donderdag 19 oktober 2023

Wandelroutes over zes Waddeneilanden
WaddenWandelen op Texel
Dagwandeling B2 Den Hoorn
Woensdag 18 oktober 2023 – 11,1 km.
Dag 6: 106,9 – 118 km

Wandelzesdaagse op Texel
In 2013 gaf de ‘Stichting Wandelnet’ de wandelgids van Streekpad 4 uit. De titel van deze routegids is ‘WaddenWandelen’ en de subtitel is ‘Wandelroutes over zes Waddeneilanden’. In deze wandelgids kun je kiezen uit verschillende wandelingen op de Waddeneilanden Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland, Schiermonnikoog en het Duitse eiland Borkum, met een totale wandelafstand van 276 kilometer.
Voor de maand oktober 2023 hebben Durkje en ik de zesdaagse wandeling op Texel geselecteerd. Die hele (Wadden-)wandeling op Texel heeft een totale lengte van 129,3 kilometer. Daarvan hebben we in april/mei 2013 als onderdeel van het Texelpad al de zogenoemde ‘Wandeling Dwars Over’ gedaan, met een lengte van 11,3 kilometer. De resterende 118 kilometers hebben we over zes etappes verdeeld, waarvan de zesde –  van vandaag - een lengte heeft van 11,1 kilometer.

Koud bij tegenwind
Om 7:00 uur staan we op in onze caravan op Camping Boerderij Hoogvliet bij De Waal op Texel, en om 8:15 uur verlaten we de camping, om dan met de auto naar Den Hoorn te rijden. Hier laten we de auto achter op een parkeerterrein aan de rand van het dorp.
Het was nog koud in onze caravan en ook buiten, zo vroeg in de ochtend, want het is buiten 6 graden Celsius.
Het blijft vandaag droog, en de temperatuur loopt tijdens onze etappe op tot 10 graden Celsius. Bij zonsopgang kleurt de lucht met prachtig ochtendrood, maar de zon breekt niet door de wolken vandaag.
Het is zwaar bewolkt en het waait stevig, dus als we met tegenwind lopen, is het hard werken om op te boksen tegen de harde wind, en bovendien voelt het dan nogal koud aan.

De tweede halve Dagwandeling B vanuit Den Hoorn
Nu is het zo dat de WaddenWandelen-Dagwandeling B van Den Hoorn bestaat uit twee rondjes van respectievelijk 11,5 kilometer (B1) en 11,1 kilometer (B2). Omdat we op deze zesde wandeldag route B2 lopen, kunnen we na afloop nog heel goed met de boot de oversteek maken naar Den Helder, om dan op een geschikte tijd aan het eind van de middag in Feinsum aan te komen.
Omdat we afgelopen vrijdag Dagwandeling B1 al hebben gelopen, resteert vandaag nog Dagwandeling B2. Daarmee sluiten we dan het hele Texelse wandelproject van WaddenWandelen af.
Om 8:50 uur beginnen we onze Dagwandeling van vandaag in het dorpscentrum van Den Hoorn.

Lopen op de polderdijk en buitenzijde zeedijk
Over de Hoornderweg lopen we naar de hoge polderdijk net voorbij de Amaliaweg. Over de kruin van deze grasdijk langs een poldervaart lopen we op behoorlijke hoogte pal in de wind op, dus dit is een fris begin van deze wandeldag. Tot in elk geval Oudeschild zullen we van die tegenwind te duchten hebben.
Aan de overzijde van de Pontweg volgen we het fietspad van Redoute, en ter hoogte van de Prins Hendrik Zanddijk gaan we buitendijks over de asfaltbekleding van de zeedijk langs het gemaal De Schans richting Oudeschild.
Daarbij passeren we ook het grote werkeiland dat bij deze stormachtige wind op de tamelijk hoge golven deint.
Ter hoogte van de restanten van Fort Lunette gaan we de zeedijk over, en dan krijgen we het zicht op Oudeschild.
Aan de voet van de zeedijk arriveren we binnendijks in Oudeschild.

Stilte en koffie in Oudeschild
In Oudeschild brengen we een bezoek aan de rooms-katholieke kerk. Mooi dat de parochie haar drie kerken op Texel dagelijks openstelt voor het publiek, om daar een moment van stilte en rust te zoeken en te vinden.
Deze Heilige Martinuskerk van Oudeschild heeft een mooi rood tongewelf, met het witte orgel dat opvalt onder dat rode hout.
Achter in de kerkzaal hangt het gerestaureerde oude vaandel van de heilige Martinus, de patroon van deze kerk.
We bezichtigen de kerk, met onder andere haar heiligenramen, de kruisweg, het liturgisch centrum, en we zien dat er al een kaarsje brandt voor Maria.
We zijn inmiddels zo’n anderhalf uur onderweg, en hebben wel zin in de meegenomen koffie. Op een speelveldje zien we een bankje staan, dat door de bomenrij erachter aangenaam in de luwte staat, ter bescherming tegen de harde wind. Daar houden we onze koffiepauze tegenover de Heilige Martinuskerk en de ernaast staande grote pastorie, die momenteel in gebruik is als Bed & Breakfast.

Wel of geen toegang in de polder
Vlakbij deze kerk gaan we het Skillepaadje op, het schelpenpaadje dat door de polder naar de Buitenplaats Brakestein slingert.
Volgens onze wandelgids zouden we bij de brug over een brede sloot het perceel met de naam Apotheek moeten opgaan, om langs de sloot naar de Schansweg te lopen. Maar als we bij dat bruggetje arriveren, zien we het gele bordje van Natuurmonumenten aan het toegangshek hangen, waarop staat dat de toegang tot dit wandelpad is verboden. Dat is ook in tegenspraak met de actuele eilandkaart van de gemeente Texel, waarop dit pad langs de sloot duidelijk als wandelpad staat aangegeven. Zo werkt het natuurlijk niet (goed), en dat vraagt om een oplossing van uitgeverij Wandelnet, gemeente Texel en Natuurmonumenten; en niet alleen hier, maar ook door het Texeler natuurreservaat Waalenburg (zo ervoeren wij eergisteren) en wellicht eveneens voor wat betreft meerdere wandelpaden over dit eiland.
Nu hebben we ook een folder van het Boerenwandelpad ‘Brakestein, De Waddel’ bij ons, waarop staat aangegeven dat je vanaf het Skillepaadje ook via dit Boerenwandelpad naar de Schansweg kunt lopen. We kiezen de weg van de minste weerstand, dus lopen nog even door tot aan het begin van dat Boerenwandelpad, vlak vóór de buitenplaats Brakestein.
Daar lopen we van grasland naar grasland, met ertussen steeds houten hekjes die we openen en sluiten; en zo doorkruisen we de polder achter de Buitenplaats Brakestein.
Hier en daar – vooral bij een boszoom – ligt het pad heel laag langs een sloot, dus daar moeten we even goed uitkijken om met droge voeten voort te gaan.
Maar dat gaat goed, en zo komen we toch droog op de Schansweg.

Rietdekken en biologisch boeren
Na de Westergeest en de Waterweg steken we via de Zuid Haffel de Pontweg over, en vervolgen we de route over de Zuid Haffel.
Als we op de Hoornderweg komen, zien we bij boerderij De Kamp dat daar rietdekkers van het Friese rietdekkersbedrijf Hekstra uit Damwâld aan het werk zijn.
Ik maak even een praatje met de vier Oekraïense en Litouwse rietdekkers van dit Friese familiebedrijf van voorheen de ouders en broers en nu van het neefje van onze schoonzus Akke. De rietdekkers gaan verder met hun werk, en wij vervolgens onze route over de Hoornderweg.
Vlak vóór Den Hoorn brengen we nog een bezoek aan de Novalishoeve, de biologische boerderij met kaasmakerij, horeca en winkel.

Einde van de wandelzesdaagse op Texel
Bij het kunstwerk Zwerfstien van Leny van ’t Noordende – waarop in het kort de ontstaansgeschiedenis van het zuiden van Texel staat geschilderd – wandelen we om 12:15 uur Den Hoorn binnen.
Bij de supermarkt in het dorp halen we nog enkele boodschappen, en dan rijden we met de auto terug naar onze camping bij De Waal.
Daar maken we vlot de caravan gereed voor vertrek, en vervolgens rijden direct we met de auto en caravan vanaf de camping naar de veerboot in ’t Horntje.
Daar schepen we dan al om 14:00 uur in in de veerboot, en varen we van Texel naar Den Helder, waarna we de Afsluitdijk oversteken, op weg naar huis in Feinsum, waar we rond 16:00 uur arriveren.
Vandaag hebben we de zesdaagse wandelroute op Texel van het WaddenWandelen afgerond, over een afstand van 118 kilometers (dus dagelijks gemiddeld bijna twintig kilometer) over eeuwenoude paden door een glooiend landschap, op dit mooie schapeneiland, dat voor een derde deel nationaal park is.