoog hangende bramen te plukken, om er confiture van te maken. Ze blijken ook goed op de hoogte te zijn van de vier belangrijkste pelgrimsroutes door Frankrijk.
Om de heuvel heen en hoog boven de D6113 krijgen we de markante kerktoren van Avignonet-Lauragais in zicht.
De pelgrimsroute loopt via een oude achteromgang om het dorp heen.
Voordat we het in de gaten hebben, zijn we het dorp al voorbij, dus we lopen over de D80 terug naar de bebouwde kom van Avignonet-Lauragais, want deze plaats hebben we gekozen als eindhalte voor vandaag, onze voorlaatste dag van deze vakantiepelgrimage.

Trein en taxi
Langs de kerk dalen we af naar de D6113, want we zagen op onze routekaart dat daar ergens het treinstation is, waar we morgen zo mogelijk gebruik van willen maken. Bij het station bekijken we de vertrektijden en aankomsttijden van de hier passerende treinen, en maken we een keus voor ons traject van morgen.
Daarna lopen we weer terug naar de D6113, waar we bij een bakkerswinkel met horecavoorziening aan de winkelmevrouw vragen of ze voor ons een taxi kan regelen. Ze pakt dit snel, enthousiast en adequaat op, zegt dat dit helemaal goed komt, en binnen de kortste keren meldt ze dat de taxi over tien minuten hier zal arriveren. We kopen bij haar nog brood voor morgen en gekoeld drinken, en inderdaad tien minuten later is de taxi er al, en rijdt de chauffeuse ons met gezwinde spoed naar Les Cassès. Ze spreekt prima en graag Engels en verontschuldigt zich voor het feit dat het taxitarief hoger dan te doen gebruikelijk is, en dat dit te maken heeft met het feit dat het in Frankrijk vandaag een religieuze feestdag is, van Maria Hemelvaart. Dat tientje extra gaat voor ons de pret niet drukken, want zij zorgt ervoor dat wij vlot weer in Les Cassès zijn, met als gevolg dat we al vóór 15.00 uur weer terug zijn op onze camping, met de 24,6 kilometers van vandaag achter de rug. Morgen is de laatste Chemin-wandeldag van deze vakantie.