zondag 17 april 2022

Overdracht van VU-Verenigingsarchief van Fryslân naar Amsterdam

Witte Donderdag 14 april 2022
 
Enkele meters Fries archief van en voor de VU-Vereniging







Regionaal Verband Fryslân
Ruim 14 jaar ben ik lid geweest van het Regio-comité van het Regionaal Verband Fryslân van de VU-Vereniging, waaronder de Vrije Universiteit en het VU-Medisch Centrum te Amsterdam vallen, en enkele van die jaren overigens ook de Christelijke Hogeschool Windesheim te Zwolle. Behalve algemeen lid en secretaris, ben ik de meeste van die jaren voorzitter geweest van dit Friese Regiocomité van de VU-Vereniging.
Uit hoofde van die functie ben ik in die periode de meeste jaren ook lid geweest van de Ledenraad van de VU-Vereniging, en vanuit de landelijke Ledenraad tevens voorzitter van de Benoemingsadviescommissie van de VU-Vereniging (die enige jaren ook de naam droeg van Vereniging VU-Windesheim).
In al die jaren zijn vele mails en andere documenten voorbij gekomen, om er kennis van te nemen, erop te reageren en erover in gesprek te zijn op provinciaal en op landelijk nivo.

Documenteren en archiveren
Vanaf het begin heb ik zorgvuldig alle documenten gedocumenteerd en gearchiveerd, teneinde ze ooit eens aan te bieden aan het Bureau van de VU-Vereniging te Amsterdam. Tijdens mijn bestuurlijke zittingsperiode hadden we vanuit het Verenigingsbureau al eens het verzoek gekregen om onze documenten te zijnen tijd aan te bieden ter archivering in het VU-Verenigingsarchief.
Nu was ik daar toen dus al mee bezig, maar dat verzoek onderstreept toch ook wel weer het belang van het voorzetten van de bewaring van Verenigingstukken.
In de afgelopen maanden ben ik - tussen allerlei andere bedrijven door - bezig geweest om alle dossiers globaal nog eens te bekijken, om de hele partij documenten gereed te krijgen voor de gewenst overdracht. Resultaat daarvan is zo'n vier strekkende meters archiefstukken ter overdracht van Fryslân naar Amsterdam.

Fryske bibliofyl om utens
Vanmorgen vroeg rijd ik met een volgeladen auto eerst naar de enorm bevlogen Friese biblliofiel Andries Hibma te Hauwert. Andries was zo vriendelijk om mij in 2019 de 39e uitgave van de Kristlik Fryske FolksBibleteek (KFFB) te schenken, waarmee ik - waarschijnlijk als enige - de hele Friestalige boekencollectie van 85 jaar KFFB (inmiddels 88 jaar) compleet te kreeg. Vervolgens hebben we nog een mooie actie ondernomen om de collectie waar mogelijk te verfraaien, en we maakten de afspraak dat ik met een partij Friese KFFB-boeken nog eens op bezoek zou komen bij Andries, om zijn collectie aan te vullen. En dat is wat we vanmorgen onder andere doen.

VU-Vereniging in Amsterdam
Daarna rijd ik in Noord-Holland door naar Amsterdam, waar ik mijn papieren archief vanuit Fryslân overdraag aan de archief-medewerkers van de VU-Vereniging, waaronder de universiteitshistoricus en een archief-conservator. 
Bij die overdracht blijkt dat er momenteel een onderzoeker bezig is om een bepaald tijdvak van de VU-Vereniging te onderzoeken, waarvan in de nu overgedragen archiefdozen en verhuisdozen een uitgebreid dossier zit. Dat kan dus direct worden gebruikt. 
En bovendien zal na een eerste selectie in de Vrije Universiteit een deel van mijn archief ter archivering worden overgedragen aan het Amsterdamse Stadsarchief.
Aansluitend ga ik op nog visite in Amsterdam bij Gezien Ridderbos, die tientallen jaren heeft gewerkt bij de VU-Vereniging, met wie ik gedurende al mijn zittingsjaren buitengewoon aangenaam heb mogen samenwerken (ook met vele anderen), zij vanuit Amsterdam en ik vanuit Fryslân.
Daarna moet ik snel terug naar huis, omdat we daar vanavond en vannacht een pelgrim te gast hebben in onze refugio, die daar in de nacht van Witte Donderdag op Goede Vrijdag overnacht. Als gastvrouw en gastheer zullen we haar gastvrij ontvangen en morgen weer verder laten lopen op het Friese pelgrimspad.

Geen opmerkingen: