maandag 27 september 2021

Groot-Frieslandpad van Medemblik naar Enkhuizen

Zondag 26 september 2021

De Beste Stuurlui van Medemblik

Wandelen van West-Friesland (NL) naar Ostfriesland (D)
Stichting Wandelnet publiceerde in het jaar 2016 de wandelgids van het ‘Groot-Frieslandpad’, inmiddels bekend als ‘Lange-Afstand-Wandelpad 14’. Dit wandelpad begint in het Nederlandse Bergen aan Zee en eindigt in het Duitse Leer. De lengte van dit wandelpad is 362 kilometer.
De subtitel van deze wandelgids luidt ‘Wandelen van West- naar Ostfriesland’.
Het Groot-Frieslandpad loopt door de Nederlandse provincies Noord-Holland, Fryslân. Drenthe en Groningen, en loopt vanaf de Nederlands-Duitse grens door de Duitse plaatsen Papenburg en Weener naar Leer.
De wandelgids heeft deze lange route opgeknipt in de volgende zeven regio’s: Noord-Kennemerland (19,8 km), West-Friesland (71,3 km), Súdwest-Fryslân (70,7 km), Opsterland (62,3 km), Kop van Drenthe (49,4 km), Veenkoloniën & Westerwolde (49,7 km) en Ostfriesland (39,1 km).

Tweedaagse door West-Friesland
Durkje en ik hebben ervoor gekozen om onze eerste vier etappes in twee opeenvolgende tweedaagses te gaan lopen. Op deze manier kunnen we de eerste 91,1 kilometers van Bergen aan Zee naar Enkhuizen in vier etappes met twee overnachtingen onderweg afwikkelen.
Daarna hoeven we de Afsluitdijk voor dit pad niet weer over, want de daaropvolgende etappes gaan dan vanuit Stavoren verder door Fryslân, en daarna verder in noordoostelijke richting naar en door Duitsland.
Gisteren liepen we van Nieuwe Niedorp naar Medemblik.
Onze tweede etappe van de tweede tweedaagse begint vandaag in Medemblik en eindigt in Enkhuizen. De lengte van deze (onze) vierde etappe is 25 kilometer.
Vannacht hebben we overnacht in Hotel De Halve Maan te Bovenkarspel, op slechts enkele kilometers van Enkhuizen.

Rijden en parkeren
Om 8.20 uur vertrekken we op deze zondagochtend vanuit Bovenkarspel. Met beide auto’s rijden we naar de P+R-parkeerplaats bij het treinstation van Enkhuizen, waar we één van de auto’s achterlaten. Daarna rijden we met de andere auto door naar Medemblik; het beginpunt van de etappe van vandaag.
Gisteren hadden we op de verkeersborden hier en daar al gezien dat vandaag het grootschalige evenement van de IRONMAN-triatlon zal plaatvinden in de regio van Hoorn, Enkhuizen en Medemblik en dat onder andere hier in Medemblik enkele wegen worden afgesloten tussen 9:30-13:30 uur. Omdat die wegafzetting plaatsvindt tijdens onze wandeling, hoeven wij geen verkeershinder te ervaren bij het aan- en uitrijden en het parkeren van onze auto, dus die kunnen zonder enige beperking in Enkhuizen en in Medemblik worden geparkeerd.

Wandelweer
Het weer wordt in de loop van vandaag aangenaam. Onderweg tijdens de autorit is het bewolkt, bij een temperatuur van 16 graden Celsius. Bij ons vertrek vanuit Medemblik is het om 9:00 uur al 18 graden Celsius, en later vandaag loopt de temperatuur op tot 23 graden Celsius, om 14:00 uur bij aankomst in Enkhuizen. Vlak buiten Medemblik begint het te motregenen, maar dat duurt maar even. Rond het middaguur breekt de zon voorzichtig door de wolken, en langzamerhand wordt het zonniger vanmiddag. Het is aanvankelijk nog windstil, maar naarmate de tijd vordert, begint het iets harder te waaien. Het blijft vanmiddag mooi wandelweer, en velen met ons genieten buiten zichtbaar van deze zonnige zondagmiddag.

Havens van Medemblik
We horen de kerkklokslag van 9:00 uur als we van start gaan op het parkeerterrein van het treinstation van Medemblik. Vanaf het perron klimmen we de IJsselmeerdijk op, en gaan we in de richting van het havenhoofd van de Oosterhaven. Hier staan 'De Beste Stuurlui' aan wal, turend over de gaande en komende schepen op het IJsselmeer. Het is een bronzen kunstwerk van twee zeelieden, gemaakt door beeldhouwer Jan van Velzen.
Langs de Oosterhaven lopen we over de kade naar de Hoogesteeg. Veel grote plezierjachten en grotere zeilschepen (onder andere van de zogenoemde Bruine Vloot) liggen hier aan wal. Aan boord wordt ontbeten, zeilgroepen maken zich gereed voor vertrek, en enkele grote zeilschepen varen nu op de motor de Oosterhaven uit, bij het havenhoofd het IJsselmeer op. Bij de brug over de Hoogesteeg moeten we even wachten voor de open brug, waar zojuist een groot zeilschip uit het Friese Warns doorvaart richting IJsselmeer.
Langs lange rijen pleziervaartuigen lopen we over de kade van de Pekelharinghaven naar Kasteel Radboud, de in de eind dertiende eeuw door graaf Karel V gebouwde dwangburcht.

Van Medemblik naar Onderdijk
Over de Oosterdijk lopen we naar de Vooroever. Daar zien we tientallen - misschien wel honderd - jongeren druk in de weer om met hun zeilbootjes te water te gaan en het ruime sop te kiezen, het IJsselmeer op.
Nog een eindje verder - bij het Regattastrand - zijn tientallen volwassenen bezig om iets grotere zeilboten te water te laten, om ook daar het IJsselmeer op te gaan. Kennelijk zijn er voor beide zeilcategorieën vandaag zeilwedstrijden op het IJsselmeer.
Langs de Vooroever staan tientallen auto's, tenten, caravans, campers, aanhangwagens en boottrailers, en op een groot grasveld aan het IJsselmeer zijn kavels ingericht waar de zeilers en verzorgers hun materieel vandaag kunnen deponeren. De wind trekt aan en later op de dag zal de zon volop schijnen, dus ook voor deze zeilers wordt het vast ook een prachtige dag.
Ten zuiden van Strandpaviljoen De Zoete Zee lopen we in zuidelijke richting over schelpenpaden op de IJsselmeeroever naar de brug tegenover het Nederlands Stoommachine Museum. Bij het daarnaast staande Stoomgemaal Vier Noorder Koggen steken we de brug over, en dan gaat het verder over schelpenpaden en op de Nespolderdijk langs het IJsselmeer in de richting van het plaatsje Onderdijk.

Van Wervershoof naar Zwaagdijk-Oost
Voorbij Onderdijk steken we de Kagerdijk over, om dan door het Kagerbos de plaats Wervershoof in te wandelen.
In een lange rechte lijn lopen we dan eerst naar het Raadhuis aan het Raadhuisplein, en daarna lopen we naar Molen De Hoop aan de rand van het dorp, waar we Wervershoof uit lopen.
Dan volgt een lang recht en geasfalteerd fietspad langs het Zijdwerk naar Zwaagdijk-Oost.
In deze regio wordt veel kool verbouwd. Overal waar we tussen akkers doorlopen, zien en ruiken we (bijna) oogstrijpe kool.
Daarna volgen we de Tolweg in de richting van Drechterland, maar zover hoeven we niet te gaan.

Natuurgebied De Weelen
Halverwege de Tolweg gaan we namelijk verder over onverharde paden, het natuurgebied De Weelen in. Dit natuurgebied loopt als een lange groene strook van Zwaagdijk-Oost in oostelijke richting tot aan Enkhuizen. Over een smalle landtong tussen twee waterlopen wandelen we door het hoog opgeschoten natte gras, achtereenvolgens langs de Klokkeweel en de Kadijk.
Aan de overzijde van het water staan aan de noordzijde veel en enorme kassen, en een boer is op het land aan het zaaien met een aan de voorzijde verlengde tractor.
Bij de kruising met Driehuizen staat een picknickbank. Op de tafel staat een paar versleten wandelschoenen met daarin een evangelisatiefolder, getiteld: 'Waarom staat God lijden toe'. Vlakbij de picknickbank staat langs de weg een handgemaakt evangelisatiebord, waarin onder andere een christelijke boeken-leessuggestie wordt gegeven.
Het is inmiddels bijna twaalf uur, en we hebben dus bijna drie uren aaneengesloten gewandeld. Een mooie plek en een goed moment dus om nu te lunchen.
Daarna gaan we verder over het graspad door De Weelen, langs het Lutjebroekerweel.
Vanaf de Kadijkweg volgen we het Weelenpad, een verharde fiets- en wandelpad door De Weelen.
Daarop volgt een veldpad door enkele graslanden van de Weelen, onder andere door weilanden waar schapen grazen. Daarbij moeten we overigens ook slingerend door een dicht bosperceel. Aan de rand van het bosje sieren de rode bessen de Lijsterbesbomen.

Van het Streekbos door Enkhuizen naar het IJsselmeer
Vanaf de Veilingweg gaat voor ons het langgerekte natuurgebied over in het Streekbos. Daar lopen we over bospaden naar het paviljoen IJgenweis, waarin ook de Volkssterrenwacht Orion en het IVN West-Friesland zijn gehuisvest. Wij waren hier al eens in augustus 2015 in het kader van een familiedag.
Tegen één van de dode bomen in het Streekbos zien we een dik pakket zwammen.
Over de Gouw wandelen we de bebouwde kom van Enkhuizen binnen.
We volgen de Lindenlaan en het Wethouder Westdorppad om bij het Vest het 16e eeuwse stadsbolwerk van de voormalige vesting van haringstad Enkhuizen op te gaan. Het bolwerk verlaten we bij het Waterpoorthuisje, waarna we langs de Oude Gracht in de richting van het stadscentrum lopen. Het wordt al warm, dus we 'scoren' onderweg even een ijsje.
We komen dan langs de Wester- of Sint-Gommaruskerk met haar Westertoren, en even later ook de Zuiderkerk en het Stadhuis.
Over de monumentale Compagniesbrug lopen we naar de Wierdijk, waarna we achter de hoge waterkering langs het IJsselmeer naar de Bocht gaan.

Einde van 4 etappes door Noord-Kennemerland en West-Friesland
Voordat we naar de Enkhuizer Drommedaris lopen, drinken we eerst een kop koffie bij de Bocht-brug op een zonovergoten terras. Als we opstaan om te vertrekken, vliegt een zwarte kraai vlak achter me langs, en pakt hij in een ommezien een koekje van een op het terrastafeltje naast ons pas geserveerd kopje koffie. De oudere man van wie de consumptie was, roept verschrikt uit: "Mijn koekje is weg!". De dader (kraai) is al gevlogen, en niet meer te zien. Die is vast wel vaker ongenode gast op dit terras.
Na deze zonnige koffiepauze lopen we voorbij de zuidelijke stadspoort Drommedaris over het Landje van Top naar de Havenweg.
Via de Stationsweg lopen we nog even door naar de Tritondam, waar de veerhaven is van de veerdienst Enkhuizen-Stavoren. Dit is het eindpunt van het Noordhollandse deel van het Groot-Frieslandpad. Wie dat wil, zou nu met de veerboot het IJsselmeer over kunnen steken, om dan de volgende etappes voort te gaan op het Groot-Frieslandpad door Fryslân, Drenthe, Groningen en Duitsland.
Wij lopen naar onze auto op het parkeerterrein bij het treinstation, waarna we onze andere auto afhalen vanuit Medemblik, om dan vervolgens met beide auto's in ruim een uur over de Afsluitdijk weer terug te rijden naar huis in Feinsum.
We sluiten hiermee onze tweede tweedaagse af, en hebben daarmee de eerste 91,1 kilometers van het Groot-Frieslandpad bewandeld. Onze volgende etappe vertrekt vanuit de Friese Elfstedenstad Stavoren. Nog bijna 271 kilometer te gaan, naar Leer in Duitsland.