dinsdag 17 augustus 2010

Pelgrimeren van Bénévent-l'Abbaye naar Les Billanges

Sentier vers Saint-Jacques-de-Compostelle; via Vézelay
Van Bénévent-l’Abbaye naar Les Billanges
Zaterdag 7 augustus 2010 – 25,5 km.
Dag 84: 1758,5 – 1784 km.

Durkje en ik hebben vandaag een lange dag voor de boeg. We moeten eerst 34 kilometer fietsen om daarna 25,5 kilometer te lopen. Beide trajecten hebben betrekkelijk veel klim- en daalpartijen erbij. De temperatuur begint vanmorgen met 10 graden en loopt verder tijdens de dag op tot in elk geval 29 graden Celsius. Na het ontbijt rijden Durkje en ik vanaf de camping in Saint-Léonard-de-Noblat met de auto en de fietsen naar Les Billanges. De auto parkeren we op de plaats waar we dit dorp later vandaag binnen komen. Daarna maken we een lange fietstocht van 3 uren naar Bénévent-l’Abbaye. In het café in de hoofdwinkelstraat drinken we rond 11.30 uur eerst een kop koffie. Om 11.45 uur begint onze wandeltocht van vandaag. We beginnen in de hoofdstraat, nabij de grote abdijkerk, waar overigens bestrating in de vorm van een straatbrede Jacobsschelp in het wegdek is gelegd.

Bij de Gendarmerie klimmen we naar de 543 meter hoge Puy du Gaud. Boven aangekomen, hebben we een prachtig uitzicht over de omgeving. We lopen dan over de kamlijn, eerst langs La Maison Rouge en daarna dalen we over een holle weg, over de D5 heen, vervolgens weer door de velden en dan via de D62 en de D42 over het spoor bij een spoorwegovergang, waarvan het huisje nog steeds wordt bewoond. Dan volgt een bospad met een mooie oversteek over het riviertje de Ardour, dat hier door een prachtig natuurgebied van drassige velden en bossen stroomt. Vanaf de rivier begint een behoorlijke klim over mooie bospaden door verschillende bospercelen. We gaan hoog langs het gehucht La Gaudinierie en daarna dalend en weer klimmend boven het gehucht Vaux langs. Na de D50 lopen we eerst in de richting van Arrènes, om eerder al een brug over te steken en daarna over een onverharde weg uit te komen in het gehucht Le Theil. Hier nemen we een korte etenspauze.

Na de D43 klimmen we weer stevig over een onverharde weg en krijgen we een mooi uitzicht over de dalen ter hoogte van Les Giraudes. We komen dan door het gehucht Les Giraudes. Voorbij Les Giraudes passeren we de molen van La Ronze. Twee forse siereenden zijn aan het pootje baden, de ene boven op het waterrad van de Moulin de la Ronze en de andere in het laagje stromend water aan de voet van het waterrad. Bij het gehucht l’Abbaye moeten we weer via een onverharde weg behoorlijk klimmen. L’Abbaye ligt op een hoogte van 423 meter. We komen dan eerst in het gehucht Champegeaud. De hoge temperatuur gaat zijn tol eisen tijdens de alsmaar doorgaande klim naar het hooggelegen volgende dorp. Ondertussen krijgen we af en toe tussen de bomen door wel prachtige uitzichten over de omgeving.

Met veel inspanning, oplopende lichaamstemperatuur en verhitte hoofden komen we boven. Het eerste wat we van Saint-Goussaud zien, is de hooggelegen zendmast, die we veel eerder steeds al in de verre omtrek hoog boven de heuvel hebben zien uitsteken. Via de D48 wandelen we eindelijk het op 668 meter hoogte gelegen dorp Saint-Goussaud binnen. De vele wegwijzers maken ons duidelijk dat we hier op de historische Sint-Jacobusroute van de Limousin zijn, dat hier een expositieruimte is (die we inderdaad passeren), dat we hier kunnen genieten van een schitterend panorama en een ander bord wijst naar de verderop staande 12e eeuwse dodenlantaarn van dit dorp. Bij de kruising buiten het dorp zien we weer een kilometragebord, dat vermeldt dat het vanaf hier nog 1534 kilometer is naar Santiago de Compostela.

Buiten Saint-Goussaud nemen we de aarden weg naar boven. Dit is een oude Romeinse weg, die ons al klimmend langs de op 694 meter hoogte liggende Puy de Jouer brengt. Dit is een galloromeinse plek, waar nog resten van een galloromeins theater en een oude tempel voor Jupiter zichtbaar zijn vanaf deze Romeinse weg. We dalen naar het gehucht La Ribière. Daar wijst een handmatig gemaakte wegwijzer met ingebrande tekens ons duidelijk de pelgrimsweg (met Jacobsschelp) van onze route, de GR654.

Via een bosweg die boven langs een beek loopt, dalen we naar het gehucht Sejoux, dat aan de D62 ligt. Als we via La Nouaille door het bos naar Le Maisonnieux lopen, komen ons twee crossmotorrijders op het smalle bospad tegemoet. Als we daarna een asfaltweg bereiken, weten we zo niet of dit nu de D29a is of de D29. Daar komt nog bij dat de routebeschrijving en de routekaart een andere vervolgroute aangeven dan dat de wegwijzers ter plekke doen. Verderop zien we aan de bosrand dezelfde motorrijders weer staan. Op onze vraag waar we nu precies staan, kunnen zij ons vertellen - en over het veld wijzend laten zien - waar de nabije, omliggende dorpen liggen. Dan blijkt ook dat de routewegwijzers een kleine verandering laten zien ten opzichte van de routegids. We besluiten de wegwijzers door het veld te volgen en komen daarmee uit in het gehucht Virareix, dat we volgens de routegids ook moeten bezoeken.

Enkele honderden meters verder arriveren we in het buurgehucht Le Maisonnieux. We pauzeren hier op het erf van een oude boerderij, die op dit moment wordt gerestaureerd.
Via een onverharde weg gaan we in de richting van Bas Breuil. Onderweg passeren we nog een pelgrim in zijn tentje, die tegen een boomwal langs het pad de nacht als wildkampeerder zal doorbrengen. Na een flinke klim over een stenige weg met dikke puinstenen, komen we boven in het gehucht Bas Breuil, een plaats waar je alleen kunt komen via onverharde wegen.

Via enkele onverharde wegen door een bosperceel en tussen akkers door lopen we in de richting van Les Billanges. Inmiddels is het al 18.10 uur, maar de zon schijnt nog aangenaam en het is prachtig wandelen, zo tussen de akkers en velden door. En dan om 18.15 uur arriveren we bij de D29, waarmee we het dorp Les Billanges binnenwandelen.

Het was een lange wandeling van 6,5 uren, maar alleszins de moeite waard. Daarna rijden we naar Bénévent-l’Abbaye, waar we onze fietsen weer afhalen. Daarna rijden we terug naar de camping in Saint-Léonard-de-Noblat. De temperatuur is vandaag opgelopen naar 29 graden Celsius. Een hele warme en ook bijzondere dag; een dag om niet snel te vergeten.