Om de zes jaar wordt de kwaliteit van het DCBO-onderwijsprogramma van elke OLB gecontroleerd door een visitatiecommissie van de Besturenraad, de vereniging van scholen voor christelijke onderwijs. Als het onderwijsprogramma aan alle kwaliteitsvereisten voldoet, volgt officiële accreditatie en mag de opleiding aan haar afgestudeerden het erkende DCBO-diploma uitreiken. Afgestudeerde studenten van de OLB van Stenden hogeschool komen ook voor dit extra diploma in aanmerking als zij zijn geslaagd voor het DCBO-onderwijsprogramma. Voor afgestudeerden van Stenden hogeschool met een DCBO-diploma betekent dit op de arbeidsmarkt een voorsprong bij solliciteren in het basisonderwijs.
In de afgelopen jaren werden de goedgekeurde DCBO-onderwijsprogramma’s geaccrediteerd op basis van een DCBO-Toetsingskader, dat grote overeenkomsten vertoont met het accreditatiekader van de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO). Hogescholen stellen dat doorgaans op prijs, omdat er dan bij wijze van spreken “met één maat wordt gemeten”. Met ingang van dit kalenderjaar is het nieuwe accreditatiestelsel voor het Nederlands hoger onderwijs in werking getreden, hetgeen betekent dat nu ook een nieuw accreditatiekader van de NVAO wordt gehanteerd. De Besturenraad heeft op grond daarvan besloten om dan nu ook het DCBO-accreditatiekader dienovereenkomstig aan te passen aan dit nieuwe NVAO-kader.
Door de Besturenraad ben ik uitgenodigd om deel uit te maken van de hiertoe ingestelde “Expertgroep DCBO”. Deze groep bestaat uit een medewerker van de Besturenraad, een lid van de Commissie & Visitatiecommissie DCBO, een lid van het College van Bestuur van de Marnix Academie en ik participeer met mijn expertise op het gebied van de accreditatiekaders van NVAO en DCBO. Vanmiddag komen we bijeen in de hogeschool “Marnix Academie” te Utrecht. Opdracht is om te komen tot de herziening van het “Toetsingskader DCBO 2012”.
We bespreken de drie Standaarden en de drie Onderzoeksvragen die voor de komende 6 jaren de basis vormen voor evaluatie, visitatie en accreditatie van DCBO-onderwijsprogramma’s. Aan deze standaarden en onderzoeksvragen geven we nadere invulling, opdat hogescholen en visitatiepanels weten wat de specifieke beoordelingscriteria zijn voor DCBO-onderwijsprogramma’s. Het tweede deel van ons overleg gaat over meer randvoorwaardelijke aspecten en over de agenda van het gesprek dat allerlei vertegenwoordigers van hogescholen en werkveld in februari 2011 zullen gaan voeren in een landelijke Resonansbijeenkomst. Daarna zal het Toetsingskader definitief worden gemaakt om als landelijke beoordelingskader ingevoerd te worden voor hogescholen die het DCBO-onderwijsprogramma aanbieden in hun Opleiding tot Leraar Basisonderwijs.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten