Zaterdag 28 november 2009
In de ontvangsthal van het gemeentehuis van de gemeente Leeuwarderadeel te Stiens hangt momenteel de grote ronde samenwerkingsplaquette van de Noordelijke Elfstedenvaarroute. Hierbij gaat het om een groot(s) samenwerkingsproject in het kader van "Het Friese Merenproject". Fryslân maakt vaart met Het Friese Merenproject. Sinds 2000 is de watersportprovincie van Nederland nog aantrekkelijker gemaakt. Er staan veel investeringen op het programma. Goed voor de watersport, goed voor de economie. En het mooie is: de natuur wordt er ook nog eens beter van.
Het hoofddoel van Het Friese Merenproject is om Fryslân aantrekkelijker te maken als watersportgebied en daarmee de economie te stimuleren. Een aantrekkelijker watersportgebied, dat houdt in: een uitgebreid vaargebied, goede verbindingen en grotere doorvaarhoogte en vaardiepte. De eerste fase is afgerond. De nadruk op de tweede fase ligt nu op "grenzeloos varen".
De Elfstedentocht is van Leeuwarden tot Berlikum goed te bevaren, maar net zoals veel schaatsers, lopen de boten voorbij Berlikum nog vast in ‘de hel van het noorden’. De "Stuurgroep Noordelijke Elfstedenvaarroute", bestaande uit de gemeenten Het Bildt, Ferwerderadiel, Leeuwarden, Leeuwarderadeel, Menaldumadeel en Tytsjerksteradiel en de provincie Fryslân en het Wetterskip Fryslân, wil dit laatste traject ook bevaarbaar maken. Op 18 januari 2008 tekenden bovengenoemde samenwerkingspartners in Onze Lieve Vrouwenparochie de nu in het Stienser gemeentehuis hangende plaquette, als teken dat zij samen staan en gaan voor de voltooiïng van de Noordelijke Elfstedenvaarroute. Het is de bedoeling dat - als het project is afgerond - pleziervaarboten tot een hoogte van 2,5 meter de Leeuwarder Elfstedentocht-finish op de Bonkefeart kunnen halen.
Op de vaarroute van Berlikum via Wier (Wiersylster Rak en Blikvaart), Vrouwbuurstermolen (Ouwe Rij en Leister Feart), Oude Leije (Feinsumer Feart), Bartlehiem en Aldtsjerk naar Leeuwarden worden vijftien bruggen aanpast. Bij Wier en Oude Leije worden twee nieuwe sluizen aangelegd. Daarnaast wordt de route op de juiste diepte en breedte gebracht voor motorboten. Bij het verbreden van de vaarten worden natuurvriendelijke oevers aangelegd, die ideaal zijn voor oeverbescherming en voor vissen en watervogels.
De hoofdmoot van de werkzaamheden beperkt zich tot het traject van Berlikum tot aan Bartlehiem. Aan het stuk van Bartlehiem naar Leeuwarden hoeven bijna geen werkzaamheden verricht te worden. Het hele project is volgens planning in 2012 gereed.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten