vrijdag 30 juni 2023

Wandeltraining voor Proefdiervrij

Dinsdag 27 juni 2023
 
Sonja passeert Refugio Ultreia Feinsum

Een pelgrim als wandelaar in Feinsum
Halverwege de ochtend komt een wandelaar van het Jabikspaad af naar onze Refugio Ultreia Feinsum. Is het een wandelaar, of is het een pelgrim.
We maken kennis met elkaar. Het blijkt Sonja Tepper te zijn, woonachtig op Het Bildt, en vandaag wandelend in de haar bekende regio.
Ze vertelt dat ze aan het trainen is voor de Nijmeegse Vierdaagse, en dat ze nu onderweg is vanuit Stiens naar huis. Zojuist ontdekte Sonja dat ze op dit moment op het Jabikspaad loopt, en toen ze onze refugio zag staan, met de voor pelgrims zo bekende pelgrimssymbolen, riep dat de nodige herkenning op. Want, zo vertelt ze, ze heeft in het jaar 2004 de Camino (het pelgrimspad) van het Franse Saint-Jean-Pied-de-Port naar het Spaanse bedevaartsoord Santiago de Compostela gelopen.
En de symbolen die ze op onze refugio ziet staan - zoals de Sint-Jacobsschelp en de (gele) caminopijl - die (her)kent ze als ervaren pelgrim natuurlijk heel goed.

Proefdiervrij
Haar shirt en het informatieblad achter op haar rugzak vielen mij direct al op. Op mijn vraag daarover vertelt Sonja dat ze aan haar deelname aan de Nijmeegse Vierdaagse ook dit jaar weer een sponsorproject verbindt, en wel voor de organisatie Proefdiervrij. Wie haar wil sponsoren, kan dat via de sponsorsite van de Nijmeegse Vierdaagse doen. 
Sonja gaat tijdens de aanstaande Nijmeegse Vierdaagse viermaal de vijftig kilometer lopen, want - vertelt ze - "als ik me ga inzetten voor dit goede doel, dan doe ik dat ook maximaal, en vijftig kilometer daags is de maximale afstand van de Nijmeegse Vierdaagse".
Ik wens Sonja veel wandelplezier en succes toe tijdens de vier lange wandeletappes van de komende vierdaagse. 
We nemen afscheid, en dan wandelt ze Feinsum uit, op naar thuis op Het Bildt.

Geen opmerkingen: