vrijdag 4 november 2011

Spiritueel toerisme als ontdekkingsreis op zoek naar betekenis

Vrijdag 4 november 2011

ETFI
Stenden Hogeschool richtte het ‘European Tourism Futures Institute’ (ETFI) op, om te werken aan scenarioplanning voor de ontwikkeling van innovatieve toeristische bedrijvigheid. In het kader van het tienjarig bestaan van onze HBO-opleiding ‘Hoger Toeristisch en Recreatief Onderwijs (HTenRO; ook bekend als ‘Tourism Management’) organiseert dat ETFI in samenwerking met Stendens ‘School of Tourism and Leisure’ èn met het Alumninetwerk (de afgestudeerden) van HTenRO de ‘Conference Tourism Futures’, dat vanaf afgelopen woensdag tot morgen plaatsvindt bij Stenden Hogeschool te Leeuwarden.

Fryske Toerisme Kongresdei
In het kader van deze conferentie vond gisteren in Stenden Hogeschool ook het congres ‘Fryske Toerisme Kongresdei 2011’ plaats, met als thema: ‘Zal toerisme het internet overleven?’, met bijzonder hoogleraar Cor Molenaar als keynote speaker.

Lezingen
Vanmorgen startte Katharina Grünberg van Shell Global Solutions als keynote speaker en vanmiddag stond Ian Yeoman als hoofdspreker gepland in het plenaire programma. Tussen de lezingen van die beide hoofdsprekers - en ook gisteren - verzorgen gerenommeerde sprekers uit binnen- en buitenland één van de vele workshop-sessies in het kader van de volgende themaclusters: Slow Marketing, Creative Cities, Global Shift, Hotel of the future en over Showcases European Tourism Research.

Voyages of discovery
Eén van die workshops wordt vanmorgen verzorgd door Marco Robledo, directeur van de ‘School of Tourism’ van de Universiteit van de Balearen, gevestigd in Palma, op het Spaanse Mallorca. Zijn presentatie kreeg als conferentietitel: ‘Voyages of discovery: spiritual tourism and the search for meaning.

Spiritual Tourism
Robledo: ‘We leven in een tijd van crisis en snelle verandering, in een instabiele samenleving, met een gebrek aan betekenis. Maar die betekenis hebben wij als mensen wel nodig, dus gaan we er in deze tijd naar op zoek.” Tijd dus voor spiritueel toerisme, of ook wel ‘introspection tourism’ genoemd. Deze spirituele toeristen kiezen voor een eenvoudige levensstijl tijdens hun reis. Deze ‘slow tourists’ zoeken een religieuze of een spirituele reis-setting, op zoek naar de beleving van religieuze of van spirituele ervaringen. Pelgrimstochten vroeger en nu zijn voorbeelden bij uitstek van spiritueel toerisme.

Secular Spiritual Tourists
Marco Robledo maakt onderscheid tussen toeristen die al dan niet primair op religieuze gronden op reis gaan. Zo gaat de één primair op religieuze gronden naar landen zoals India, Tibet, Saoedi-Arabië of Spanje (Santiago de Compostela), terwijl de zogenoemde ‘secular spiritual tourists’ , minder op bestemming, maar meer op spirituele ervaring zijn gericht. Deze geseculariseerden zijn meer op zoek naar het vinden van je innerlijke balans of ze willen zich verbinden met een meer omvattende wereld. Dat kan overal; je bent dan niet aan een locatie geboden.

Introspectie Tourism
‘Introspective tourists’ gaan op reis naar binnen, naar hun eigen innerlijk bewustzijn, zijn gevoelig voor spirituele groei. Reizen is dan slechts een middel om op de bestemming in jezelf te arriveren. Het zijn de stiltezoekers, de zoekers naar rituelen, de mensen die vooral zichzelf willen zijn en blijven.

Spiritueel toerisme
Bij spiritueel toerisme denkt Robledo vooral aan:
- Pelgrimages, naar bijvoorbeeld het Spaanse Santiago de Compostela;
- Reizen naar heilige steden, zoals Jeruzalem;
- Reizen naar heilige locaties, zoals het Vaticaan;
- Onderweg zijn met een missie, met een boodschap;
- Bezoeken van religieuze events, religieuze feestdagen of naar religieuze leiders;
- Verrichten van spirituele handelingen, zoals bidden en mediteren;
- Spirituele hotspots ervaren, zoals Stonehenge;
- Deelnemen aan cursussen en trainingen, bijvoorbeeld yoga of zen-meditatie;
- Bijwonen van religieuze bijeenkomsten, zoals geloofsgeoriënteerde conferenties
.

Motivators
En over wat de spirituele toerist ertoe aanzet om deze vorm van ‘slow tourism’ te bedrijven, noemt Marco Robledo tenslotte enkele motivatoren, zoals:
- uit plichtsbesef;
- de wil om te veranderen, om spiritueel te groeien;
- om in contact te komen met het heilige of met de heilige;
- uit nieuwsgierigheid;
- zich aangetrokken voelen tot mysteries en op zoek gaan naar wijsheid;
- ‘fysical healing’; denk aan gebedsgenezing in het Franse Lourdes;
- gedreven door gevoelde behoefte aan ‘healing’ op meer psychische, emotionele gronden.

Geen opmerkingen: