maandag 12 augustus 2013

Pelgrimeren van Saint-Privat-d’Allier naar Saugues

GR65 van Le Puy-en-Velay naar Montréal-du-Gers

Sentier vers Saint-Jacques-de-Compostelle; via Le Puy
Maandag 15 juli 2013 – 20 km.
Dag 2: 24 – 44 km.

Klimmen van Monistrol-d'Allier naar het bergland van Margeride

Vertrek vanaf de camping
Onze tweede dagtocht begint vandaag in Saint-Privat-d’Allier. Durkje en ik gaan vandaag de tweede etappe van de Via Podiensis lopen; van Saint-Privat-d’Allier naar Saugues, over een afstand van 20 kilometer. Het thema van deze etappe is volgens onze wandelgids: ‘De kloof van de Allier’.
We rijden om 7.45 uur de auto met de caravan van de gemeentelijke camping naar het parkeerterrein van de gemeentewerf, tegenover de camping. Hier begint dan onze tweede dagtocht. Op het moment dat Durkje en ik van start gaan, lopen ongeveer twaalf andere pelgrims vóór en achter ons, dus het begint vandaag al als een gezellige optocht van pelgrims, die vandaag weer vol goede moed aan hun nieuwe etappe beginnen.

Hellingpad naar Combriaux
We lopen hoog over een heuvelhellingpad en zien links van ons nog de dorpskerk en daarnaast de laaghangende bewolking in het dal onder en naast de kerk.
Bij de drie oude wegkruisen gaan we verder over een smal hellingpad. Dat pad gaat verderop over in een smal steenachtig bospad, tot aan een beekje, dat we via een bruggetje oversteken. Daarna gaat het pad verder langs de helling omhoog. We maken onderweg kennis met enkele pelgrims die voor en achter ons lopen. Boven op de helling arriveren we in het gehucht Combiaux.

De Sint-Jacobskapel van Rochegude
Na enkele bospaden en asfaltwegen komen we aan in het dorpje Rochegude; bekend om de toren van een kasteelruïne en de ernaast staande uit het jaar 1328 daterende Sint-Jacobskapel.
We klimmen over het rotspad naar de Sint-Jacobskapel, om die te bezichtigen. In het koor van de kapel staat een beeld van Sint Jacobus. Daarnaast zit in de ronde muur van het koor een glas-in-lood-raam, met daarin een pelgrimsvoorstelling van onder andere een pelgrim en een grote Jacobsschelp. Het zonlicht buiten kleurt het kerkraam prachtig. In een nis in het koor zie ik enkele verschillende Jacobsschelpen staan en liggen.
Buiten gekomen ontmoeten we een jonge pelgrim. Ze vertelt ons dat ze afkomstig is uit Brest in het Franse Bretagne, en dat ze voor het eerst pelgrimeert, vanuit Le Puy-en-Velay naar Figeac, waarvoor ze maximaal 15 dagen heeft gepland.

De steilste afdaling naar Pratclaux
Als we Rochegude verlaten, volgt de steilste afdaling van de hele Via Podiensis. Over af en toe zeer steile bospaadjes klauteren we langzaam naar beneden. Af en toe kun je even een eindje redelijk doorlopen, maar dan is het snel daarna al weer een kwestie van voet voor voet voorzichtig naar beneden.
Beneden aan de voet van de berg aangekomen, volgt een stukje asfaltweg en alweer een bospad naar het dorpje Pratclaux.

Monistrol-d’Allier
Na Pratclaux volgen stukken asfaltweg, die voor pelgrims af en toe worden afgesneden door smalle veldpaden tussen de weilanden door. Hier en daar grazen roodbonte koeien.
Na nog een flinke afdaling komen we aan in het dorp Monistrol-d’Allier. Van bovenaf konden we dit dorp al zien liggen aan de rivier de Allier. Beneden in het dorp nemen we een rustpauze op het terras van een hotel-restaurant. De kelner Patrick brengt ons twee heerlijke grote koppen koffie en hij serveert ons daarbij als toegift voor ieder een verkoelend glas ijskoud water.
Na deze pauze lopen we een eindje parallel aan de Allier, om vervolgens deze rivier over te steken via een in het jaar 1888 gebouwde ijzeren brug. Links van ons ligt een veel hoger gelegen brug voor het drukke autoverkeer. Naast de brug is een electriciteitscentrale, die stroom opwekt met het water van de snelstromende Allier. Rechts van de brug is een grote groep jongeren bezig zich klaar te maken voor een kanotocht over de rivier.

Zware klim naar de hoogvlakte van de Margeride
En dan begint de grote  klim. In de warmte van dan al zo’n 29 graden Celsius beginnen we aan een ruim twee uren durende zware klim bergopwaarts. We moeten namelijk vanaf de rivieroever klimmen tot over de hoge bergrug van het bergland van de Margeride, dat we nu betreden. Daarbij klimmen van 619 meter hoogte per saldo 431 meter omhoog naar het op 1.050 meter hoogte liggende dorp Le Vernet.

Via Escluzels, Montaure en Roziers naar La Vernet
Na het eerste deel van de klim passeren we de Magdalenakapel, die is gebouwd in een grot onder de voorúitstekende rots van Escluzels. Nog weer een eind hoger komen we op de rand van de hoge rots in het dorpje Escluzels.
Maar de beklimming gaat verder door via Montaure en Roziers naar La Vernet. Na deze 2,5 uur durende warme en zware klim is het de hoogste tijd voor een tweede rustpauze. In La Vernet vinden we op het erf van een vervallen boerderij een muurtje onder een grote boom, waarop we heerlijk in de schaduw van onze pauze kunnen genieten.

Via Rognac naar Saugues
Een prachtig veldpaadje ligt vóór ons als we van La Vernet naar Rognac lopen. Schitterend tussen de velden door, met prachtige uitzichten over de weiden, waar hier en daar rotsblokken boven het gras uitsteken.
Voorbij Rognac wordt door de geringe hoogteverschillen het wandelen ons niet meer moeilijk gemaakt. Vlak vóór Saugues zetten we de afdaling in. Met het zicht al op het stadje Saugues passeren we verschillende houtsculpturen. Die zijn een vooruitwijzing naar de plaats Saugues, die bekend staat om de klompen, die hier vroeger werden  gemaakt. Nu de klompenfabricage ten einde kwam, bleef de houtbewerking een karakteristieke bezigheid in Saugues.

Saugues
Nadat we via een steile asfaltweg Saugues binnen zijn gelopen, vragen we bij de VVV waar de camping van Saugues ligt ten opzichte van onze pelgrimsroute. We willen hier in Saugues twee nachten overnachten, dus we lopen via de pelgrimsroute door de stad heen, tot aan de rand van de plaats. Daar zijn we vlakbij de plaatselijke camping.
Het campingkantoor is nog gesloten, maar we ontmoeten bij de ingang wel twee jonge Franse pelgrims, twee broers, met wie we in gesprek raken. Zij bellen voor ons een plaatselijke taxi, waarmee we een half uur later terugrijden van Saugues naar onze auto en caravan bij de camping van Saint-Privat-d’Allier.

Vanuit Saint-Privat-d’Allier rijden we vervolgens terug naar Saugues, waar we tanken, boodschappen voor twee wandeldagen halen en ons installeren op de grote gemeentelijke camping.
We arriveerden vanmiddag klokslag 14.00 uur in Saugues, dus de 20 warme kilometers hebben we vandaag afgelegd in 6 uren, wat ook precies de aangegeven wandelduur is, die onze wandelgids vermeldt.