dinsdag 1 oktober 2013

Natuurlijk Abstract of Abstract Natuurlijk

Dinsdag 1 oktober 2013 
Expositiefoto van Dik van der Mey: Rotswand met korstmossen



















Met oog voor detail
Fotograaf Dik van der Mey is geboren in Gelderland, maar woont sinds 1973 in Stiens. In het verleden heeft hij twee maal een cursus fotografie gevolgd. Ook is Van der Mey al vele jaren lid van de Stienser fotoclub 8-88.
Tot eind december 2013 exposeert Dik een aantal van zijn foto's in het gemeentehuis van onze gemeente Leeuwarderadeel te Stiens. Het thema van deze fototentoonstelling is: 'Natuurlijk – Abstract ???   Abstract – Natuurlijk ???' 

Abstraheren door te detailleren
De foto's abstraheren de werkelijkheid, door de wijze waarop ze zijn gemaakt. De foto's zijn gemaakt met oog voor detail. Foto's in de natuur, van bijvoorbeeld korstmossen die rotsen kleur geven. Er is ook veel macro-fotografie te zien, van bijvoorbeeld de kopse kant van een gedurende vele jaren verweerde houten landaanwinningspaal bij Zwarte Haan, aan de Friese Waddenzeekust.
Eén van de geëxposeerde foto's is een prachtige afbeelding van een rotswand met levende en dode korstmossen, gemaakt in 'Nationalpark Sächsische Schweitz' in Duitsland'. 

De fotograaf vertelt
Dik van der Mey zegt over zijn fotografie en over deze tentoonstelling:  
  • "Ik fotografeer met een Pentax K10 met een Tamron 18-200 mm lens, maar ook wel een Sigma 105 mm macro lens, en soms uit nood met mijn Fuji E 550 compact camera. 
  • Een jaar of wat geleden heb ik natuurfoto’s gemaakt, die ik wat abstract vond lijken, daar wilde ik wel een serie over maken. 
  • Soms loop je er tegen aan, zoals bij de foto van de waterloop in de Algarve, maar meestal moet je er om zoeken, je moet anders naar de natuur gaan kijken. 
  • Uit alle foto’s heb ik een serie samengesteld, die ik graag aan u wil laten zien. 
  • Ik hoop dat u het kunt waarderen, en wens u veel kijkplezier.“

Geen opmerkingen: