donderdag 31 augustus 2023

Pelgrimeren van Blaye/Lamarque naar Le Pian-Médoc

Pelgrimsroute van Parijs (F) naar Santiago de Compostela (S)
Via Turonensis van Parijs naar Saint-Jean-Pied-de-Port (GR655)
Van Blaye/Lamarque naar Le Pian-Médoc
Zaterdag 5 augustus 2023 – 23 km.
Dag 39:  817,6 – 840,6 km.

Naar de kerk in het centrum van Arsac

Verder aan de overzijde van de Gironde
Durkje en ik gaan vandaag in Lamarque beginnen, aan de overzijde van de Franse rivier de Gironde, met aan de andere kant achter ons de stad Blaye, waar we eergisteren naar toe zijn gelopen. Dit is voor ons de vijftiende dag van de voor ons dit jaar nog 28 resterende etappes van de Via Turonensis. En ja, dat betekent inderdaad dat we eergisteren op de helft van onze zomerpelgrimage 2023 zijn gekomen. Dat hebben we gisteren gevierd met een rustdag, waarop we eens even lekker konden uitslapen, rustig ontbijten & lunchen & dineren, de was doen, de verslaglegging van deze zomerpelgrimage bijwerken, vakantiekaarten schrijven & versturen, en om al het andere wat wenselijk was in een rustig vakantietempo te doen.
Onze etappe van vandaag loopt tot in Le Pian-Médoc, dat ten noordwesten van de stad Bordeaux ligt, in de regio Médoc.
Het wordt vandaag een wandeldag met geschikt wandelweer. Tijdens onze etappe is het voortdurend bewolkt.
Als we vanmorgen vanaf de camping vertrekken, is het nog maar 11 graden Celsius, en de temperatuur loopt vanmiddag op tot 21 graden Celsius. Een lekkere frisse wandeldag is het zo voor ons. Pas vlak nadat we zijn gearriveerd in Le Pian-Médoc wordt het regenachtig, maar dat deert ons dan niet meer; dus al met al zijn we heel tevreden over het wandelweer van vandaag.
Na het ontbijt verlaten we in onze auto - met achter op het fietsenrek de twee fietsen - om 7:00 uur onze camping, om dan eerst van Bilos naar Le Pian-Medoc te rijden. Daar parkeren we onze auto op de parkeerplaats bij de Mairie.
Dan fietsen wij de 20,7 kilometers van Le Pian-Medoc naar de haventerminal bij Lamarque, van de pont die de veerdienst onderhoudt tussen Blaye en Lamarque.
Onze fietsen stallen we daar rond 9:30 uur aan een boom op het grasveld tegenover het restaurant en de VVV.
Daarna drinken we eerst koffie op het terras van het restaurant van de veerbootterminal, en rond 9:45 uur vertrekken we vanuit de veerboothaven. De veerboot is dan net vertrokken, van Lamarque naar Blaye, aan de overzijde van de Gironde.

Door het estuarium van de Gironde
Bij het begin van onze route zien we direct een nieuw soort wegwijzer. We kennen uiteraard wel de bewegwijzering met de rood-witte en de geel-blauwe markeringen, maar hier in deze streek voegt men daar nog iets aan toe, namelijk een kunststofplaatje met een afbeelding die representatief is voor het gebied dat je op dat moment doorkruist. Zo ligt er bovenop de wegwijzer vanaf de veerboot de afbeelding van een carrelet (een garnalenvissershuisje), zoals je die hier langs de Gironde ziet.
We gaan nu een halfverhard pad op, dat parallel loopt aan de rivier. In de berm staan onder andere bramenstruiken, waarvan het eerste deel al behoorlijk rijp is.
Links aan de rivier zien we inderdaad zo’n streek-eigen carrelet staan, op palen boven het wateroppervlak van de Gironde.
We lopen hier door het estuarium van de Gironde. Tussen ons pad en de rivier liggen natte gronden, en op een gegeven moment ligt er aan onze rechterhand een meertje.
Verderop gaat de route verder over een laaggelegen pad, waar we vanwege de lage en natte ligging af en toe even naast de waterplassen en de drassige delen van het pad moeten lopen. Dan passeren we ook een oude stuw, waarvan het water op dit moment landinwaarts overloopt.

Franse pelgrims tussen de wijngaarden van Margaux
Na enkele kilometers gaat het pad naar hoger gelegen gronden, waar we na enige tijd tussen wijngaarden door lopen. Dan zien we verderop een vijftal pelgrims – met Jacobsschelpen op hun rugzakken - boven de wijnstokken uitsteken, die ver vóór ons ook over het pad tussen de wijnstokken door lopen.
Even later zien we dat het twee mannen met twee vrouwen en een jongen zijn.
Vlak vóór de plaats Margaux halen we ze in, en lopen we met zijn zevenen een eind met elkaar in de richting van Margaux. Het blijkt een echtpaar te zijn, met een vader en zoon, en ook nog een vriendin erbij. Ze komen uit Niort, en hebben vorig jaar al het stuk vanuit Niort naar Blaye gelopen in kleiner verband. Vandaag zijn ze met zijn vijven begonnen in Blaye, en ze zijn van plan om nu negen dagen aaneensluitend samen te pelgrimeren. De jongen is zestien jaar, scholier in het voortgezet onderwijs, en hij loopt nu voor het eerst mee, maar hij vertelt mij vast van plan te zijn om ooit eens de hele route tot aan Santiago de Compostela te volbrengen.
De vader van de jongen verhaalt ons over het beroemde wijn-château van Margaux, erbij vertellend dat de beste Franse wijn van dit wijnhuis komt. Zij willen straks een bezoek brengen aan dat beroemde Franse wijnhuis, dus bij de entree van Margaux nemen we afscheid van elkaar.
In Margaux kopen we een heerlijk brood bij de warme bakker, en verderop houden we een korte pauze met een broodje erbij, ook van dat nog heel verse en lekkere brood.
Die pauze houden we bij een ander wijnhuis, en naast dat wijnhuis staat de welbekende wegwijzer van de pelgrimsroute, maar nu met een afbeelding van een druivenblad met druiventros op het kunststof topplaatje.

Twee buurtschappen en grindputten in het bos
Zodra we de bebouwde kom van Margaux verlaten hebben, wandelen we het buurtschap Lagunegrand binnen. Dit gehucht, en ook het volgende, ressorteert onder de plaats Cantenac.
Hier in Lagunegrand krijgen we direct al te maken met nog weer een nieuwe afbeelding bovenop de wegwijzer, namelijk die van een pelgrim. Dit is dus al het derde wegwijzer-symbool dat we vandaag zien.
Dan wandelen we het tweede gehucht binnen dat valt onder het dorp Cantenac, namelijk Les Eycards.
Als we hier doorheen zijn gelopen, gaan we het bos in. Over brede paden voert de weg ons in en door het bosperceel.
In het bos wandelen we op zeker moment langs een klein bosmeer. Dat blijkt een oude grindput te zijn.
En aan de andere zijde ligt een behoorlijk groot meer, dat ook het resultaat is van de voormalige grindwinning hier in het bos.

Markt en lunchpauze in Arsac
Het is bijna 13:00 uur als we aankomen bij de kerk in het centrum van Arsac.
Zoals hier altijd op zaterdag is er ook vandaag markt op het pleintje bij de dorpswinkels. De markt is bijna afgelopen, dus de marktkooplui ruimen alles al op, en er is niet veel meer te beleven op deze warenmarkt. De olijvenverkoper groet ons en vraagt of wij als pelgrim onderweg zijn naar Santiago de Compostela. Hij vertelt ons dat hij een Spanjaard is, afkomstig uit de regio van Salamanca.
We lopen weer terug naar de kerk, waar we onder een boom op een stenen bank plaatsnemen voor onze lunchpauze.
Na deze lunch verlaten we Arsac via het buurtschap Le Gravier, en vanuit dat gehucht gaan we wederom het bos in.

Boswandelen over mooie paden
Eerst volgen we de brede karrensporen het bos in en door.
In het bos blijkt de bewegwijzering ook prima op orde te zijn, dus we kunnen vlot voorwaarts door het bos.
Verderop verandert het brede karrenspoor in een breed graspad, met daarin een heel smal wandelpaadje door het midden. We genieten volop van deze hele mooie boswandeling.
Aan weerszijden van het pad bloeien prachtige bloemen: geel, wit, en paars; en veel mooie vlinders dwarrelen boven de berm en over het pad.
Dan treffen we in het bos een vierde versie van de inmiddels welbekende wegwijzer aan. De wegwijzerpalen in het bos zijn nu afgedekt met de afbeelding van een boom.
Niet ver vóór Le Pian-Médoc steken we in het bos een asfaltweg over, ter hoogte van het gehucht Chopinot.
En dan gaan we voor de laatste kilometers nog eenmaal het bos door, om bij de volgende asfaltweg gekomen, af te draaien naar de bebouwde kom van Le Pian-Médoc.

Droog over in Le Pian-Médoc
Door enkele woonstraten volgen we de bewegwijzerde pelgrimsroute, en om 14:30 uur arriveren we dan bij de Mairie van Le Pian-Médoc, waar we vanmorgen onze auto vóór hadden geparkeerd.
Met de auto rijden we dan naar Lamarque terug, waar we onze fietsen afhalen van de veerbootterminal. Op dat moment arriveert de boot vanuit Blaye hier aan de havenkade.
Met de fietsen achter op het fietsenrek rijden we tenslotte terug naar onze camping Le Bilos in Bilos. Als we nog maar net onderweg zijn, begint het zachtjes te regenen, en daarna af en toe iets harder. Conclusie is dus dat we net op tijd aankwamen in Le Pian-Médoc, om helemaal geen last te hebben gehad van enige neerslag onderweg.