Dinsdag 9 juni 2026
PeerkePad tussen Wittem & Tilburg
Het PeerkePad is onder andere een wandelroute van circa 165 kilometer tussen het Nederlands-Limburgse dorpje Wittem en de Brabantse stad Tilburg, aangevuld met zeven rondwandelingen. Deze wandelroute (sinds 2009) laat je lopen door de verrassend mooie bos- en weidegebieden van de Brabantse en (Belgisch-)Limburgse Kempen, door de Maasvallei en door het Limburgse Heuvelland. De bijbehorende wandelgids beschrijft deze route zowel noord- als zuidwaarts in zeven of acht trajecten.
Deze wandelroute is helaas niet gemarkeerd en verbindt twee bedevaartsoorden met elkaar, namelijk Wittem (het klooster als bedevaartsoord in het redemptoristenklooster dat aan de heilige Gerardus Majella is gewijd) & Tilburg (waar de zalig verklaarde Peerke Donders is geboren).
Etappe 2 van Meerssen naar Berg aan de Maas
Dit jaar (2026) gaan Durkje & ik samen met Durkje haar broer Eelke & schoonzus Ike het PeerkePad noordwaarts bewandelen, van Wittem naar Tilburg. Dat delen we op in eerst een vijfdaagse van 8 tot en met 12 juni 2026, namelijk van Wittem naar Schaft; en van 22 tot en met 25 juni 2026 nog een vierdaagse van Schaft naar Tilburg.
Vandaag wandelen we met zijn vieren de tweede etappe, van Meerssen naar Berg aan de Maas, over een afstand van 18 kilometer. Dat is van de wandelgids het tweede deel van het tweede traject van Houthem naar Berg aan de Maas (dat is gewijd aan het tweede Werk van Barmhartigheid: De naakten kleden) en daarna het eerste deel van het derde traject van Berg aan de Maas naar Bree (dat is gewijd aan het derde Werk van Barmhartigheid: De dorstigen laven).
Om 06:00 uur staan we op, en ontbijten we in onze caravan op natuurcamping Zavelbos nabij Opoeteren-Maaseik in Belgisch Limburg. Deze camping gebruiken we gedurende deze vijfdaagse als uitvalsbasis.
We verlaten de camping om 7:25 uur en rijden dan met beide auto’s naar het eindpunt in Berg aan de Maas, waar we één auto parkeren bij de veerboot over de Maas. Dan rijden we gevieren met de andere auto naar Meerssen, waar we deze auto parkeren nabij het centrum van dit stadje.
Over de Kruisberg en de A2 naar Bunde
Om 8:35 uur stappen we uit de auto, en dan lopen we eerst naar de basiliek van Meerssen, waar we gisteren ons eerste traject van het PeerkePad beëindigden.
Onze tocht van vandaag begint derhalve op de Markt van Meersen, waar nog de laatste wagens staan van de kermis, die hier gistermiddag nog vol in bedrijf was.
Door het centrum en een woonwijk lopen we naar de Cazenderstraat, waarover we de bebouwde kom van Meerssen verlaten.
De straat gaat over in een onverhard pad, dat een bosgebied in gaat. In dat Kalverbos gaat het op een gegeven moment over de Kruisbergstraat behoorlijk heuvelopwaarts, dus al vroeg op de dag moeten we klimmen, de Kruisberg op.
Voorbij een wit huis aan de bosrand verlaten we het Kalverbos, en dan lopen we langs het Boksterveld in de richting van Maastricht Aachen Airport, waar juist op dat moment vlak vóór ons een groot vrachtvliegtuig op de startbaan aan het taxiën is.
Nadat we de A2 over zijn gestoken, gaat de route verder over een karrenspoor van de Trentelenweg door een boomgaard. Dit brede pad voert ons naar de bebouwde kom van Bunde.
Door het Bunderbos
Na even naar rechts te hebben gelopen, verlaten we de Kasennerweg, om dan over een heel smal voetpad langs een boomgaard over het Kapelvoetpad het open veld door te gaan.
Aan het eind van een veldpad komen we bij manege De Peerdestal.
Als we dan na de oversteek over Op de Locht linksom door het open veld om deze manege heen lopen, zien we vóór ons het Bunderbos.
We betreden dat Bunderbos, maar lopen eerst een eindje langs de bosrand.
Over het Berghorstvoetpad doorkruisen we het bos. Nabij een spoorlijn gaat het op een gegeven moment steil naar beneden, totdat we in het beekdal komen waardoor de Beekhorstbeek stroomt.
Het water staat hier ter hoogte van een onderdoorgang onder de spoorlijn niet hoog, dus we kunnen de beek onder in dit beekdal gemakkelijk oversteken.
Maar daarna volgt dan wel een steile klim het beekdal uit.
Een behoorlijk lang eind blijven we dan alsmaar parallel aan de spoorlijn lopen, en als we daarbij dan overstappen op de Moorveldsberg, wandelen we na een behoorlijk lang bostraject langs de eerste woonhuizen van Hulsen.
Koffie op de Snijdersberg in Geulle
Toch gaan we bij het spoorviaduct dit dorp niet in, want de route gaat verder langs het watervalletje van de Molenbeek en in een bosperceel ook langs de Molenbeek.
Na het oversteken van de Molenbeek gaat het dan met een behoorlijke klim over het bospad van het Beukenpad dieper het bos in, naar de Snijdersberg van Geulle. Als we daar de asfaltweg oversteken, krijgen we een mooi vergezicht over de Maasvallei.
Na nog een stuk door een bosperceel gelopen te hebben, komen we op een open plek nabij enkele huizen, waar meerdere picknickbanken staan, waarvan we er één gebruiken voor onze koffiepauze.
We hebben nu ongeveer 6,5 kilometer gelopen, als we tijdens deze koffiepauze op de Snijdersberg een wandelend stel zien aankomen met grote rugzakken op de rug. Dat blijken twee wandelaars te zijn die eveneens het PeerkePad lopen. Zij doen echter het hele traject in één doorgaande tocht, hetgeen wij in twee delen hebben opgeknipt.
Als ze even later verder lopen, dreigen ze verkeerd te lopen, en kunnen we hen nog terugroepen, om hen te wijzen op een heel smal paadje dat hier tussen twee woonhuizen door gaat als PeerkePad.
Door dat Steegske en over het Weidevoetpad lopen wij hen achterna naar het dorpje Geulle.
Om 10:50 uur laten we de bebouwde kom van Geulle achter ons.
Langs de Eijkskensweg loopt door het langgerekte bosperceel langs deze asfaltweg een geasfalteerd pad, dat we op gaan net buiten de bebouwde kom van Geulle.
Via Terhagen naar Elsloo
Waar dat bospad weer terugkomt bij de Eijkskensweg slaan we linksaf de Lindebergstraat op, die we uit lopen tot aan de wegkapel van Amsterveld, op de kruising met de Schuthagerweg.
In het verlengde van de Lindebergstraat gaan we na het oversteken van de Schuthagerweg verder over het verlengde van de Lindebergstraat, die hier de vorm heeft van een brede holle weg, aan beide zijden omgeven door bomen, en daarmee een heel mooi beschutte holle weg.
Vlak voordat we bij de spoorlijn aankomen, moeten we dit pad verlaten, om dan een eindje langs het spoor linksaf naar het buurtschap Terhagen te lopen, waar we via een spoorbrug aan de overzijde in het buurtschap Terhagen aankomen.
Direct al verlaten we Terhagen om over een voetpaadje naar het bosgebied van het Kasteelparkje van de Stichting Het Limburgs Landschap te lopen, waar we in een rechte lijn doorheen lopen over De Steeg.
Via een klim over een lange bostrap komen we aan in Elsloo ter hoogte van de Kapel aan de Kaak.
Maria-pelgrim Barry uit Erica inmiddels in Elsloo
Door de Dorpsstraat van Elsloo lopen we naar Op de Berg.
Hier kunnen we over de straat die het kerkhof doorsnijdt naar de Augustinuskerk lopen.
Door één van de kerkdeuren kunnen we de zijkapel in lopen, van waaruit we toch nog enig zicht krijgen op het interieur van deze kerk.
Dan lopen we rechts om de kerk, langs het baarhuis op het kerkhof.
Tegenover Café De Dikke Stein staat nog een enorm hoge meiboom.
Aan de voet van de meiboom staat de plaquette van Jónkheit De Dikke Stein, en in de top van de lange meiboom hangt nog een krans.
Om 11:35 uur verlaten we de bebouwde kom van Elsloo, en dalen we af naar de brug over het Julianakanaal.
Op een bank bij het begin van de kanaalbrug over het Julianakanaal zit een wandelaar met zijn grote rugzak te pauzeren. We raken met hem in gesprek. Het blijkt de Drentse pelgrim Barry uit Erica te zijn, die na zijn eerste pelgrimage naar Jeruzalem, sinds Pinksteren jongstleden als pelgrim langs allerlei Maria-plekken onderweg is voor zijn pelgrimage naar het Portugese bedevaartsoord Fátima.
Langs het Julianakanaal via Klein Meers naar Veldschuur
Na een tamelijk lang gesprek met deze avontuurlijke pelgrim wensen we hem een ‘Buen Camino’, en dan steken wij via de brug het Julianakanaal over.
Over het fietspad lopen we op enige afstand parallel langs het Julianakanaal. Nadat we de naastliggende asfaltweg hebben overgestoken, gaan we onder de volgende kanaalbrug van de Scharbergbrug onder de A2 door, en ook daarna blijven we het Julianakanaal volgen over een mooi breed fietspad, met aan onze linkerhand overigens de Maas in zicht.
Ter hoogte van Kleine Meers verlaten we het Julianakanaal en dalen we af van de kanaaldijk naar Kleine Meers.
Na het doorkruisen van Kleine Meers komen we in Veldschuur aan. Voordat we de Veldschuurdijk op gaan, vinden we een zitplaats op een tuinmuurtje, waar we met de frisse wind in de rug op deze prachtig weer-dag onze lunchpauze houden.
Van Maasband langs de Maas naar Oud-Urmond
Over de Veldschuurdijk lopen we naar de rivier de Maas, die we bereiken bij Maasband.
Via achtereenvolgens de Oeverendijk, de Weertdijkweg, de Dijkweg en de Moulweg gaat het dan alsmaar langs de Maas door de Maasvallei naar (Oud-)Urmond. Lang voordat we daar arriveren, zien we al de beide hoog gebouwde terpkerken, die we straks zullen passeren.
Maar eerst moeten we nog het riviertje de Ur oversteken, die links van ons uitmondt in de Maas, vandaar waarschijnlijk ook de plaatsnaam Ur-mond.
Om 13:35 uur wandelen we de bebouwde kom van Urmond binnen.
In Oud-Urmond komen we eerst langs de witte protestantse kerk van Urmond.
En even later arriveren we bij de eveneens zo hoog gebouwde andere kerk van Oud-Urmond, de Martinuskerk.
Aan de voet van de hoge muur vóór de kerk staat het standbeeld van de Waterratte, die voor de plaatselijke bevolking een belangrijk symbool is voor het jaarlijkse carnaval. In de periode van carnaval draagt de Waterratte een hoed, maar nu niet.
Op de Grote Straat houden we even halt bij de ingang van de Martinuskerk, maar die is helaas gesloten, zo blijkt.
Dan gaat het verder, langs het Schippershuis, over de stenen trap tussen het huis en kerk naar beneden.
Door de Kloosterstraat en het Kloosterpad verlaten we Urmond vervolgens over de Raadhuisstraat.
Berg aan de Maas in Nederlands Limburg
Die straat blijven we alsmaar rechtdoor volgen, en dan wandelen we om 14:00 uur de bebouwde kom van Berg aan de Maas binnen, maar dan moeten we nog een behoorlijk eind verder rechtdoor.
Pas als we de kerk van Berg aan de Maas bereiken, krijg je het gevoel in het centrum van Berg aan de Maas gearriveerd te zijn.
Rechts van de straat staat een mooie Limburgse dorpshoeve, en links van ons staat de hoge plaatselijke kerk, de Sint-Michaëlskerk.
Nu hoeven we alleen nog maar voorbij de kerk over de Berger Maasstraat af te dalen naar de Maas, waar we vanmorgen de ene auto hebben geparkeerd op het parkeerterrein bij de veerboot, die de beide Maasoevers aan Nederlandse en Belgische zijde met elkaar verbindt.
Hier eindigt ons tweede traject van het PeerkePad.
Daarmee hebben we de twee wandeldagen door Nederlands Limburg afgesloten, en morgen beginnen we aan de overzijde van de Maas in België aan onze volgende driedaagse tocht door Belgisch Limburg naar Noord Brabant.
Vanuit Berg aan de Maas rijden we met de hier geparkeerd staande auto terug naar Meerssen, waar we de andere auto afhalen, om dan met beide auto’s tot slot terug te keren naar de camping Zavelbos in het Belgische Opoeteren-Maaseik.




Geen opmerkingen:
Een reactie posten