Donderdag 11 juni 2026
PeerkePad tussen Wittem & Tilburg
Het PeerkePad is onder andere een wandelroute van circa 165 kilometer tussen het Nederlands-Limburgse dorpje Wittem en de Brabantse stad Tilburg, aangevuld met zeven rondwandelingen. Deze wandelroute (sinds 2009) laat je lopen door de verrassend mooie bos- en weidegebieden van de Brabantse en (Belgisch-)Limburgse Kempen, door de Maasvallei en door het Limburgse Heuvelland. De bijbehorende wandelgids beschrijft deze route zowel noord- als zuidwaarts in zeven of acht trajecten.
Deze wandelroute is helaas niet gemarkeerd en verbindt twee bedevaartsoorden met elkaar, namelijk Wittem (het klooster als bedevaartsoord in het redemptoristenklooster dat aan de heilige Gerardus Majella is gewijd) & Tilburg (waar de zalig verklaarde Peerke Donders is geboren).
Etappe 4 van Opitter naar Lozen
Dit jaar (2026) gaan Durkje & ik samen met Durkje haar broer Eelke & schoonzus Ike het PeerkePad noordwaarts bewandelen, van Wittem naar Tilburg. Dat delen we op in eerst een vijfdaagse van 8 tot en met 12 juni 2026, namelijk van Wittem naar Schaft; en van 22 tot en met 25 juni 2026 nog een vierdaagse van Schaft naar Tilburg.
Vandaag wandelen we met zijn vieren de vierde etappe, van het Belgische Opitter naar Lozen, over een afstand van 18 kilometer. Dat is van de wandelgids het tweede deel van het derde traject van Berg aan de Maas naar Bree (dat is gewijd aan het derde Werk van Barmhartigheid: De dorstigen laven) en daarna het eerste deel van het vierde traject van Bree naar Achelse Kluis (dat is gewijd aan het vierde Werk van Barmhartigheid: De hongerigen voeden).
Om 06:00 uur staan we op, en ontbijten we in onze caravan op natuurcamping Zavelbos nabij Opoeteren-Maaseik in Belgisch Limburg. Deze camping gebruiken we gedurende deze vijfdaagse als uitvalsbasis.
We verlaten de camping om 7:20 uur en rijden dan met beide auto’s naar het eindpunt in Lozen, waar we één auto parkeren op het plein bij de kerk. Dan rijden we gevieren met de andere auto naar de rand van de bebouwde kom van Opitter, waar we deze auto parkeren bij de eerste huizen van Opitter, waar onze etappe van gisteren eindigde.
Door bos en over akkerpaden en asfalt
Om 8:10 uur stappen we in Opitter uit de auto, en dan maken we ons klaar voor vertrek.
Via de Molenstraat lopen we naar de Pollismolen.
Eén van de gebouwen van de Pollismolen heeft een groot houten waterrad.
Dan lopen we tussen de gebouwen van dit horecacomplex door, om het terrein over een vlonderpad te verlaten. Aan het begin van het pad staat dat het bestuur niet verantwoordelijk is voor ‘gebeurlijke ongevallen’, dus … we zijn gewaarschuwd.
Nu volgt een mooi bospad van ruim een kilometer door een golvend bosperceel van Kempenbroek.
Als we dit bosgebied verlaten, gaan we een akkerpad op door het open veld.
Na het oversteken van de Luytenstraat volgt nog eens een akkerpad, nu naar de Stukkenstraat.
Als we van de Stukkenstraat over zijn gegaan op de Houbornstraat krijgen we even na negen uur de eerste bebouwing van de stad Bree in zicht.
Langs de fiets-tel-zuil aan het snelfietspad gaan we door de tunnel, onder de Rode Kruislaan door.
Beide kanten van de tunnelwand zijn bespoten met diverse voorstellingen in graffity.
Kerk, klooster en koffie in Bree
Door de Oudestraat, over het Stadsplein en door de Kloosterstraat lopen we door het stadscentrum naar de grote Sint-Michielskerk.
Deze kerk is geopend, dus we gaan er naar binnen, om een rondgang door de kerk te maken.
In deze kerk kun je haar KunstRoute lopen, om gaandeweg met aandacht stil te staan bij onder andere enkele zeldzame kunstwerken en beelden in deze kerk.
De zijkapel met daarin een orgel en het koor van de kerk zijn mooi om te bekijken.
De kerk kent rondom vele glas-in-lood-ramen, en één daarvan (Anno 2003-2005) springt er nogal uit. Dat is het kerkraam van de vier Evangelisten, die worden voorgesteld als silhouetten, met onder de figuren de beginteksten van elk evangelie, weergegeven in vier verschillende handschriften.
Tegenover de kerk vinden we een café waarin we onze koffiepauze houden.
Weer buiten gekomen, lopen we naar het voormalige Augustijnenklooster op het Vrijthof tegenover de kerk, waarin momenteel het stadhuis en de VVV zijn gevestigd.
De kloosterkapeldeur staat open, dus we gaan even naar binnen, maar we kunnen geen rondje door deze kapel van het voormalige klooster maken, omdat men hier op dit moment de kloosterkapel restaureert en renoveert.
Door de Augustijnenstraat langs de Renaissancetuin en door de Glycinestraat, het Stift en de Vrijheidslaan lopen we naar de rand van de bebouwde kom van Bree.
Langs Sint Maarten en de Drie Gezusters van Beek
In de in elkaar over lopende bebouwing van beide plaatsen, verlaten we Bree en wandelen we Beek binnen.
Om 10:30 uur komen we langs de Sint-Martinuskerk van Beek, die we ook niet kunnen bezoeken, omdat ook dit gebouw momenteel wordt gerestaureerd en gerenoveerd.
Derhalve lopen we direct door over de Genastraat, waar we vanuit een manege worden gadegeslagen door enkele paarden, die hun hoofden naar buiten hebben gestoken door de naast elkaar liggende luiken van de paardenboxen.
Tegenover deze manege gaan we de Abroxweg op, ter hoogte van de Kapel van de Drie Gezusters.
Over het Oud Kanaal naar de Zuid-Willemsvaart
Als we voorbij Beek het Oud Kanaal oversteken over een dam in dat voormalige kanaal krijgen we op de plekken van de iets lagere begroeiing een doorkijkje in de lengterichting naar beide kanten.
De Abroxweg voert ons naar de Zuid-Willemsvaart, die op deze locatie wordt omzoomd door mooie grote rode beuken.
Dan lopen we langs het brede kanaal in de richting van Bocholt. Na het onderdoor lopen van de N76 (de Hamonterweg) lopen we met een ruime U-bocht om de Houtzagerij Daemen. Dan komen we bij de bebouwde kom van Bocholt.
Daarna hervatten we onze route langs de Zuid-Willemsvaart, over de Schipperstraat, waar we onder andere de passantenhaven passeren.
Vlak vóór de hoge ijzeren fiets- en voetgangersbrug over het kanaal vinden we een geschikte betonnen zitbank aan het water en de promenade in de zon. Daar genieten we in het zonnetje van onze lunchpauze.
Van Bocholt naar Priorij Klaarland
Na deze zonnige lunchpauze steken we via die hoge ijzeren brug het kanaal over.
Onder de brugopgang zijn enkele kunstwerken geplaatst.
Op de oever van het kanaal zit een sportvisser te vissen.
Aan de andere oever hervatten we onze route langs het kanaal. Rechts aan de voet van de kanaaldijk zijn twee hoveniers bezig met een grondboor om in hoog tempo een groot aantal struiken op een bedrijfsterrein te planten.
Dan lopen we langs de Zuid-Willemsvaart tot aan Sluis nummer 18.
Dit is een sluiscomplex met een waterkrachtcentrale, waar electriciteit wordt opgewekt middels het verval van de sluis.
Een eendenpaar staat roerloos op een houten balk, met op de achtergrond het vallende water van de waterkrachtcentrale.
We gaan vanaf dit sluiscomplex de Snellewindstraat op. Links van de weg zie ik tussen de boompjes door een houten Pipo-wagen staan, met ervóór twee beschilderde paarden-beelden.
Direct daarna zien we rechts van de weg een oude houten boerenkar onder een afdak staan, inclusief bijbehorend paarden-tuigage.
Om 12:45 uur staan we aan het begin van de oprijlaan naar de Priorij Klaarland.
Zodra we het kloosterterrein op zijn gelopen, brengen we eerst een bezoek aan de kerkzaal van het trappistinnenklooster.
We nemen kennis van de te lezen en te zingen teksten, passend bij de donderdag, en kijken rond op welke wijze de kerkzaal is gedecoreerd.
Daarna verlaten we de kloosterkerk van de hier op locatie wonende gemeenschap van 14 kloosterzusters. Bij de ingang van de gesloten kloosterwinkel houden we nog een korte pauze.
De routebeschrijving van onze wandelgids stuurt ons bij vertrek de verkeerde kant op, waardoor we vanuit de kapel via de Paastuin links om het kloostercomplex op het kloosterterrein lopen, in plaats van rechtsom. We vinden onze weg zo ook wel, en worden daar bovendien ook nog bij geholpen door één van de hier wonende trappistinnen.
Tot slot naar de Sint-Benedictuskerk van Lozen
Nadat we het kloosterterrein hebben verlaten, wandelen we over de Broekstraat en de Leemskuilenstraat naar de helaas gesloten Sint-Benedictuskerk aan het Lozerplein van Lozen.
Hier hebben we vanmorgen onze auto geparkeerd, dus we kunnen hier aan het eind van onze vierde etappe van het PeerkePad in de auto stappen, om terug te keren naar de camping.
Onderweg halen we met zijn vieren in een supermarkt nog wel even de laatste boodschappen voor de komende twee dagen, en dan brengen we Ike & Eelke terug naar hun auto, die we vanmorgen in Opitter hebben achtergelaten. Tot slot rijden we met beide auto’s terug naar de Camping Zavelbos, onze uitvalsbasis.
Daar aangekomen, is het nog heerlijk zacht vroeg-zomers weer, maar tegen de tijd dat het avondeten klaar wordt gemaakt, begint het aanhoudend te regenen, dus we eten gezamenlijk binnen in de caravan. Pas rond 20:15 uur wordt het weer droog.
Morgen is dan al weer de laatste van onze eerste meerdaagse op het PeerkePad.



Geen opmerkingen:
Een reactie posten