dinsdag 17 augustus 2010

Pelgrimeren van Le Cerisier naar Crozant

Sentier vers Saint-Jacques-de-Compostelle; via Vézelay
Van Le Cerisier naar Crozant
Maandag 2 augustus 2010 – 23,5 km.
Dag 80: 1666,5 – 1690 km.

Om 6.30 uur gaat de wekker. Opstaan, wassen, aankleden en ontbijten. Daarna fietsen Durkje en ik vanaf de camping in Crozant in 100 minuten naar Le Cerisier. Het is weer mooi weer, halfbewolkt en vanmorgen vroeg al 14 graden Celsius. Later werd dat in elk geval nog 25 graden Celsius. De fietsen stallen we in het centrum van het gehucht bij een bankje. Om 9.30 uur verlaten we wandelend Le Cerisier. We nemen de asfaltweg in de richting van Les Chérons, maar al vrij snel verlaten we die om af te dalen naar de rivier de Creuse. Omdat het bijna niet waait, ligt de Creuse er zo glad als een spiegel bij. Een schilderachtig tafereel is het vanaf deze hoogte.

We lopen over een pad langs de rivier, passeren daarbij een picknickplaats en ontmoeten daar een sportvisser. Dan nemen we het smalle visserspad langs de rivier en na enige tijd klimmen we de rivierhelling op om vervolgens over een asfaltweg naar het plaatsje Les Chérons te wandelen. Voorbij Les Chérons nemen we een sterk dalende onverharde weg, die als bospad verder afdaalt naar de Creuse. Daarna volgen we het smalle pad langs de rivier. Als we een tijdje geklommen hebben, komen we op een fantastisch uitzichtpunt, waarbij we een panoramisch uitzicht verkrijgen over de Creuse achter ons en voor ons.

We gaan verder over een stijgend en dalend bospad langs schitterende rotspartijen. Verderop steken we via een loopbrug Le Casse-Cou over: een zijbeek van de Creuse. Daarna passeren we de molen van Châteaubrun. Na een karrenspoor steken we een beek over en dan wandelen we langs de Creuse naar de verkeersbrug over de Creuse, de zogenoemde Pont des Piles. Bij en op de brug staan twee Franse jongedames die ook pelgrimeren. Even later, als wij iets verderop pauzeren, komen ze even bij ons om een praatje te maken. Ze waren gisteren verdwaald en zijn vandaag van plan om evenals wij ook naar Crozant te lopen. We wandelen daarna door naar de stuwdam van Eguzon.

Bouwvakkers zijn met een hijskraan aan het werk bij de stuwdam. Deze stuwdam is gebouwd om de spoorlijn van Parijs naar Toulouse van stroom te voorzien. De stuwdam is in 1926 in gebruik genomen en sluit het dal van de Creuse af, waardoor het grootste stuwmeer van deze regio Centre ontstond. We maken een flinke klim om naast de stuwdam de heuvelhelling op te gaan. Voorbij de stuwdam komen we bij een parkeerplaats nogmaals op een uitzichtpunt, waarbij we de stuwdam van de andere zijde kunnen bekijken. We ontmoeten hier boven ook een andere Franse pelgrim. Hij komt uit Parijs en wandelt elk jaar twee vakantieweken in de richting van Santiago de Compostela. Hij is eveneens van plan om vandaag naar Crozant te lopen. Een eindje verderop passeren we weer een stuwdam in de Creuse.

We verlaten nu de oever van de rivier en gaan via een asfaltweg en een onverharde weg het bos in. Onderweg vinden we op een grotendeels verrotte boomstam opvallende gele zwammen. Een mooi gezicht is het om deze felgele zwammen als het ware te zien oplichten, ofwel afsteken in het donkere bos. Als we bij de oever van het stuwmeer van Eguzon komen, wandelen we naar het strand van Bonnu: Plage de Bonnu. Hier kunnen we naar het openbaar toilet en even pas op de plaats maken. Aan de overzijde van het meer zien we een jachthaven met allemaal soorten bootjes aangemeerd. Bij dit strand kunnen we niet verder langs de oever van het meer, dus we moeten een klim maken over de asfaltweg naar Bonnu. In Bonnu wandelen we onder andere langs het kasteel van Bonnu.

Buiten Bonnu nemen de D40A in de richting van Fougères. Via een onverharde weg dalen we af naar de oever van het stuwmeer. We komen nu aan bij het strand van Fougères: Plage de Fougères. Tegelijk met de Parijse pelgrim komen we aan op deze toeristische plek. We pauzeren op een bankje in de schaduw aan de oever van het stuwmeer. Enkele jongelui zijn hier aan het zwemmen, en midden op het stuwmeer varen twee snelle boten met waterskiërs achter de boot. Het is overduidelijk dat watersporttoerisme hier een belangrijke bron van inkomsten is. We lunchen hier.

Daarna wandelen we langs de camping van Fougères en komen we even later aan bij een trimparcours met vanaf hier een prachtig uitzicht over het meer. Vanaf deze plek gaan we de laatste 7,5 kilometer verder over een buitengewoon schilderachtig traject van de route van vandaag. In de afdaling naar het meer, gaat het eerst tussen veel heide en varens door. We lopen om een baai heen, gaan over een duiker van een beekje, steken een ander smal beekje over met behulp van kleine rotsblokken die hier ter plekke in het beekje liggen en alsmaar gaat het nu eens hoog en dan eens laag verder langs de oever van het meer. Daarna volgt een route met veel klimmen en dalen door het bos en na een steile afdaling kunnen we via een loopbrug weer een beek oversteken.

Daarna volgt een klein zandstrandje. Over smalle hellingpaden gaat het vervolgens tamelijk hoog om rotspartijen heen. En dan na een tijdrovend traject komen we hoog op de helling aan op de plek waar we een formidabel uitzicht krijgen over Crozant in het algemeen en over de ruïne van het kasteel van Crozant in het bijzonder. We staan hier tamelijk hoog, dus we hebben een prachtig uitzicht over de Creuse en over de hele omgeving van beide rivieroevers. We pauzeren hierboven op een bankje, waarbij we elke minuut genieten van dit weergaloos panorama. En dan gaan we door het bos verder in de richting van het plaatsje Le Montet. Daarbij wandelen we over een nu eens breed en dan eens smal pad dat ligt tussen twee oude, lage muren. De stenen zijn begroeid met mossen, klimop en andere planten, hetgeen een pittoreske uitstraling geeft.

Na veel klimmen en dalen krijgen we nogmaals een prachtig panoramisch uitzicht; nu vooral over de brug van Crozant over de Creuse. Daar moeten wij straks ook over heen.

We lopen daarna de helling af van het “Sentier des Arts”, een sterk uitgesleten weg met hier en daar gebeeldhouwde kunstwerken langs het wandelpad. Beneden bij de rivier komen we aan in het gehucht Le Goutatin. We steken de brug van Crozant over en wandelen even later Crozant binnen. Rechts van ons zien we al lopend steeds vanuit een ander perspectief de ruïne van het kasteel van Crozant. Dit kasteel is al in de 6e eeuw gebouwd en was in de Middeleeuwen één van de grootste forten van Frankrijk. Uiteindelijk is het later door Richelieu ontmanteld. Nu rest niet meer dan enkele delen van dit ooit zo bijzondere kasteel, gelegen hoog boven de Creuse.

Na nota bene 7 uren wandelen, om 16.30 uur, arriveren we na 23,5 kilometer pelgrimeren op onze dagbestemming: Crozant. Door het bijzonder groot aantal beklimmingen en afdalingen is ons wandeltempo vandaag bijzonder laag geweest. Maar daar staat tegenover dat we een wel heel bijzonder traject hebben gelopen, met uitzonderlijk mooie vergezichten en met sprookjesachtige plaatsen, waar we hebben gelopen, stilgestaan, gezeten en bewonderd.

Vanuit het centrum van Crozant wandelen we naar onze camping in Crozant. Daar aangekomen stappen we in de auto om onze fietsen weer uit Le Cerisier te halen.