vrijdag 29 september 2023

Wat zou je kunnen doen als …

Donderdag 28 september 2023
 
Verhalenvertelster Baukje Fennema

Wat zou je kunnen doen als …
De CNV-ledengroep 'Anders Actieven' organiseert vanmiddag een Regio-bijeenkomst in het Oranjehotel te Leeuwarden, waar Durkje en ik vandaag aan deelnemen. 
We krijgen hier informatie over wat het CNV voor je kan betekenen, verzorgd door van Wanne Ho, die als jurist-adviseur werkt op de afdeling Juridische Dienstverlening van CNV Connectief. 
Verder neemt de Friese verhalenverstelster Baukje Fennema ons mee naar allerlei situaties, die je kunt vertalen naar je eigen situatie. Als bijvoorbeeld het leven niet zo gaat als je wilt: wat zou je dan kunnen doen? Soms voel je je klem zitten. Soms is er toch een mogelijkheid.
Thema’s die vanmiddag onder andere voorbij komen, zijn: 
  • Richt je op wat voor persoon je wilt zijn.
  • Richt je op wat belangrijk en richtinggevend voor je is.
  • Maak een keus en kies het gedrag dat je waarden weergeeft.
Wat het CNV je kan bieden 
In zijn presentatie vertelt Wanne Ho waaruit het dienstenpakket van CNV Connectief bestaat. Hij noemt en bespreekt dan de volgende onderdelen:
  • 1. Algemene dienstverlening: wordt gefaciliteerd door een team van dertig medewerkers van CNV INFO. Alle vragen aan het CNV komen daar binnen. Ze worden dan afgehandeld door deze algemene afdeling, of door de sociaal-juridische unit. Spreker Wanne Ho werkt zelf bij de afdeling Juridische Dienstverlening.
  • 2. Collectieve Belangenbehartiging: vanuit hier lopen er verschillende hulplijnen naar entiteiten die zich richten op beleidszaken, bijvoorbeeld over CAO's, regelingen en thema's, en met signalering naar bijvoorbeeld de Sociaal Economische Raad.
  • 3. Individuele Belangenbehartiging / Juridische Dienstverlening: gaat over individuele kwesties aangaande werk en inkomen.
  • 4. CNV Connectief Academie: biedt ondersteuning, begeleiding en training aan de medezeggenschap(sraad) binnen de school.
  • 5. Dienstverlening Vereniging CNV Connectief: het organiseren voor de besturen van sectorgroepen en ledengroepen van diverse activiteiten en ledenbijeenkomsten. Ze pakken ook signalen uit het veld op, om die kort te sluiten met uiteenlopende werkorganisaties en met andere betrokken organisaties.
  • 6. Vertrouwenspersonen CNV: helpen je met informatie en advies tijdens je ziekteverlof, opdat je er niet alleen voor staat als je arbeidsongeschikt raakt. 
  • 7. Sociaal Fonds CNV Connectief / CNV Onderwijs: voor onderwijsleden die het financieel moeilijk hebben biedt dit fonds bijvoorbeeld: analyse & advies, renteloze leningen en anderszins ondersteuning op maat.
  • 8. DeVakbeweging.nl: biedt gratis loopbaanbegeleiding voor leden en niet-leden en voor werkenden en niet-werkenden, middels een samenwerkingsverband in de 35 Nederlandse arbeidsmarktregio’s met organisaties zoals bijvoorbeeld het UWV en gemeenten, waarbij het CNV ook als grote kar-trekker participeert.
  • 9. Gezinsrechtshulp Anker / SRK: biedt uiteenlopende rechtshulp bij heel veel zaken voor wat betreft Nederlands recht, bijvoorbeeld bij: ongevallen, letselschade, beroepsziekten, volks- en ziektekostenverzekeringen, studiefinanciering, kinderopvang, beroepszaken bij de Belastingdienst en bij conflicten inzake onder andere subsidies en toeslagen.
  • 10. Belastingservice CNV: voor leden en hun fiscale partners bij het invullen van aangiftes, het  aanvragen of wijzigen van toeslagen, en inzake hulp bij fiscale vragen.
  • 11. Collectieve verzekeringen, zoals bijvoorbeeld kortingen op (aanvullende) verzekeringen, óók voor wat betreft schadeverzekeringen.
Verhalen over je richting en gedrag
Na de pauze luisteren we naar verhalen, verteld en voorgelezen door verhalenvertelster Baukje Fennema. 
Het motto dat ze voor haar eigen theaterbureau Ithaka invoerde, is: 'Het gaat mij om de reis, en niet om het doel' (zulks ontleend aan het verhaal over Ithaka, het thuisland van de Griekse mythologische held Odysseus. 
Als de doelen voor vanmiddag noemt Fennema onder andere: gezelligheid en ontspanning; èn iedereen moet blij weg gaan.
Baukje Fennema is hier vandaag bij ons met name als verhalenvertelster. In haar verhalen komen maatschappelijke thema's voorbij voorbij, zoals: rouw, afscheid en creativiteit.
Het niet meer werken- zegt ze - is 'wel een dingetje'. Daar moet je doorgaans wel heel erg aan wennen, want je moet nagenoeg alles uit jezelf putten, en dat moet je dan zelf bevechten. Dat gevoel tilt je overigens dan wel op.

Oma en kleindochter
Na deze inleiding vertelt ze haar eerste - korte - verhaal: over oma, die zich niet lekker maar wel gespannen voelt. Onderwijl speelt oma's kleindochter onder de tafel. Oma wacht gespannen op iets wat haar beangstigt, namelijk: onweer.  
Elk verhaal heeft een andere kant, of veelal ook meerdere kanten. 
Bij het vertellen van een verhaal heb je het nodig om te weten waar je als verteller naar toe wilt.
Een goed verhaal kent 1. een kop; 2. een motorisch moment waarin je er als luisteraar achter komt waar het verhaal naar toe gaan (in dit verhaal is dat de bliksemflits); 3. een romp (leidend naar de climax van het verhaal; in dit verhaal is dat het kind dat bang wordt); en 4. een staart (in dit verhaal wordt daarmee de conclusie van het kleinkind mee bedoeld: ik heb jou geholpen).
  • Vervolgens vertelt Baukje een deel van het verhaal (van Eppie Dam) nogmaals, maar nu vanuit het perspectief van oma. Daarin gaat het over oma's angst voor onweer.
  • En tot slot vertelt Baukje hetzelfde verhaal nog eens, maar nu vanuit het perspectief van het kind, waarin centraal staat dat oma deze keer niet meedoet in het spel van haar kleinkind.
  • Door naar zo'n verhaal te luisteren, ga je als luisteraar (jezelf) spiegelen. Je hebt - zo ontdekken we - de keuze om vanuit je zelf en over jezelf te vertellen. Dat kun je doen in de verleden tijd (bijvoorbeeld over wie je vroeger in het onderwijs was), of je vertelt in de tegenwoordige tijd, waarin je vertelt wie jij (nu) bent.
Mier en Eekhoorn
Baukje Fennema is dol op de verhalen van Toon Tellegen, en ze vertelt vanmiddag zo'n verhaal in de vorm van een voorgelezen briefwisseling in de Toon Tellegen-trant, waarbij Baukje de voorlezende Mier is, en een deelneemster van deze sessie de voorlezende Eekhoorn is. 
Dit verhaal gaat over een briefwisseling tussen enerzijds Mier (vanuit Zweden: "Zul je me alsjeblieft niet missen?"; en later: "Zou je me willen beloven dat je me wel gaat missen?") en anderzijds Eekhoorn (in Nederland: "Ik beloof je dat ik je niet ga missen"; en daarna op verzoek van Mier: "Ik mis je, en ik zal je niet vergeten").
  • Mier is in dit verhaal in Zweden als mantelzorger van neef mier, en krijgt via de briefwisseling met Eekhoorn adviezen van Eekhoorn. We luisteren naar dit verhaal, op een andere, onderzoekende manier. 
  • Mier wordt in dit verhaal boos op Eekhoorn, want Eekhoorn schrijft in het begin van de correspondentie over alle mooie belevenissen in het bos, waar Mier niet bij is. Mier ergert zich aan al die mooie belevenissen van de anderen in Nederland, maar hij leert in dit verhaal van zijn neef mier (die hij verpleegt en verzorgt) óók om te genieten van het feit dan anderen (in Nederland, zonder dat Mier erbij is) genieten.
  • In het nagesprek komt aan de orde dat we van dit verhaal kunnen leren dat we niet moeten denken "Waarom overkomt mij dit", maar: "Wat kan en ga ik nu zelf doen?" Jij bent immers zelf de enige die het licht in je eigen duisternis weer aan kan doen. Wees daarbij creatief, en wees ook trots op jezelf. En probeer je neef mier (de ander) te begrijpen. 
  • Een andere boodschap die we uit dit verhaal halen, is: "Blijf altijd communiceren over je lastige situatie, en ook over je gevoel daarbij". Daarna kan je probleem bijvoorbeeld vlot getrokken worden, en kan het allemaal weer beter gaan en beter worden. 
  • Zoek ook de deskundigheid bij anderen die je zouden kunnen helpen met je probleem. En ga vooral op zoek naar een manier, een vorm uit om je netelige positie te komen. Bepaalde handelingen kunnen daartoe dan vast ook meditatief en helpend zijn.

Geen opmerkingen: