zondag 28 juni 2026

Ik ben ik en jij bent jij!

Zondag 14 juni 2026
 
Links DUO J&J en rechts voorganger Jesmar Jonker bij Alliade in Stiens

















Kerkdienst bij Alliade in Stiens
Vanmiddag zijn Durkje en ik aanwezig bij de kerkdienst die door en bij de zorggroep Alliade wordt georganiseerd in de ontvangstzaal van Alliade aan de Ieleane in Stiens. Bij aanvang van deze bijzondere kerkdienst met en voor de bewoners van Alliade is de zaal goed gevuld met kerkgangers van binnen en buiten Alliade.
Voorganger van deze middagdienst is geestelijk verzorger Jesmar Jonker, en muzikale medewerking wordt verleend door Jaap Overeem op keyboard en Janke Woudstra op alt-blokfluit, die zich in de orde van dienst bij deze gelegenheid als 'DUO J&J' presenteren.
Deze kerkdienst is evenals de andere kerkdiensten van Alliade in Stiens een samenwerking tussen Alliade en de Protestantse Gemeente te Stiens.

Ik ben ik en jij bent jij!
Het thema van deze kerkdienst is 'Ik ben ik en jij bent jij!'. 
Voorafgaand aan de dienst speelt DUO J&J een klassiek muziekstuk, en ook later in deze dienst klinkt veel klassieke muziek.
Vervolgens wordt door voorganger Jonker de klankschaal gebruikt, als ware het dat de kerkklok wordt geluid. Daarbij zingen we het lied 'Kom in de kring van Gods gezin', en daarmee is deze viering dan begonnen. 
Daarop wordt de veelkleurige Paaskaars van Alliade aangestoken, krijgen we de 'Groeten van God', en zingen we het lied 'Jezus roept hier mensen samen'.

Thema-uitwerking
Bij de introductie van het thema van deze kerkdienst toont de voorganger drie kaarsen, die weliswaar heel verschillend zijn, maar die toch alle drie licht geven. Daarmee wordt ons duidelijk gemaakt dat hoe verschillend we allen ook zijn, wij er allemaal bij horen.
Na het gebed speelt DUO J&J een 'Romance' van Schumann, en daarna zingen we samen het lied 'Lees je Bijbel, bid elke dag', want nu gaat vervolgens de Bijbel open.
We luisteren naar het verhaal dat Jesmar Jonker voorleest uit de Bijbel, over de apostel Paulus die de Romeinse soldaat Cornelius ontmoet en aan die Romein over Jezus moet gaan vertellen.
Het wordt ons daarin duidelijk gemaakt dat wat God goed vindt, wij dat niet slecht mogen vinden. God vindt namelijk alle mensen belangrijk, en Hij houdt van iedereen die bij God wil horen.
Dan zingen we samen 'Ik wil jou van harte dienen', en daarna volgt de verwerking van het thema van deze viering, waarin nog eens weer duidelijk wordt gemaakt dat wij bij God horen, en dat ik goed ben zoals ik ben, en dat dat ook voor jou geldt. Kortom, wie je ook bent, dat maakt God niet uit. Wij horen allemaal bij God.

Orgel zonder orgel en trompet zonder trompet 
Na deze thema-verwerking speelt DUO J&J wederom een klassiek muziekstuk, waarbij het keyboard als orgel klinkt, en de blokfluit klinkt als een trompet.
Zingend beantwoorden we dit muziekstuk met een gezongen "Onze Vader".  
Tijdens het spelen van de muziek vindt de inzameling van de gaven plaats, als onze financiële bijdrage aan het Steunfonds van de Protestantse Kerk in Nederland, dat zorgt voor vakanties voor mensen met een beperking.  
Na de collecte zingen we samen het lied 'Vervuld van Uw Zegen, gaan wij onze wegen' en dan sluiten we deze kerkdienst af met het ontvangen van Gods Zegen.
Tot slot is er nog alle tijd om gezellig met elkaar na te praten over onder andere deze waarde(n)volle kerkdienst met de bewoners van Alliade.

PeerkePad - Etappe 5 van Lozen naar Schaft

Vrijdag 12 juni 2026
 
Bij de hoofdingang van De Achelse Kluis


















PeerkePad tussen Wittem & Tilburg
Het PeerkePad is onder andere een wandelroute van circa 165 kilometer tussen het Nederlands-Limburgse dorpje Wittem en de Brabantse stad Tilburg, aangevuld met zeven rondwandelingen. Deze wandelroute (sinds 2009) laat je lopen door de verrassend mooie bos- en weidegebieden van de Brabantse en (Belgisch-)Limburgse Kempen, door de Maasvallei en door het Limburgse Heuvelland. De bijbehorende wandelgids beschrijft deze route zowel noord- als zuidwaarts in zeven of acht trajecten.
Deze wandelroute is helaas niet gemarkeerd en verbindt twee bedevaartsoorden met elkaar, namelijk Wittem (het klooster als bedevaartsoord in het redemptoristenklooster dat aan de heilige Gerardus Majella is gewijd) & Tilburg (waar de zalig verklaarde Peerke Donders is geboren).

Etappe 5 van Lozen naar Schaft
Dit jaar (2026) gaan Durkje & ik samen met Durkje haar broer Eelke & schoonzus Ike het PeerkePad noordwaarts bewandelen, van Wittem naar Tilburg. Dat delen we op in eerst een vijfdaagse van 8 tot en met 12 juni 2026, namelijk van Wittem naar Schaft; en van 22 tot en met 25 juni 2026 nog een vierdaagse van Schaft naar Tilburg.
Vandaag wandelen we met zijn vieren de vijfde etappe, van het Belgisch-Limburgse Lozen naar het Nederlands-Brabantse Schaft, over een afstand van 18,4 kilometer. Dat is van de wandelgids het tweede deel van het vierde traject van Bree naar Achelse Kluis (dat is gewijd aan het vierde Werk van Barmhartigheid: De hongerigen voeden), en daarna het eerste deel van het vijfde traject van Achelse Kluis naar Vessem (dat is gewijd aan het vijfde Werk van Barmhartigheid: Vreemdelingen herbergen).
Om 06:00 uur staan we op, en ontbijten we in onze caravan op natuurcamping Zavelbos nabij Opoeteren-Maaseik in Belgisch Limburg. Deze camping gebruiken we gedurende deze vijfdaagse als uitvalsbasis.
We verlaten de camping om 7:25 uur en rijden dan met beide auto’s naar het eindpunt in Schaft, waar we één auto parkeren aan de Schafterdijk. Dan rijden we gevieren met de andere auto naar het centrum van Lozen, waar we deze auto parkeren op het plein vóór de Sint-Benedictuskerk, waar onze etappe van gisteren eindigde.

De rechte weg van Lozen naar Hamont
Om 8:30 uur stappen we in Lozen uit de auto, en dan maken we ons klaar voor vertrek. Ondanks het feit dat de weersvoorspellingen aangeven dat het vandaag tussen 8:00-18:00 uur droog zal zijn, hebben we nu nog steeds te maken met een miezerige regen. Het regent zo licht dat het moeilijk is om te bepalen of we de regenkleding nu wel of niet moeten aantrekken. Ieder van ons kiest op eigen wijze voor het al dan niet zichzelf te beschermen tegen de motregen. 
Via de ophaalbrug van de Hamonterweg maken we de oversteek over het Zuid-Willemskanaal.
Dan volgt een lang recht traject van zo’n 3,5 kilometer op het fietspad langs de rechte weg van de Lozerheide en de Lozerweg naar Hamont. Bijna een uur later wandelen we op de Erkstraat de bebouwde kom van Hamont binnen.

Van de Ursulinenkapel naar de Kapel van De Haart
Na de oversteek van de legendarische IJzeren Rijn-spoorlijn komen we in het verlengde van de Sleutjes op de Kloosterstraat langs de Ursulinenkapel.
De voordeur is helaas gesloten, dus we lopen om het gebouw heen, naar een zij-ingang.
Ook die is afgesloten, maar in de kloostergang staat wel een tafel met stoelen. Daarop gaan we zitten voor onze koffiepauze.
In het stadscentrum lopen we dan door naar de Sint-Laurentiuskerk.
Daarvan staat de kerkdeur wel uitnodigend openen, dus daar gaan we naar binnen, om een rondgang door de grote kerk te maken.
Het koor en de zijkapel ernaast zijn prachtig gedecoreerd.
Ook het plafond van de kerkzaal is schitterend vormgegeven, met onder andere de maan en sterren. 
Ons spreekt vooral ook het kerkraam aan van de heilige Jacobus. Deze Sint Jacob is de beschermheer van de pelgrims, en het is de eerste die wij tijdens deze vijfdaagse nu hebben gezien in kerken en kloosters.
We gaan verder door het stadscentrum, en gaan bij het stadhuis de Brouwersstraat in.
Daarna gaat het verder over de Houtakker, die verderop over gaat in de Kapelstraat, die we volgen tot aan de Kapel van de Haart, in het buurtschap De Haart.
Deze kapel heeft aan weerszijden mooie glas-in-lood-ramen.

Van de kapel naar de molen
Vanuit De Haart lopen we over de Kleine Haart naar het bos aan de overzijde van de Nobelstraat. Daar gaan we de Boskerkhofweg in, waar we direct al de BosBegraafplaats van Hamont passeren. Deze begraafplaats in het bos is aangelegd in door bospaden onderling verbonden cirkels. Die vorm en dat patroon ervan is ontleend aan de cirkelvormige prehistorische grafheuvels verderop in dit bos, waarvan we al spoedig één passeren langs de Boskerkhofweg.
Bijna een kwartier laten komen we verderop in het bos langs de Geologische Tuin, waar een informatiepaneel informatie geeft over onder andere de her en der tentoongestelde keien.
Deze verzameling gesteente is opgesteld in een cirkelvormig pad, waarvan de schaal van de cirkel een tijdschaal visualiseert van de 500 miljoen jaren van achtereenvolgens de tijdperken Primair, Secundair, Tertiair en Kwartair.
En dan nog weer een eindje verder passeren we de ruïne van De Waag, waar de lokale boeren vroeger verplicht waren hun graanoogst te wegen.

Wandelen langs de Warmbeek
Dit brede bospad komt uit bij ’t Mulke, een op dit moment gesloten horeca-etablissement. Tegenover ’t Mulke (tot 1918 een watermolen) zijn twee mannen bezig met een verreiker en een takkenversnipperaar om de bomen langs de Wagerdijk te snoeien.
Omdat we onze lunchpauze niet bij ’t Mulke kunnen houden, lopen we een klein eindje terug naar de Molendijk, waar we zojuist al een overdekte picknickplaats hadden gezien, waar we onze lunchpauze houden, beschermd tegen de laatste motregen. 
Na deze pauze is en blijft het nagenoeg droog, en steken we op de Wagerdijk de Warmbeek over, waarna we het pad van de Oude Weijer op gaan, en we voortdurend zo dicht mogelijk langs de Warmbeek voortgaan.
Nu volgt een hele mooie route over smalle en brede bospaden pal langs de diepliggende Warmbeek.
Ter hoogte van Domein de Bever gaan we de Beverbekerdijk op, en nemen we enige afstand van de Warmbeek.
Vanaf de Beverbekerdijk gaan we een breed bospad op, het Bosreservaat De Zoren in. Dit pad loopt op grotere afstand van de Warmbeek, maar brengt ons uiteindelijk toch weer terug naar de oever van de Warmbeek. Daar gaan we via een brug nog eens weer de Warmbeek over.

Klooster van commercie
Nu gaat het weer verder langs de sterk meanderende Warmbeek, maar nu door het Vlaams Natuurreservaat  Achelse Kluis. Dan zien we al vrij snel in de verte vóór ons het kloostercomplex van de abdij Achelse Kluis. 
Bij de brug over de Warmbeek van de Kluizerstraat arriveren we om 13:05 uur bij het voormalige Trappistenklooster, dat daarvóór ook een kluizenaarsgemeenschap is geweest.
We gaan het kloostercomplex binnen.
Net voorbij de abdijwinkel staat een oude houten biertonnenwagen.
Binnengekomen in de Achelse Kluis valt vooral de horeca op. De Brouwerij, de Abdijwinkel en de Herberg voeren de commerciële boventoon. Daar is het ook druk.
Maar wij willen graag de klooster-eigen gebouwen bezoeken, zoals het poortgebouw, de Mariakapel en de Kloosterkerk. Tot onze verbazing zijn die alle drie gesloten voor het bezoekende publiek, waarmee we het moeten doen met alleen de commercie. Dat is wel een afknapper, maar we herpakken ons en nuttigen hier toch maar een consumptie in het café-restaurant, alvorens we de laatste kilometers van deze etappe gaan lopen.

Van België naar Nederland
Tegenover het poortgebouw van het kloostercomplex gaan we de oprijlaan van De Kluis op.
Daar valt ons aan weerszijden van de laan de zogenoemde Doodendraad op. 
Dat is de reconstructie van de voormalige versperring van meer dan 300 kilometer lengte, die tijdens de Eerste Wereldoorlog door de Duitsers werd aangelegd op de grens tussen Nederland en België. De electrische spanning op deze Doodendraad moest de mensen ervan weerhouden uit het bezette België te vluchten naar het neutrale Nederland.
Direct voorbij deze gereconstrueerde dodendraden stappen we de Belgisch-Nederlandse landsgrens over.
De vlaggen aan weerszijden van een op het wegdek getrokken lijn visualiseren onze overgang van België naar Nederland. 
We zijn in het Nederlandse Witten (Nederlands Limburg) begonnen met het PeerkePad, en zijn tussen Berg aan de Maas en Meeswijk (Belgisch Limburg) bij de Maas vanuit Nederland de grens over gegaan naar België, en hier bij de Achelse Kluis wandelen we België uit, en zijn we weer terug in Nederland (Brabant). 

In Nederland naar Schaft
Aan het eind van De Kluis gaan we de Sint-Benedictuslaan op, waarmee we de Warmbeek nog eens weer oversteken, maar hier in Nederland wordt deze beek de Tongelreep genoemd. 
Op de splitsing gaan we ter hoogte van een wegkruis de Abdijweg op.
Deze Abdijweg blijven we volgen, totdat we om 14:40 uur het plaatsje Schaft binnen wandelen.
Langs de Schafterdijk hebben we vanmorgen een auto geparkeerd. Daar stappen we in de auto, en dan rijden we met zijn vieren terug naar Lozen, waar we de andere auto afhalen, en dan rijden we met beide auto’s weer terug naar de camping Zavelbos, waar onze caravans staan.
Met deze etappe van Lozen naar Schaft sluiten we onze eerste meerdaagse van het Peerkepad af, waarbij we in deze vijfdaagse van Wittem naar Schaft hebben gelopen.
Binnenkort gaan we terug naar Brabant, om dan in een vierdaagse nog de afstand van Schaft naar Tilburg te lopen, waarmee we dan het PeerkePad afsluiten.

PeerkePad - Etappe 4 van Opitter naar Lozen

Donderdag 11 juni 2026
 
Aankomst bij de Sint-Michielskerk van Bree



















PeerkePad tussen Wittem & Tilburg
Het PeerkePad is onder andere een wandelroute van circa 165 kilometer tussen het Nederlands-Limburgse dorpje Wittem en de Brabantse stad Tilburg, aangevuld met zeven rondwandelingen. Deze wandelroute (sinds 2009) laat je lopen door de verrassend mooie bos- en weidegebieden van de Brabantse en (Belgisch-)Limburgse Kempen, door de Maasvallei en door het Limburgse Heuvelland. De bijbehorende wandelgids beschrijft deze route zowel noord- als zuidwaarts in zeven of acht trajecten.
Deze wandelroute is helaas niet gemarkeerd en verbindt twee bedevaartsoorden met elkaar, namelijk Wittem (het klooster als bedevaartsoord in het redemptoristenklooster dat aan de heilige Gerardus Majella is gewijd) & Tilburg (waar de zalig verklaarde Peerke Donders is geboren).

Etappe 4 van Opitter naar Lozen
Dit jaar (2026) gaan Durkje & ik samen met Durkje haar broer Eelke & schoonzus Ike het PeerkePad noordwaarts bewandelen, van Wittem naar Tilburg. Dat delen we op in eerst een vijfdaagse van 8 tot en met 12 juni 2026, namelijk van Wittem naar Schaft; en van 22 tot en met 25 juni 2026 nog een vierdaagse van Schaft naar Tilburg.
Vandaag wandelen we met zijn vieren de vierde etappe, van het Belgische Opitter naar Lozen, over een afstand van 18 kilometer. Dat is van de wandelgids het tweede deel van het derde traject van Berg aan de Maas naar Bree (dat is gewijd aan het derde Werk van Barmhartigheid: De dorstigen laven) en daarna het eerste deel van het vierde traject van Bree naar Achelse Kluis (dat is gewijd aan het vierde Werk van Barmhartigheid: De hongerigen voeden).
Om 06:00 uur staan we op, en ontbijten we in onze caravan op natuurcamping Zavelbos nabij Opoeteren-Maaseik in Belgisch Limburg. Deze camping gebruiken we gedurende deze vijfdaagse als uitvalsbasis.
We verlaten de camping om 7:20 uur en rijden dan met beide auto’s naar het eindpunt in Lozen, waar we één auto parkeren op het plein bij de kerk. Dan rijden we gevieren met de andere auto naar de rand van de bebouwde kom van Opitter, waar we deze auto parkeren bij de eerste huizen van Opitter, waar onze etappe van gisteren eindigde.

Door bos en over akkerpaden en asfalt
Om 8:10 uur stappen we in Opitter uit de auto, en dan maken we ons klaar voor vertrek.
Via de Molenstraat lopen we naar de Pollismolen.
Eén van de gebouwen van de Pollismolen heeft een groot houten waterrad.
Dan lopen we tussen de gebouwen van dit horecacomplex door, om het terrein over een vlonderpad te verlaten. Aan het begin van het pad staat dat het bestuur niet verantwoordelijk is voor ‘gebeurlijke ongevallen’, dus …  we zijn gewaarschuwd. 
Nu volgt een mooi bospad van ruim een kilometer door een golvend bosperceel van Kempenbroek.
Als we dit bosgebied verlaten, gaan we een akkerpad op door het open veld.
Na het oversteken van de Luytenstraat volgt nog eens een akkerpad, nu naar de Stukkenstraat.
Als we van de Stukkenstraat over zijn gegaan op de Houbornstraat krijgen we even na negen uur de eerste bebouwing van de stad Bree in zicht.
Langs de fiets-tel-zuil aan het snelfietspad gaan we door de tunnel, onder de Rode Kruislaan door.
Beide kanten van de tunnelwand zijn bespoten met diverse voorstellingen in graffity.

Kerk, klooster en koffie in Bree
Door de Oudestraat, over het Stadsplein en door de Kloosterstraat lopen we door het stadscentrum naar de grote Sint-Michielskerk.
Deze kerk is geopend, dus we gaan er naar binnen, om een rondgang door de kerk te maken. 
In deze kerk kun je haar KunstRoute lopen, om gaandeweg met aandacht stil te staan bij onder andere enkele zeldzame kunstwerken en beelden in deze kerk.
De zijkapel met daarin een orgel en het koor van de kerk zijn mooi om te bekijken. 
De kerk kent rondom vele glas-in-lood-ramen, en één daarvan (Anno 2003-2005) springt er nogal uit. Dat is het kerkraam van de vier Evangelisten, die worden voorgesteld als silhouetten, met onder de figuren de beginteksten van elk evangelie, weergegeven in vier verschillende handschriften.
Tegenover de kerk vinden we een café waarin we onze koffiepauze houden.
Weer buiten gekomen, lopen we naar het voormalige Augustijnenklooster op het Vrijthof tegenover de kerk, waarin momenteel het stadhuis en de VVV zijn gevestigd.
De kloosterkapeldeur staat open, dus we gaan even naar binnen, maar we kunnen geen rondje door deze kapel van het voormalige klooster maken, omdat men hier op dit moment de kloosterkapel restaureert en renoveert.
Door de Augustijnenstraat langs de Renaissancetuin en door de Glycinestraat, het Stift en de Vrijheidslaan lopen we naar de rand van de bebouwde kom van Bree.

Langs Sint Maarten en de Drie Gezusters van Beek
In de in elkaar over lopende bebouwing van beide plaatsen, verlaten we Bree en wandelen we Beek binnen.
Om 10:30 uur komen we langs de Sint-Martinuskerk van Beek, die we ook niet kunnen bezoeken, omdat ook dit gebouw momenteel wordt gerestaureerd en gerenoveerd.
Derhalve lopen we direct door over de Genastraat, waar we vanuit een manege worden gadegeslagen door enkele paarden, die hun hoofden naar buiten hebben gestoken door de naast elkaar liggende luiken van de paardenboxen.
Tegenover deze manege gaan we de Abroxweg op, ter hoogte van de Kapel van de Drie Gezusters.
 
Over het Oud Kanaal naar de Zuid-Willemsvaart
Als we voorbij Beek het Oud Kanaal oversteken over een dam in dat voormalige kanaal krijgen we op de plekken van de iets lagere begroeiing een doorkijkje in de lengterichting naar beide kanten.
De Abroxweg voert ons naar de Zuid-Willemsvaart, die op deze locatie wordt omzoomd door mooie grote rode beuken.
Dan lopen we langs het brede kanaal in de richting van Bocholt. Na het onderdoor lopen van de N76 (de Hamonterweg) lopen we met een ruime U-bocht om de Houtzagerij Daemen. Dan komen we bij de bebouwde kom van Bocholt.
Daarna hervatten we onze route langs de Zuid-Willemsvaart, over de Schipperstraat, waar we onder andere de passantenhaven passeren.
Vlak vóór de hoge ijzeren fiets- en voetgangersbrug over het kanaal vinden we een geschikte betonnen zitbank aan het water en de promenade in de zon. Daar genieten we in het zonnetje van onze lunchpauze.

Van Bocholt naar Priorij Klaarland
Na deze zonnige lunchpauze steken we via die hoge ijzeren brug het kanaal over.
Onder de brugopgang zijn enkele kunstwerken geplaatst.
Op de oever van het kanaal zit een sportvisser te vissen.
Aan de andere oever hervatten we onze route langs het kanaal. Rechts aan de voet van de kanaaldijk zijn twee hoveniers bezig met een grondboor om in hoog tempo een groot aantal struiken op een bedrijfsterrein te planten.
Dan lopen we langs de Zuid-Willemsvaart tot aan Sluis nummer 18.
Dit is een sluiscomplex met een waterkrachtcentrale, waar electriciteit wordt opgewekt middels het verval van de sluis.
Een eendenpaar staat roerloos op een houten balk, met op de achtergrond het vallende water van de waterkrachtcentrale.
We gaan vanaf dit sluiscomplex de Snellewindstraat op. Links van de weg zie ik tussen de boompjes door een houten Pipo-wagen staan, met ervóór twee beschilderde paarden-beelden. 
Direct daarna zien we rechts van de weg een oude houten boerenkar onder een afdak staan, inclusief bijbehorend paarden-tuigage.
Om 12:45 uur staan we aan het begin van de oprijlaan naar de Priorij Klaarland.
Zodra we het kloosterterrein op zijn gelopen, brengen we eerst een bezoek aan de kerkzaal van het trappistinnenklooster.
We nemen kennis van de te lezen en te zingen teksten, passend bij de donderdag, en kijken rond op welke wijze de kerkzaal is gedecoreerd.
Daarna verlaten we de kloosterkerk van de hier op locatie wonende gemeenschap van 14 kloosterzusters. Bij de ingang van de gesloten kloosterwinkel houden we nog een korte pauze.  
De routebeschrijving van onze wandelgids stuurt ons bij vertrek de verkeerde kant op, waardoor we vanuit de kapel via de Paastuin links om het kloostercomplex op het kloosterterrein lopen, in plaats van rechtsom. We vinden onze weg zo ook wel, en worden daar bovendien ook nog bij geholpen door één van de hier wonende trappistinnen.

Tot slot naar de Sint-Benedictuskerk van Lozen
Nadat we het kloosterterrein hebben verlaten, wandelen we over de Broekstraat en de Leemskuilenstraat naar de helaas gesloten Sint-Benedictuskerk aan het Lozerplein van Lozen.
Hier hebben we vanmorgen onze auto geparkeerd, dus we kunnen hier aan het eind van onze vierde etappe van het PeerkePad in de auto stappen, om terug te keren naar de camping.
Onderweg halen we met zijn vieren in een supermarkt nog wel even de laatste boodschappen voor de komende twee dagen, en dan brengen we Ike & Eelke terug naar hun auto, die we vanmorgen in Opitter hebben achtergelaten. Tot slot rijden we met beide auto’s terug naar de Camping Zavelbos, onze uitvalsbasis.
Daar aangekomen, is het nog heerlijk zacht vroeg-zomers weer, maar tegen de tijd dat het avondeten klaar wordt gemaakt, begint het aanhoudend te regenen, dus we eten gezamenlijk binnen in de caravan. Pas rond 20:15 uur wordt het weer droog.  
Morgen is dan al weer de laatste van onze eerste meerdaagse op het PeerkePad. 

zaterdag 27 juni 2026

PeerkePad - Etappe 3 van Berg aan de Maas naar Opitter

Woensdag 10 juni 2026
 
Voorbij de Cassishoeve op een akkerpad onder een dreigende lucht

















PeerkePad tussen Wittem & Tilburg
Het PeerkePad is onder andere een wandelroute van circa 165 kilometer tussen het Nederlands-Limburgse dorpje Wittem en de Brabantse stad Tilburg, aangevuld met zeven rondwandelingen. Deze wandelroute (sinds 2009) laat je lopen door de verrassend mooie bos- en weidegebieden van de Brabantse en (Belgisch-)Limburgse Kempen, door de Maasvallei en door het Limburgse Heuvelland. De bijbehorende wandelgids beschrijft deze route zowel noord- als zuidwaarts in zeven of acht trajecten.
Deze wandelroute is helaas niet gemarkeerd en verbindt twee bedevaartsoorden met elkaar, namelijk Wittem (het klooster als bedevaartsoord in het redemptoristenklooster dat aan de heilige Gerardus Majella is gewijd) & Tilburg (waar de zalig verklaarde Peerke Donders is geboren).

Etappe 3 van Berg aan de Maas (NL) via Meeswijk (B) naar Opitter (B)
Dit jaar (2026) gaan Durkje & ik samen met Durkje haar broer Eelke & schoonzus Ike het PeerkePad noordwaarts bewandelen, van Wittem naar Tilburg. Dat delen we op in eerst een vijfdaagse van 8 tot en met 12 juni 2026, namelijk van Wittem naar Schaft; en van 22 tot en met 25 juni 2026 nog een vierdaagse van Schaft naar Tilburg.
Vandaag wandelen we met zijn vieren de derde etappe, van Berg aan de Maas (de grens-Maas tussen Nederland en België) naar het Belgische Opitter, over een afstand van 20,6 kilometer. Dat is van de wandelgids het eerste deel van het derde traject van Berg aan de Maas naar Bree (dat is gewijd aan het derde Werk van Barmhartigheid: De dorstigen laven).
Om 06:00 uur staan we op, en ontbijten we in onze caravan op natuurcamping Zavelbos nabij Opoeteren-Maaseik in Belgisch Limburg. Deze camping gebruiken we gedurende deze vijfdaagse als uitvalsbasis.
We verlaten de camping om 7:25 uur en rijden dan met beide auto’s naar het eindpunt in Opitter, waar we één auto parkeren bij de ingang van dit dorp. Dan rijden we gevieren met de andere auto naar de locatie van de pont die vaart tussen het Nederlandse Berg aan de Maas en het Belgische Meeswijk aan de westzijde van de Maas, waar we deze auto parkeren op het parkeerterrein bij de rivierpont.

Langs Maas en Oude Maas
Om 8:05 uur stappen we uit de auto, en dan maken we ons klaar voor vertrek.
We dalen af in de richting van de pont die hier de grens-Maas bevaart. 
Op het moment dat de pont vanaf onze kant in Meeswijk de oversteek gaat maken naar Berg aan de Maas aan de overzijde, maken twee mannen van die gelegenheid gebruik om hun meetvaartuig vanaf een boottrailer achteruit te water te laten.
Nu gaan we het fietspad op van de Palmenhof. Linksboven ons staat een oorlogsmonument waarmee de Nederlandse militairen op naam worden herdacht die hier op deze plek aan het begin van de Tweede Wereldoorlog op 10 mei 1940 vóór dag en dauw zijn gesneuveld.
Dan beginnen we aan onze tocht over het fietspad van de Palmenhof langs de Maas.
Het is behoorlijk fris buiten met een stevige wind in de rug. Gelukkig is het nog droog, en dat blijft het vandaag ook nog wel enkele uren.
Verderop vervolgen we onze etappe over de Winterdijk Dilsen-Stokkem. Daarbij lopen we langs een hele oude meander van de Oude Maas, die hier inmiddels deel uitmaakt van het nieuwe natuurgebied Negenoord-Kerkeweerd. Dit dijkpad blijven we volgen tot aan Stokkem.

Dilsen-Stokkem
Zodra we Stokkem bereiken, dalen we af van de rivierdijk en doorkruisen we Stokkem. Daarbij komen we onder andere langs een beeld van een vrouw die aan het ‘struipen’ is. Dat is een bezigheid van vrouwen en kinderen in vroeger tijden, die de jonge wilgentwijgen (de zogenoemde ‘wissen’) tussen twee ijzers door trokken, om die twijgen daarmee te schillen, opdat deze wilgentenen konden worden gebruikt voor vlechtwerk.
Over de Stokkemerbaan wandelen we vanuit Stokkem vervolgens naar Dilsen. De bebouwde kom van Oud-Dilsen gaan we in bij het oversteken van de Vrietselbeek.
Over de Watermolenstraat draaien we door verschillende woonstraten naar het Mariapark, waar de alleenstaande Oude Toren boven de gebouwen en bomen uittorent.
Het begint dan licht te regenen. We schuilen heel even, en zien verderop heel toevallig het wandelstel van PeerkePad-wandelaars lopen, dat we gisteren op de Snijdersberg ontmoetten. Aan de overzijde van de N78 verdwijnen zij in het kasteelpark, en daarna zien we hen vandaag niet meer.
Als het weer redelijk droog is, steken wij de N78 over, en dan wandelen we langs het Kasteelpark Ter Motten het centrum in van Dilsen. 
Een eindje verder komen we langs de Sint-Martinuskerk. Boven de kerkdeur hangt een mooie beeltenis van Sint Maarten, die een deel van zijn mantel af snijdt, om dat aan een arme bedelaar te geven.
We kunnen de kapel in van deze grote kerk, om van achter een glazen wand toch een blik te werpen op het interieur van de Sint-Martinuskerk, inclusief het koor met de mooie kerkramen.

Sporen van Dilsen naar de Zuid-Willemsvaart
Voorbij Dilsen gaan we het open veld in, om eerst over de Soerenbosweg en daarna over de Ritserstraat langs weiden en akkers en langs een bosperceel te lopen over verharde wegen.
Op het tweede deel van de Biesestraat gaan we een karrenspoor op door een laan, waarmee we het asfalt van de parallelle Biesestraat letterlijk even kunnen ontlopen.
Aan het eind van het verharde vervolgdeel van de Biesestraat komen we op de T-kruising met de Klaverstraat. Hier moeten we een spoorpad op, maar omdat de Reseltbeek ons dat belet, gaan we eerst een stukje naar rechts op de Klaverstraat, om iets verderop het kaarsrechte fietspad van het Kolenspoor op te kunnen gaan.
We willen zo langzamerhand graag een koffiepauze houden op een bankje, want zo onderhand hebben we circa tien kilometer onafgebroken gelopen. Pas als we de ijzeren Kolenspoorbrug bereiken over de Zuid-Willemsvaart, zien we een houten bank staan, waarop we plaatsnemen voor onze koffiepauze. 
Op het moment dat we even later de Zuid-Willemsvaart oversteken, nadert van achteren een groep van zo’n twintig oudere dames op de fiets, en gaan we goed aan de kant op de brug om deze damesfietsgroep veilig te laten passeren op deze rivierbrug.

Nooit meer oorlog
Aan de overzijde van het kanaal volgen we een klein eindje de Kanaalstraat langs het brede kanaal, om dan al vrij snel het bos in te wandelen naar de Weerstandskapel aan de Brugstraat. 
Met deze Weerstands-kapel worden de mannen van het Belgische verzet (Weerstand) herdacht, die hier in de Tweede Wereldoorlog zijn gesneuveld bij een beoogde wapendropping door de Geallieerden.
Een plaquette in de kapel maakt duidelijk dat het onze plicht is om het offer van deze verzetsstrijders in onze herinneringen en in die van onze kinderen te bewaren, opdat wij hun daden nooit zullen vergeten, en zij niet voor niets zijn gesneuveld. 
Na deze herdenking gaan we het bospad achter de kapel op, om verderop over de Weerstandersweg naar de Panoramaheuvel te lopen, vanwaar wij een mooi vergezicht krijgen over de waterpartijen van het Bargerven in dit bosgebied.
Daarna duiken we dieper het bos in, waarbij we een flinke klim moeten maken.

Dreigende luchten pakken zich samen
Dat bos komen we uit in de Bosbeekvallei, waar we na het oversteken van de Bosbeek aankomen bij de oude Volmolen, met het grote waterrad.
Bij het Danshuis Volmolen vinden we een lang houten zitblok, waarop we onze lunchpauze houden.
Na deze middagpauze lopen we de Volmolenstraat langs een broekbos helemaal uit tot aan de Neeroeterenstraat, waarop we net voorbij de Cassishoeve een akkerpad op gaan in de richting van enkele bospercelen.
De lucht wordt steeds dreigender, en we besluiten bij aankomst bij de bosrand verderop onze regenkleding aan te trekken. 
Dat hebben we nog maar net gedaan, en dan begint het al koud en hard te waaien, en even later wandelen we over een akkerpad langs een boomzoom al in de regen.
Het regent gelukkig niet al te hard, maar de buien zijn wel zo hevig dat het tijdig dragen van onze regenkleding ons waarlijk goed doet.

Door regen en bos naar Opitter
Bij een volgende boszoom aangekomen, regent het nog behoorlijk.
Toch duurt het niet al te lang, en langzamerhand neemt de intensiteit van de regen af, en wordt het geleidelijk droog.
We lopen door een uitgestrekt bosgebied verder in de richting van Opitter. Daarbij passeren we in het bos onder andere de open plek in het bos van Paalkamperen Itter.
Verderop gaat het bospad over in de Zandbergenstraat en dan om 14:00 uur arriveren we bij de eerste huizen van Opitter op de Zandbergenstraat bij onze auto.
Vanuit Opitter rijden we dan terug naar de rivierpont van Berg aan de Maas en Meeswijk aan de grensrivier de Maas. Eelke en Ike rijden daar vandaan terug naar de camping, en Durkje en ik gaan met onze auto nog even verder naar Maasmechelen voor de nodige inkopen.
Vanmiddag krijgen we op de camping nog met enkele buien te maken, en het avondeten nuttigen we derhalve gevieren in de caravan van Ike & Eelke.
Daarna hebben we nog de hele avond tijd voor het verrichten van allerlei werkzaamheden die wij voor de rest van deze wandeldag nodig of wenselijk achten.

PeerkePad - Etappe 2 van Meerssen naar Berg aan de Maas

Dinsdag 9 juni 2026
 
Bij de Augustinuskerk van Elsloo

















PeerkePad tussen Wittem & Tilburg
Het PeerkePad is onder andere een wandelroute van circa 165 kilometer tussen het Nederlands-Limburgse dorpje Wittem en de Brabantse stad Tilburg, aangevuld met zeven rondwandelingen. Deze wandelroute (sinds 2009) laat je lopen door de verrassend mooie bos- en weidegebieden van de Brabantse en (Belgisch-)Limburgse Kempen, door de Maasvallei en door het Limburgse Heuvelland. De bijbehorende wandelgids beschrijft deze route zowel noord- als zuidwaarts in zeven of acht trajecten.
Deze wandelroute is helaas niet gemarkeerd en verbindt twee bedevaartsoorden met elkaar, namelijk Wittem (het klooster als bedevaartsoord in het redemptoristenklooster dat aan de heilige Gerardus Majella is gewijd) & Tilburg (waar de zalig verklaarde Peerke Donders is geboren).

Etappe 2 van Meerssen naar Berg aan de Maas
Dit jaar (2026) gaan Durkje & ik samen met Durkje haar broer Eelke & schoonzus Ike het PeerkePad noordwaarts bewandelen, van Wittem naar Tilburg. Dat delen we op in eerst een vijfdaagse van 8 tot en met 12 juni 2026, namelijk van Wittem naar Schaft; en van 22 tot en met 25 juni 2026 nog een vierdaagse van Schaft naar Tilburg.
Vandaag wandelen we met zijn vieren de tweede etappe, van Meerssen naar Berg aan de Maas, over een afstand van 18 kilometer. Dat is van de wandelgids het tweede deel van het tweede traject van Houthem naar Berg aan de Maas (dat is gewijd aan het tweede Werk van Barmhartigheid: De naakten kleden) en daarna het eerste deel van het derde traject van Berg aan de Maas naar Bree (dat is gewijd aan het derde Werk van Barmhartigheid: De dorstigen laven).
Om 06:00 uur staan we op, en ontbijten we in onze caravan op natuurcamping Zavelbos nabij Opoeteren-Maaseik in Belgisch Limburg. Deze camping gebruiken we gedurende deze vijfdaagse als uitvalsbasis.
We verlaten de camping om 7:25 uur en rijden dan met beide auto’s naar het eindpunt in Berg aan de Maas, waar we één auto parkeren bij de veerboot over de Maas. Dan rijden we gevieren met de andere auto naar Meerssen, waar we deze auto parkeren nabij het centrum van dit stadje.

Over de Kruisberg en de A2 naar Bunde
Om 8:35 uur stappen we uit de auto, en dan lopen we eerst naar de basiliek van Meerssen, waar we gisteren ons eerste traject van het PeerkePad beëindigden. 
Onze tocht van vandaag begint derhalve op de Markt van Meersen, waar nog de laatste wagens staan van de kermis, die hier gistermiddag nog vol in bedrijf was.
Door het centrum en een woonwijk lopen we naar de Cazenderstraat, waarover we de bebouwde kom van Meerssen verlaten. 
De straat gaat over in een onverhard pad, dat een bosgebied in gaat. In dat Kalverbos gaat het op een gegeven moment over de Kruisbergstraat behoorlijk heuvelopwaarts, dus al vroeg op de dag moeten we klimmen, de Kruisberg op.
Voorbij een wit huis aan de bosrand verlaten we het Kalverbos, en dan lopen we langs het Boksterveld in de richting van Maastricht Aachen Airport, waar juist op dat moment vlak vóór ons een groot vrachtvliegtuig op de startbaan aan het taxiën is.
Nadat we de A2 over zijn gestoken, gaat de route verder over een karrenspoor van de Trentelenweg door een boomgaard. Dit brede pad voert ons naar de bebouwde kom van Bunde.

Door het Bunderbos
Na even naar rechts te hebben gelopen, verlaten we de Kasennerweg, om dan over een heel smal voetpad langs een boomgaard over het Kapelvoetpad het open veld door te gaan.
Aan het eind van een veldpad komen we bij manege De Peerdestal. 
Als we dan na de oversteek over Op de Locht linksom door het open veld om deze manege heen lopen, zien we vóór ons het Bunderbos. 
We betreden dat Bunderbos, maar lopen eerst een eindje langs de bosrand.
Over het Berghorstvoetpad doorkruisen we het bos. Nabij een spoorlijn gaat het op een gegeven moment steil naar beneden, totdat we in het beekdal komen waardoor de Beekhorstbeek stroomt.
Het water staat hier ter hoogte van een onderdoorgang onder de spoorlijn niet hoog, dus we kunnen de beek onder in dit beekdal gemakkelijk oversteken.
Maar daarna volgt dan wel een steile klim het beekdal uit.
Een behoorlijk lang eind blijven we dan alsmaar parallel aan de spoorlijn lopen, en als we daarbij dan overstappen op de Moorveldsberg, wandelen we na een behoorlijk lang bostraject langs de eerste woonhuizen van Hulsen.

Koffie op de Snijdersberg in Geulle
Toch gaan we bij het spoorviaduct dit dorp niet in, want de route gaat verder langs het watervalletje van de Molenbeek en in een bosperceel ook langs de Molenbeek.
Na het oversteken van de Molenbeek gaat het dan met een behoorlijke klim over het bospad van het Beukenpad dieper het bos in, naar de Snijdersberg van Geulle. Als we daar de asfaltweg oversteken, krijgen we een mooi vergezicht over de Maasvallei.
Na nog een stuk door een bosperceel gelopen te hebben, komen we op een open plek nabij enkele huizen, waar meerdere picknickbanken staan, waarvan we er één gebruiken voor onze koffiepauze. 
We hebben nu ongeveer 6,5 kilometer gelopen, als we tijdens deze koffiepauze op de Snijdersberg een wandelend stel zien aankomen met grote rugzakken op de rug. Dat blijken twee wandelaars te zijn die eveneens het PeerkePad lopen. Zij doen echter het hele traject in één doorgaande tocht, hetgeen wij in twee delen hebben opgeknipt.
Als ze even later verder lopen, dreigen ze verkeerd te lopen, en kunnen we hen nog terugroepen, om hen te wijzen op een heel smal paadje dat hier tussen twee woonhuizen door gaat als PeerkePad. 
Door dat Steegske en over het Weidevoetpad lopen wij hen achterna naar het dorpje Geulle.
Om 10:50 uur laten we de bebouwde kom van Geulle achter ons.
Langs de Eijkskensweg loopt door het langgerekte bosperceel langs deze asfaltweg een geasfalteerd pad, dat we op gaan net buiten de bebouwde kom van Geulle.

Via Terhagen naar Elsloo
Waar dat bospad weer terugkomt bij de Eijkskensweg slaan we linksaf de Lindebergstraat op, die we uit lopen tot aan de wegkapel van Amsterveld, op de kruising met de Schuthagerweg.
In het verlengde van de Lindebergstraat gaan we na het oversteken van de Schuthagerweg verder over het verlengde van de Lindebergstraat, die hier de vorm heeft van een brede holle weg, aan beide zijden omgeven door bomen, en daarmee een heel mooi beschutte holle weg.
Vlak voordat we bij de spoorlijn aankomen, moeten we dit pad verlaten, om dan een eindje langs het spoor linksaf naar het buurtschap Terhagen te lopen, waar we via een spoorbrug aan de overzijde in het buurtschap Terhagen aankomen.
Direct al verlaten we Terhagen om over een voetpaadje naar het bosgebied van het Kasteelparkje van de Stichting Het Limburgs Landschap te lopen, waar we in een rechte lijn doorheen lopen over De Steeg.
Via een klim over een lange bostrap komen we aan in Elsloo ter hoogte van de Kapel aan de Kaak.

Maria-pelgrim Barry uit Erica inmiddels in Elsloo
Door de Dorpsstraat van Elsloo lopen we naar Op de Berg.
Hier kunnen we over de straat die het kerkhof doorsnijdt naar de Augustinuskerk lopen.
Door één van de kerkdeuren kunnen we de zijkapel in lopen, van waaruit we toch nog enig zicht krijgen op het interieur van deze kerk.
Dan lopen we rechts om de kerk, langs het baarhuis op het kerkhof.
Tegenover Café De Dikke Stein staat nog een enorm hoge meiboom.
Aan de voet van de meiboom staat de plaquette van Jónkheit De Dikke Stein, en in de top van de lange meiboom hangt nog een krans.
Om 11:35 uur verlaten we de bebouwde kom van Elsloo, en dalen we af naar de brug over het Julianakanaal. 
Op een bank bij het begin van de kanaalbrug over het Julianakanaal zit een wandelaar met zijn grote rugzak te pauzeren. We raken met hem in gesprek. Het blijkt de Drentse pelgrim Barry uit Erica te zijn, die na zijn eerste pelgrimage naar Jeruzalem, sinds Pinksteren jongstleden als pelgrim langs allerlei Maria-plekken onderweg is voor zijn pelgrimage naar het Portugese bedevaartsoord Fátima.

Langs het Julianakanaal via Klein Meers naar Veldschuur
Na een tamelijk lang gesprek met deze avontuurlijke pelgrim wensen we hem een ‘Buen Camino’, en dan steken wij via de brug het Julianakanaal over.
Over het fietspad lopen we op enige afstand parallel langs het Julianakanaal. Nadat we de naastliggende asfaltweg hebben overgestoken, gaan we onder de volgende kanaalbrug van de Scharbergbrug onder de A2 door, en ook daarna blijven we het Julianakanaal volgen over een mooi breed fietspad, met aan onze linkerhand overigens de Maas in zicht.
Ter hoogte van Kleine Meers verlaten we het Julianakanaal en dalen we af van de kanaaldijk naar Kleine Meers.
Na het doorkruisen van Kleine Meers komen we in Veldschuur aan. Voordat we de Veldschuurdijk op gaan, vinden we een zitplaats op een tuinmuurtje, waar we met de frisse wind in de rug op deze prachtig weer-dag onze lunchpauze houden.

Van Maasband langs de Maas naar Oud-Urmond
Over de Veldschuurdijk lopen we naar de rivier de Maas, die we bereiken bij Maasband.
Via achtereenvolgens de Oeverendijk, de Weertdijkweg, de Dijkweg en de Moulweg gaat het dan alsmaar langs de Maas door de Maasvallei naar (Oud-)Urmond. Lang voordat we daar arriveren, zien we al de beide hoog gebouwde terpkerken, die we straks zullen passeren.
Maar eerst moeten we nog het riviertje de Ur oversteken, die links van ons uitmondt in de Maas, vandaar waarschijnlijk ook de plaatsnaam Ur-mond.
Om 13:35 uur wandelen we de bebouwde kom van Urmond binnen.
In Oud-Urmond komen we eerst langs de witte protestantse kerk van Urmond.
En even later arriveren we bij de eveneens zo hoog gebouwde andere kerk van Oud-Urmond, de Martinuskerk.
Aan de voet van de hoge muur vóór de kerk staat het standbeeld van de Waterratte, die voor de plaatselijke bevolking een belangrijk symbool is voor het jaarlijkse carnaval. In de periode van carnaval draagt de Waterratte een hoed, maar nu niet.
Op de Grote Straat houden we even halt bij de ingang van de Martinuskerk, maar die is helaas gesloten, zo blijkt.
Dan gaat het verder, langs het Schippershuis, over de stenen trap tussen het huis en kerk naar beneden.
Door de Kloosterstraat en het Kloosterpad verlaten we Urmond vervolgens over de Raadhuisstraat.

Berg aan de Maas in Nederlands Limburg
Die straat blijven we alsmaar rechtdoor volgen, en dan wandelen we om 14:00 uur de bebouwde kom van Berg aan de Maas binnen, maar dan moeten we nog een behoorlijk eind verder rechtdoor.
Pas als we de kerk van Berg aan de Maas bereiken, krijg je het gevoel in het centrum van Berg aan de Maas gearriveerd te zijn.
Rechts van de straat staat een mooie Limburgse dorpshoeve, en links van ons staat de hoge plaatselijke kerk, de Sint-Michaëlskerk.
Nu hoeven we alleen nog maar voorbij de kerk over de Berger Maasstraat af te dalen naar de Maas, waar we vanmorgen de ene auto hebben geparkeerd op het parkeerterrein bij de veerboot, die de beide Maasoevers aan Nederlandse en Belgische zijde met elkaar verbindt. 
Hier eindigt ons tweede traject van het PeerkePad. 
Daarmee hebben we de twee wandeldagen door Nederlands Limburg afgesloten, en morgen beginnen we aan de overzijde van de Maas in België aan onze volgende driedaagse tocht door Belgisch Limburg naar Noord Brabant.
Vanuit Berg aan de Maas rijden we met de hier geparkeerd staande auto terug naar Meerssen, waar we de andere auto afhalen, om dan met beide auto’s tot slot terug te keren naar de camping Zavelbos in het Belgische Opoeteren-Maaseik.

PeerkePad - Etappe 1 van Wittem naar Meerssen

Maandag 8 juni 2026
 
Start van het Peerkepad in Pelgrimsoord Klooster Wittem


















PeerkePad tussen Wittem & Tilburg
Het PeerkePad is onder andere een wandelroute van circa 165 kilometer tussen het Nederlands-Limburgse dorpje Wittem en de Brabantse stad Tilburg, aangevuld met zeven rondwandelingen. Deze wandelroute (sinds 2009) laat je lopen door de verrassend mooie bos- en weidegebieden van de Brabantse en (Belgisch-)Limburgse Kempen, door de Maasvallei en door het Limburgse Heuvelland. De bijbehorende wandelgids beschrijft deze route zowel noord- als zuidwaarts in zeven of acht trajecten.
Deze wandelroute is helaas niet gemarkeerd en verbindt twee bedevaartsoorden met elkaar, namelijk Wittem (het klooster als bedevaartsoord in het redemptoristenklooster dat aan de heilige Gerardus Majella is gewijd) & Tilburg (waar de zalig verklaarde Peerke Donders is geboren).

Van de heilige naar de zalige 
De heilige Gerardo (Gerardus) Majella (1726-1755) is de patroonheilige van kleermakers, portiers en zwangere vrouwen, een nogal verscheiden groep mensen op het eerste gezicht. Maar wanneer je weet dat deze 18e eeuwse Italiaanse kloosterling een zoon van een kleermaker was, zelf enige tijd portier is geweest en bekend stond om zijn onderdanige gehoorzaamheid waarmee hij beledigingen en pijnigingen doorstond, klinkt het al wat logischer. 
De zalige Petrus (Peerke) Donders (1809 -1887) is een in 1982 zalig verklaarde missionaris die veel met leprapatiënten in de melaatsenkolonie Batavia in Suriname heeft gewerkt. Hij wordt gezien als de patroon van de mondiale samenleving.
Dit jaar (2026) gaan Durkje & ik samen met Durkje haar broer Eelke & schoonzus Ike het PeerkePad noordwaarts bewandelen, van Wittem naar Tilburg. Dat delen we op in eerst een vijfdaagse van 8 tot en met 12 juni 2026, namelijk van Wittem naar Schaft; en van 22 tot en met 25 juni 2026 nog een vierdaagse van Schaft naar Tilburg.

Bezinning op zeven werken van barmhartigheid
Bezinning, stilte, verbondenheid en genieten zijn de kernwoorden die bij deze tocht passen. 
Het PeerkePad is in eerste instantie bedoeld ter nagedachtenis aan de pater Peerke Donders. Door elke wandeldag aandacht te geven aan een bepaald thema van de 'Zeven Werken van Barmhartigheid' geeft men aan de tocht als het ware een pelgrimskarakter. 
Daarentegen gaat het hier natuurlijk ook om ronduit mooie wandelingen door de Geul- en Maasvallei en door prachtige natuurgebieden in Belgisch Limburg en door de Brabantse Kempen.
Bij de voorbereiding van deze negendaagse hebben we gebruik gemaakt van twee versies van de wandelgids, namelijk de versie van 2009 en de versie van 2018, aangezien de meest actuele versie van 2025 in het voorjaar van 2026 helaas niet meer leverbaar is, en een nieuwe versie nog in de maak is.
Deze twee wandelgidsen zijn voorzien van wandelkaarten van wisselende kwaliteit, foto's en bezinningsteksten zoals gebeden. Daarnaast worden erin ook enkele overnachtingsmogelijkheden vermeld.

Etappe 1 van Wittem naar Meerssen
Vandaag wandelen Eelke & Ike met Durkje en mij de eerste etappe, van Wittem naar Meerssen, over een afstand van 18,5 kilometer. Dat is van de wandelgids het gehele eerste traject van Wittem naar Houthem (dat is gewijd aan het eerste Werk van Barmhartigheid: De doden begraven), en het eerste deel van het tweede traject van Houthem naar Meersen (dat is gewijd aan het tweede Werk van Barmhartigheid: De naakten kleden).
Om 06:00 uur staan we op, en ontbijten we in onze caravan op natuurcamping Zavelbos nabij Opoeteren-Maaseik in Belgisch Limburg. Deze camping gebruiken we gedurende deze vijfdaagse als uitvalsbasis.
We verlaten de camping om 7:45 uur en rijden dan met beide auto’s naar het eindpunt in Meerssen, waar we één auto parkeren. Dan rijden we gevieren met de andere auto naar Wittem, waar we deze auto parkeren bij Pelgrimsoord Klooster Wittem.

Een bijzondere start van het PeerkePad in Pelgrimsoord Klooster Wittem
Het is bijna 9:00 uur als we op het parkeerterrein vóór het pelgrimsoord Klooster Wittem uit de auto stappen. Deze negendaagse tocht beginnen we in de kloosterkerk van Wittem. 
We maken een rondje door de grote kloosterkerk.
Dan maken we de doorsteek van de kloosterkerk naar de Ontmoetingsruimte van het kloostercomplex, waar op dit moment een expositie is te zien over het pelgrimeren naar Santiago de Compostela, waarbij men wandelschoenen van pelgrims op het podium tentoonstelt, met erbij een korte tekst van en over de eigenaren van deze wandelschoenen.
Links van het podium staan de schoenen van pelgrim Ellen, die bij het opstarten van haar lange pelgrimage naar Santiago de Compostela na haar eerste pelgrimsdag vanuit Sint-Jacobiparochie bij ons in onze Refugio Ultreia Feinsum heeft overnacht.
In de inmiddels ook geopende boekwinkel vragen we de vrijwilligers of we hier een actuele versie van de wandelgids van het PeerkePad kunnen kopen, maar bij navraag van de dames bij de elders ook aanwezige schrijver van deze wandelgids – pater Henk Erinkveld – horen we van hem dat die nieuwe versie nog niet klaar is.
In de kloosterboekwinkel zien we ook het pas uitgegeven boek ‘De Camino de Santiago in 101 voorwerpen’ (2026). Als we de dames van de boekwinkel laten zien dat mijn pelgrimshoed die ik nu op heb, staat afgebeeld op de cover en (is beschreven) in de inhoud van dit boek, roepen de dames pater Erinkveld erbij, en gaan we met hem in de Ontmoetingsruimte in gesprek over zijn initiatief van het PeerkePad, de hier aanwezige pelgrimsschoenenexpositie en belooft hij mij alvast de meest actuele pdf-versie van het PeerkePad te sturen, opdat wij dit kunnen gebruiken bij het navigeren tijdens de na vandaag nog komende acht dagen op het Peerkepad.
Na ook nog een bezoek te hebben gebracht aan de Heilige Gerardus Majella-kapel verlaten we het kloostercomplex, en gaan we om 9:45 uur van start met het PeerkePad, op de enorme parkeerplaats vóór het omvangrijke Redemptoristen-kloostercomplex van Wittem.

Van Wittem naar Gulpen
Vanuit het kloostercomplex wandelen we langs het 15e eeuwse Kasteel Wittem over de Wittemer Allee.
Waar de Wittemer Allee rechtsaf buigt, steken we de Sinselbeek/Selzerbeek over, om aan de overzijde een steentjespad op te gaan in de richting van Gulpen. Onderweg steken we het riviertje de Geul over, om verderop op een wilgenpad langs de Gulp te lopen, en vanaf de rand van de bebouwde kom lopen we langs de Gulp in de richting van het centrum van Gulpen.
Over de Nieuwstraat gaat het heuvelopwaarts, onder andere langs het hoog op het kerkhof staande restant van de vroeger veel grotere kerk van Gulpen.

Over de Dolsberg naar Beertsenhoven
Tegenover Hoeve De Burgh gaan we een woonwijk in, om daar al vrij snel een smal pad op te gaan, waar we een eindje verder een veldpad van draaihekje naar draaihekje op gaan, waarmee we het eerste stuk van de klim maken, de Dolsberg op. 
Na nog een eind verder de Dolsberg op hebben we een prachtig uitzicht over het dal waarin Gulpen nog duidelijk is te zien.
Door het heuvelbos maken we de afdaling naar het buurtschap Beertsenhoven.

Stokhem
Vanuit Beertsenhoven is het niet ver naar de rand van de bebouwde kom van Stokhem.
Hier, maar ook elders in tuinen van huizen, zien we wegkruisen en tuinkruisen die zijn versierd met de gele bloemenkransen van Pasen.
Voorbij de voormalige dorpsput van Stokhem komen we aan de rand van de bebouwde kom van Stokhem langs de Mariakapel.
Over een asfaltweg lopen we langs twee campings, en voorbij deze tweede campings gaan we een prachtig hellingpad op, met links de hoog opgaande heuvelhelling, en rechts de Geul. Net voorbij de tweede camping komen we langs de Gronselenput, waar die camping haar naam aan ontleent.
En direct daarna passeren we de schuilkelder die in de zachte rotswand is uitgehouwen aan het eind van de Tweede Wereldoorlog, waarna de lokale omwonenden zich tijdens de bombardementen in de nadagen van de oorlog konden terugtrekken, om te schuilen voor het levensgevaar van die bombardementen.
Aan het eind van dit prachtige heuvelpad komen we door het buurtschap Engwegen.

Schin op Geul
Dan gaat het verder naar Schin op Geul, waar we om 11:45 uur arriveren.
Het is tijd voor een koffiepauze, en die willen we houden op een geschikte plek in Schin op Geul.  
Daartoe lopen we door tot over de Geul heen naar de op fikse hoogte gebouwde Mauritiuskerk. 
Aan de voet van de kerkheuvel staat een prachtige mozaïekbank in de zon, waarop we gaan zitten voor onze koffiepauze in het zonnetje.
Na deze pauze wordt het een zoekplaatjes, want als we de routebeschrijving van onze wandelgids volgen, komen we – na eerst een eindje te ver te zijn gelopen – achter de kerk en langs de voormalige pastorie bij het treinstation van Schin op Geul.
Daar moeten we twee sporen oversteken, om dan over een graspad parallel aan de spoorlijn verder te gaan.
Aan de overzijde van het tweede spoor blijkt dat we op geen enkele manier een graspad langs de spoorlijn mogen en kunnen volgen.
Daarom lopen we weer terug naar de kerk, en gaan verderop door een spoortunnel, om aan de overzijde bij een recreatiepark van Landal te komen. Bij de receptie laten we ons vermoeden bevestigen dat we tussen het park en de spoorlijn een smal voetpaadje op kunnen gaan, met de garantie dat we onderweg richting Valkenburg ook echt dóór kunnen lopen.

Over de Schaelsberg naar Valkenburg
Een eindje verderop zien we tot onze verrassing bij een klein spoorviaduct dat we hier jaren geleden ook als eens langs zijn gelopen toen we het zuidelijke deel van het Pelgrimspad (LAW) bewandelden.
Het pad loopt eerst inderdaad parallel aan de spoorlijn, maar verderop volgt dan een fikse klim, want we moeten de Schaelsberg op. Op de berg aangekomen, zien we vóór ons de Kluis van Schaelsberg, waarin tot 1930 aansluitend 16 kluizenaars hebben gewoond.
We lopen om de kluis heen, en komen dan langs de kruiswegstaties in de vorm van een cirkel.
Voorbij de kluis volgt een mooi veldpad door een heuvelachtig landschap, en dan ineens zien we vlak vóór een afdaling Valkenbug vóór ons in het dal liggen.
We dalen hier af, en komen dan na een eindje langs de spoorlijn bij een spoorviaduct, waar we doorheen moeten naar Kasteel Oost van Valkenburg.

Langs de Geul door Valkenburg
Met een wijde bocht lopen we over een voetpad om de kasteeltuin heen, waarna we de Geul oversteken en direct daarna langs de Geul naar het centrum van Valkenburg lopen, dat we bereiken bij de kapel voor de heilige Barbara.
Vanaf het sluiscomplex krijgen we alvast een prachtig uitzicht over Valkenburg, dat wordt doorsneden door de Geul.
Linksboven in de verte zien we trouwens nog de ruïne van het vroegere kasteel Genhoes van Oud-Valkenburg.
Voordat we verder langs de Geul gaan, steken we de Geul even over, om inkopen te doen in het stadscentrum van Valkenburg.
Daarna komen we wederom langs de stratenmakers, die hier bezig zijn om de huidige bestrating weg te halen, om vervolgens de specie van de straatstenen af te bikken, en die dan de schone straatstenen opstapelen, waarna ze in later instantie weer kunnen worden gebruikt bij het herbestraten.
Inmiddels is de temperatuur vandaag al opgelopen tot boven de twintig graden, en genieten we van wel heel prachtig zonnig, maar niet al te warm wandelweer.
We vervolgen de route langs de Geul naar de kerk van Sint Nicolaas en Sint Barbara. We kunnen de kerk in tot in de voorhal, waar al meerdere kaarsjes branden, en waar door bezoekers in ons bijzijn nog meer kaarsjes worden aangestoken.
Door het traliewerk kunnen we toch nog het interieur van deze grote kerk bekijken, waarin de beeltenis van Sint Nicolaas prominent aandacht krijgt.
Dan verlaten we de kerk, die in 2023 ook ernstig heeft geleden aan de verschrikkelijke overstroming van de Geul die vooral ook Valkenburg heeft geteisterd.
Via de pélerin(=pelgrims)weg gaan we door de poort van kasteel Den Halder. 
Bij het fotograferen van de beeldengroep bij dit kasteel word ik aangesproken door een vrouw die verrast reageert op de Sint-Jacobs-schelpen op mijn pelgrimshoed, waarbij ze vertelt dat ze buitengewoon geboeid gisteren net het boek ‘De Camino’ van schrijfster Aniya Niewierra heeft uitgelezen.
  
Naar Château St-Gerlach
Daarna verlaten we het stadscentrum van Valkenburg. Op de Plenkertstraat passeren we eerst de prehistorische vuursteenmijn, waar twee mannen bezig zijn om de begroeiing weg te halen met bosmaaiers.
Vrij snel daarna passeren we het museum voor de Romeinse catacomben in de bergwand links van ons.
Voorbij het gesloten boscafé Tivoli gaan we het natuurreservaat Ingendael in, dat we aan beide zijden van de Geul doorkruisen naar Château St-Gerlach.
In de uitgestrekte beeldentuin van Château St.-Gerlach komen we – net als in Schin op Geul – wederom langs een decoratieve mozaïekbank, waarop we plaatsnemen voor – deze keer – onze lunchpauze.
Tijdens dit mooie weer genieten we tijdens de lunch van de prachtige beelden die in deze beeldentuin ten verkoop zijn tentoongesteld.

Als God het wil, zal ik aankomen
We lopen daarna om het gebouwencomplex van het voormalige stiftklooster (nu hotel) en de St-Gerlachkerk heen, en dan gaan we de kerk in, die is gewijd aan Sint Gerlach, wiens praalgraf in het midden van het schip van de kerk is opgesteld.
In de zogenoemde Dagkapel bekijken we de kleurrijk gedecoreerde Sint-Gerlachwand. 
Het interieur van de kerk is heel licht vanwege de vele hoge kerkramen.
De muurschilderingen beelden de belangrijke momenten van het leven van de heilig verklaarde Gerlachus uit, onder andere zijn aankomst als pelgrim naar en in Jeruzalem.
Achter in de kerkzaal zien we het majestueuze kerkorgel van de St-Gerlachkerk.
Buiten gekomen, maken we een klein uitstapje binnen de kerkhofmuren naar de Refugio Sint Gerlach, waar pelgrims van Sint Jacob op vertoon van hun pelgrimspaspoort de nacht kunnen doorbrengen in dit pelgrimsverblijf.
Een  gebeeldhouwde plaquette bij de ingang van de refugio vermeldt de volgende pelgrimstekst: “Als God het wil, zal ik aankomen”.

Naar de Basiliek van het Allerheiligst Sacrament van Meerssen
Voorbij de kerk van Sint Gerlach passeren we de Sint-Martinuskapel.
Tegenover het enorme gebouwencomplex van een zorginstelling gaan we langs een hotel een pad op, het open veld in. Achter ons zien we de kleurrijke toren van het Ronald McDonald Huis van deze zorginstelling.
Waar we arriveren bij een brug over de Geul ter hoogte van de Geulhemermolen, gaan we de Geul niet over, maar lopen we eerst langs de Geul naar de Sint-Martinuskapel verderop.
Nu moeten we nog een asfaltweg kruisen, en door een viaduct onder de snelweg A79 door.
Nadat we verderop via een fietspad een spoorlijn hebben overgestoken, gaan we het mooie brede graspad van het Herkenbergvoetpad op langs een akker, en dan zien we in de verte vóór ons heel duidelijk al de basiliek van Meerssen, ons eindpunt voor vandaag. 
Om 16:30 uur arriveren we bij de Basiliek van het Allerheiligst Sacrament in Meerssen.
Bij de kerk op de Markt worden we ingehaald met de luidruchtige muziek van de kermis op het kerkplein.
We laten de kermis achter ons, en gaan de basiliek binnen.
Met de dan gedempte tonen van de kermis maken we een rondgang door de enorme kerk van Meerssen.
De vele symbolen in de kerk maken deze basiliek tot een bijzonder geheel.
Na dit kerkbezoek lopen we om de kerk heen, en gaan we terug naar de verderop geparkeerd staande auto, waarmee we met zijn vieren terugrijden naar het Klooster Wittem, waar we vanmorgen onze andere auto hebben geparkeerd. Dan rijden we tenslotte vanuit Wittem terug naar Camping Zavelbos, waar we gedurende deze wandeldagen op het PeerkePad verblijven en overnachten.

vrijdag 19 juni 2026

Lezing van Henk Dillerop over Traliewerk en bijzondere gevangenisverhalen

Donderdag 4 juni 2026
 
Lezing van Henk Dillerop in Tresoar te Leeuwarden

















Lezing van Henk Dillerop in Tresoar
Henk Dillerop heeft ruim veertig jaar gewerkt tussen en met criminelen. Hij sprak met moordenaars, verkrachters, overvallers, drugshandelaren en brandstichters. Niet als maffiabaas, maar zestien jaar als gevangenisdirecteur en daarvoor zesentwintig jaar als rechercheur bijzondere zaken en als chef van de criminele inlichtingendienst. 
Tegenwoordig onderzoekt hij in zijn vrije tijd onopgeloste moordzaken, schrijft een boek over veertig jaar Moord en Ander Ongemak in Leeuwarden (1975 – 2015) en maakt hij true crime podcasts, zoals: 'Sicco, de verdwenen marechaussee', 'De Bajes Bazen' en 'Fokko, de vermoorde kastelein'.

Traliewerk
Vanmiddag verzorgt Henk Dillerop een lezing in Tresoar te Leeuwarden, die deel uitmaakt van de afsluiting van het project Traliewerk, waarin vrijwilligers de afgelopen periode hebben geholpen om Friese gevangenisregisters toegankelijk te maken voor onderzoek en publiek.
In dit project is totaal 13 meter archief gedigitaliseerd door 900 vrijwilligers, waarvan 200 mensen heel intensief (dubbel) invoer- en controlewerk hebben gedaan. Daarbij zijn bijvoorbeeld 200.000 namen ingevoerd. Daarmee wordt veel kennis geactiveerd.
De lezing begint met een trailer ‘Hel of hotel’, over zes mensen die laten zien wat het gevangen zijn met mensen doet.  
Dillerop gaat ons iets over zijn ervaringen in het gevangeniswezen vertellen, als onder andere voormalig directeur van een gevangenis.

Dochter overleden
Hij begint met één van zijn gedichten, over een gedetineerde in de uitzichtloze stilte van zijn cel, en vertelt dan over twee bewakers die een gedetineerde in een uitzonderlijk geval uit zijn cel halen, omdat er bezoek voor de gedetineerde is. Dan krijgt de gedetineerde in Leeuwarden bericht dat zijn 16-jarige dochter een ernstig scooter-ongeluk heeft gehad en in Nijmegen in coma ligt. Toch kreeg deze vader de mededeling dat hij niet naar zijn dochter mocht, en ingesloten zou blijven in Leeuwarden. De volgende dag kwam de mededeling dat zijn dochter was overleden. Ook toen werd het besluit genomen dat hij niet bij de uitvaart van zijn dochter mocht zijn. Wel mocht hij onder geheimhouding en onder toezicht afscheid nemen van zijn dochter. Duidelijk mag zijn en duidelijk mag daarmee zijn dat een gevangenis geen hotel is.

Woensdag gehaktdag
Dit tweede verhaal gaat over een slagerszoon die in het vreemdelingenlegioen trad. Hij trouwde, scheidde, en vond een andere vrouw, gingen wonen in de provincie Groningen, waar het stel veel ruzie had, waarbij ook klappen werden uitgedeeld. Hij vermoordde zijn vrouw met een hakbijl en begroef zijn vrouw in de tuin. Toen meldde hij zijn vrouw bij de politie als vermist. De man bleef vrij man, en schreef het boek ‘Woensdag gehaktdag’ over een man die zijn vrouw vermoordde.  
De man ging terug naar de Randstad, verkocht zijn huis in Groningen. De nieuwe bewoners vonden de resten van de vrouw van deze man toen het tuinschuurtje werd gesloopt. De man bekende de moord, en kreeg een gevangenisstraf van zeven jaar. 

Anatomie van een seriemoordenaar
Een seriemoordenaar vermoordde aantoonbaar vijf vrouwen. Hij zat bij Henk Dillerop in zijn gevangenis opgesloten. Deze moordenaar kreeg levenslange gevangenisstraf. Bij levenslange gevangenisstraf was het vroeger zo geregeld dat je na 25 à 26 jaar automatisch gratie kreeg. Dat veranderde later, want levenslang werd toen daadwerkelijk levenslang. Maar vanaf 2013 deed het Europees Hof de uitspraak dat levenslang niet humaan is. Inmiddels geldt de voormalige 26-jaars norm weer, weliswaar onder bepaalde voorwaarden.
Soms komt het ook voor dat een levenslang veroordeelde weigert aan zijn invrijheidstelling mee te werken. 

Levenslang
Levenslange gevangenisstraf doet trouwens heel veel met die gevangenen, maar voor iedere gedetineerde is dat anders. Ze zitten dan wel in een hele kleine wereld.
Zo’n 40 mensen zitten momenteel in Nederland levenslang gevangen.
Verder zijn er in Nederland daarnaast ook tientallen langgestraften in de zogenoemde ‘long stay’.

Vrouwengevangenis
Een getrouwde vrouw had niet zo’n goed huwelijk. Ze vergiftigde haar man met zware medicatie. 
De arts stelde daarop een natuurlijke dood vast. De man werd begraven. De vrouw kreeg 350.000 euro uitgekeerd van de levensverzekering. 
Ze verhuisde naar Franeker en werd daar verliefd. Ze dacht terug aan haar eerste moord. Probeerde haar tweede man ook te vermoorden, wat uiteindelijk lukte, en ook hier stelde de arts een natuurlijke dood vast. De vrouw kreeg toen 250.000 euro van de levensverzekering uitgekeerd.
Ze werd wederom verliefd, nu op een man uit Brabant. Het huis zou in de verkoop komen, en ze stak toen het huis van de vrouw in brand. De politie vond echter sporen van brandbare vloeistoffen op de vrouw. 
Wegens ernstige twijfel werden daarop de beide lichamen van haar eerste twee mannen opgegraven, en van de tweede moord werd daarbij toen aangetoond dat die man was vergiftigd. De vrouw werd gevangen gezet.

Vitaminegebrek onder gedetineerden
Op een zondagmiddag werd fruit uitgedeeld in een gevangenis. Twee stuks fruit per dag is de norm. Er was te weinig fruit, dus de gedetineerden die onvoldoende kregen, klaagden. Een bewaker compenseerde dat door de tekortgeschoten gedetineerden daags erna drie stuks fruit te geven.
Dat leidde tot een klacht tegen de gevangenisdirecteur. Dit komt dan voor bij de beklagrechter, en die verklaarde deze klacht ongegrond. De gedetineerden gingen daarentegen in hoger beroep. Dat moest op neutraal terrein plaatsvinden met vijf nieuwe rechters van elders. Ook deze rechters verklaarden de klacht (wederom) ongegrond.  

Bijzondere gevangenisverhalen
Na deze lezing zijn we van harte welkom in Kafee De Gouden Leeuw in Tresoar, waarin bijzondere verhalen uit de gevangenisregisters worden gedeeld. Dat was een mooie gelegenheid om nog verder in de wereld achter de archieven te duiken.

Avondvierdaagse komt door Feinsum

Maandag 1 juni 2026
 
Water & pepermunt in de verzorgingspost op het Flinterplein van Feinsum

















Avondvierdaagse 2026
Vandaag gaat de Avondvierdaagse in Stiens van start.
Vanavond gaat de wandelroute van 7 kilometer door ons dorp Feinsum.
Vanmiddag is de verzorgingspost op het Flinterplein tegenover ons huis al gereedgemaakt. Er zijn vlaggetjes opgehangen en er is een grote jerrycan met water gebracht.
Daarna komen er twee dames van de verzorgingsploeg, die vanavond post zullen vatten in de verzorgingspost in Feinsum.

Verzorgingspost op het Feinsumer Flinterplein
Aan het begin van de avond begint de stroom kinderen met hun ouders en andere begeleiders op gang te komen.
Tijdens hun passage vanaf de Hege Hearewei over de Holdingawei melden alle deelnemers zich bij de verzorgingspost waar ze water te drinken krijgen, en als toegift pepermunt mee krijgen.
Als alle deelnemers langs zijn gekomen, en de 'bezemploeg' die gelederen sluit, vertrekken de verzorgsters en wordt de verzorgingspost opgeruimd.
Dan wordt het weer stil op straat.