woensdag 16 maart 2022

Ik ga op reis en laat achter

Woensdag 16 maart 2022
 
Cover van 'Ik ga op reis en laat achter'

De pelgrimsreis naar binnen
'Simone Ahwina' (artiestennaam van Simone Marjet Bak (1971-2020)) heeft jaren in Nieuw Zeeland en in Amerika gewoond. 
Ze emigreert op jonge leeftijd met haar vriend Nico vanuit Nederland naar Nieuw-Zeeland. Maar als Nico overlijdt aan een hersentumor, en precies een jaar later haar nieuwe vriend Jason een dodelijk auto-ongeluk krijgt, staat haar leven op de kop. Simone ontdekt in deze periode de helende kracht van haar stem, wint grote talentenjachten, en verhuist naar Amerika om daar als zangeres het geluk te beproeven. 
In een camper toert ze van optreden naar optreden; dromend van een leven vol glitter en glamour. Als na jaren het echte succes uitblijft, en het niet zo goed met haar gaat, heeft Simone behoefte aan bezinning. Als twijfel en wanhoop het leven van Simone beginnen te overheersen, en ze een burn-out nabij is, besluit ze impulsief de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela te lopen. 
Hartje zomer, ruim 800 kilometer over hoge bergen en door diepe dalen, helemaal alleen. Simone komt zichzelf tegen en beleeft haar heftige, maar avontuurlijke leven opnieuw. De eindeloze stappen, de eenzaamheid, de vermoeidheid en de bijzondere mensen op haar pad helpen haar de reis naar binnen te maken. Met het volbrengen van de zware tocht is het rusteloze zoeken voorbij, en datgene waar ze jaren naar verlangd heeft, komt bij terugkeer in Nederland geheel onverwacht in haar leven

Ontdekkingsreis naar Santiago de Compostela
Deze pelgrimstocht heeft Simone Ahwina haar leven veranderd. Ze is als herboren teruggekeerd. De ervaringen van haar reis en van haar bijzondere levensverhaal zijn prachtig beschreven in Simone Ahwina haar boek 'Ik ga op reis en laat achter'.
Simone heeft na haar pelgrimstocht met mede-schrijfster Jessica Menheer samengewerkt om al haar ervaringen van haar pelgrimstocht en van daarvóór èn daarna in dit boek te bundelen. De subtitel van dit boek luidt: 'Een ontdekkingsreis naar Santiago de Compostela'.
Simone wilde met dit boek een nieuw boek schrijven over bijzondere vrouwen.

Op zoek naar mijzelf
  • Finisterre is letterlijk het einde van de wereld.
  • Ik ben werkelijk niet meer wie ik was.
  • Mag ik ook voor anderen dat lichtpuntje zijn?
  • Misschien moet ik eens een tijdje weg; uit mijn normale leven stappen.
  • Huilen is als het ware een reiniging van de ziel.
  • Een pelgrimstocht op zoek naar mijzelf.
Mijn leven moet veranderen
  • Mijn verstand zei me dat ik geld moest verdienen, maar mijn hart liet me heel subtiel voelen dat geld niet het allerbelangrijkste in het leven is.
  • Ik weet niet precies wat ik nu zoek, maar ik weet wel dat mijn leven moet veranderen.
  • Waarom ging ik altijd zo onvoorbereid en impulsief op pad?
  • Tijdens het inpakken van mijn rugzak was het verrassend om te ontdekken wat belangrijk voor mij is.
  • Deze pelgrimstocht is meer een innerlijke reis die ik wil maken.
  • Het is toch nooit zoals je denkt of hoopt dat het zal zijn.
  • Mijn intentie voor deze trip is om alles los te laten wat niet meer bij me past; om duidelijke inzichten te krijgen over de volgende stappen, en om het nieuwe toe te laten in mijn leven.
  • Mijn rugzak is symbolisch voor alle ervaringen die ik met me meedraag.
  • Ik realiseer me dat er werkelijk weinig mensen zijn die echt vrede en geluk ervaren.
Wat ik werkelijk nodig heb
  • De man met wie ik zou trouwen, overleed.
  • Vragen helpt echt.
  • Ik loop deze tocht voor mezelf.
  • Ik neem zelden de tijd om even te zitten en niets te doen.
  • Hier bestaat geen haast.
  • Dat is wat ik op dit moment werkelijk nodig heb.
  • Het gevoel van rijkdom vult langzaam mijn hart.
  • Ik vind het nog steeds niet eenvoudig om te ontvangen. Geven is veel gemakkelijker voor mij.
  • Leuk om te zien waar andere mensen waarde aan hechten.
  • Ik wil me juist zoveel mogelijk met mezelf en met de natuur verbinden.
  • Ik denk er op dit moment zelfs serieus over na om mijn hele droom maar op te geven en iets gewoons te worden.
Bieden van liefdevolle hulp
  • Het zingen bepaalt al jaren mijn leven.
  • 'Ahwina' betekent in het Maori: 'het bieden van liefdevolle hulp'.
  • Echt grote bekendheid blijft uit.
Reizen verruimt je denken
  • Ze is heel tevreden met dit eenvoudige bestaan.
  • Reizen verruimt toch je denken, je visie, je wereld.
  • Het is fijn rustig aan te doen, en de tijd te nemen om ook even stil te staan en goed om je heen te kijken.
  • Jammer dat ik mij meestal richt op datgene wat ik nog níet bereikt heb.
  • Ik voel me erg op mijn gemak in de rust van de natuur.
  • Je kunt tòch niet voorspellen wat er gaat gebeuren, dus waarom zou ik mij daar nu al druk over maken?
  • Het voelt fijn om met andere pelgrims te delen.
  • Les van de Dag: leren om te vragen als je iets nodig hebt.
  • Alleen lopen heeft ook zo zijn voordelen.
Het echte leven
  • Hou je niet van vroeg opstaan, dan heb je op deze tocht een probleem.
  • In deze herberg gaat om zes uur het licht aan, en moet je er verplicht uit.
  • Als je je aandacht maar op iets leuks vestigt, dan gaat het lopen zoveel makkelijker.
  • Dit is voor mij het echte leven. Hier moet ik niets. Hier kom ik tot rust.
  • Een vriendschap tussen man en vrouw is dus wel degelijk mogelijk zonder seksuele lading.
  • Als je een dierbare verloren hebt, dan beschermt deze jou.
Gewoonten overnemen
  • Als je maar lang genoeg in een bepaalde cultuur leeft, dan ga je de gewoonten ervan vanzelf overnemen.
Kenbaar maken aan dierbaren
  • De ziel is ook in staat om zich kenbaar te maken aan dierbaren.
Geen verwachtingen
  • Het is nu zes weken geleden dat je doodging, en ik vind dat het tijd is dat je terugkomt.
  • Er bestaat geen dood; alleen maar verwijdering van lichamelijk contact.
  • Ik wil geen verwachtingen hebben, want dan word je alleen maar teleurgesteld.
  • Het loopt toch altijd anders dan je verwacht.
Alles went
  • Ik was blij om in de natuur niet steeds met anderen geconfronteerd te worden.
  • Het was een vreemde ontdekking dat ik me juist in gezelschap nog eenzamer kon voelen, dan wanneer ik werkelijk alleen was.
  • Alles went. Ook alléén slapen.
  • Ik ontdekte hoe sterk en zelfstandig ik kon zijn.
  • Het terughalen van deze zware periode uit mijn leven heeft heel wat in mij naar boven gebracht.
  • Ik heb geleerd dat een simpele glimlach een groot verschil maakt.
Met een doel op deze aarde
  • Weg met al die overbodige ballast.
  • Het is belangrijk om de mensen van wie je houdt te vertellen hoe speciaal en belangrijk ze voor je zijn. Vertel het hun vóór het te laat is.
  • Ik moet mijn geluk niet van anderen laten afhangen.
  • Ik heb altijd sterk het gevoel gehad dat ik met een doel op deze aarde gekomen ben.
  • We zijn allemaal op onze eigen manier belangrijk, en we kunnen een verschil maken.
  • Als we even de moeite nemen om werkelijk naar een ander te kijken, dan kunnen we altijd wel iets ontdekken waar we een complimentje over kunnen geven. En... door een ander te zien, geef je die persoon ook het gevoel dat hij of zij bestaat, en dus betekenis geeft aan de wereld.
Stil zijn en luisteren
  • Ik loop om inzichten te krijgen, en om los te laten wat niet meer bij me past.
  • We zijn toch allemaal met elkaar verbonden? Wetenschappelijk is aangetoond dat de grenzen die wij zien tussen personen, er in werkelijkheid helemaal niet zijn.
  • Het is niet bevorderlijk om met een schuldgevoel rond te lopen. 
  • Veel mensen realiseren zich niet dat als we anderen vergeven, we tegelijkertijd onszelf vergeven.
  • Als ik emoties in mijzelf kan helen, heeft dit ook effect op anderen.
  • Eigenlijk zou ik voor mijn hele lichaam beter moeten zorgen.
  • Misschien is het juist belangrijk om niet altijd sterk te zijn. Om ook te accepteren dat we soms moe, verdrietig of teleurgesteld zijn.
  • Door te snel te lopen, kun je vele geschenken missen.
  • Ik wil ook liefde voor alles en iedereen kunnen voelen.
  • Als je stil bent en luistert, dan ben je altijd op de juiste plek op het juiste tijdstip.
Ontmoeting als bedoeling
  • Steeds weer mag ik loslaten en erop vertrouwen dat we elkaar weer zullen ontmoeten als dat de bedoeling is.
  • Je voelt je heel anders als je denkt aan de dingen waarvoor je dankbaar bent.
  • Elke dag is weer anders; je kunt werkelijk niets plannen.
  • Het beste is maar gewoon met de stroom mee te gaan.
  • Wat moet het fijn zijn om geen ambitie te hebben, om niet voortdurend te streven naar verder en meer.
  • Het leuke van een plan maken, is dat je het altijd kunt wijzigen.
  • Alles heeft een mogelijkheid in zich voor bewustwording.
Liefde als grootste geschenk
  • Ons leven wordt meestal gevormd door ons verlangen naar bevestiging.
  • In de stilte komen we in contact met ons diepste zelf, en kunnen dit dan laten spreken.
  • Als we de woestijn, de problemen, achter ons gelaten hebben, ontdekken we dat het ons iets geleerd heeft. Dat geeft perspectief. Het moeilijke aanvaarden is een waardevolle overwinning.
  • In liefde ben je met zijn tweeën: degene die geliefd wordt, en degene die liefheeft. 
  • Liefde is het grootste geschenk van het leven. Een bron van eindeloze vreugde; maar liefde kan ook pijn doen.
  • Een mens is een raadsel, en soms begrijpen we onszelf niet eens.
  • Het is belangrijk het licht te zoeken, en de hoop nooit op te geven.
  • Van oude cultuur is in Amerika weinig terug te vinden.
  • Deze tijd is voor mij, en die wil ik helemaal voor mezelf benutten. 
  • Zolang ik niet te veel van de ander houd, kan ik ook niet gekwetst worden.
Een nieuwe wereld
  • Nu gaat er ineens een nieuwe wereld voor hem open; een wereld waar hij eigenlijk heel bang voor is.
De muur om mijn hart
  • De muur om mijn hart beschermt mij prachtig tegen verdriet, maar zorgt hij er ook niet voor dat ik de liefde waar ik zo naar verlang, nooit kan toelaten?
  • Ben ik niet op pelgrimstocht om inzichten te krijgen, en een transformatie te ondergaan?
  • Elke keer als je iets afkeurt in een ander, keur je dat ook in jezelf af.
Liefde leren ontvangen
  • Ik wilde leren om liefde te ontvangen.
  • Het is zo bijzonder om te ontdekken hoe je verandert als je over je angsten heen bent.
  • Zingen is de verbinding met God.
Kiezen voor lijden
  • Tranen zijn goed; ze maken de ziel schoon, zodat je de verbinding met God of De Bron kunt voelen.
  • Je bent toch een onderdeel van het grote geheel.
  • Door voorspoed en geluk groei je niet. Juist door tegenslag, moeilijke tijden, pijn en verdriet, ga je vragen, zoeken.
  • Door te vragen, kun je antwoorden en inzichten krijgen.
  • Hoe vaak blijven we niet hangen in een leven of een patroon dat eigenlijk helemaal niet meer bij ons past; dat ons niet gelukkig maakt.
  • Gemakkelijke wegen brengen je niets.
  • Als je de Camino bewandelt, dan kies je toch echt wel voor wat lijden. 
  • Lijden draagt bij tot acceptatie, bewustwording en inzichten, dus tot groei.
  • Bij een pelgrimstocht gaat het om de weg ernaartoe, en alles wat daarbij komt kijken.
  • Het is belangrijk om je aan niets te hechten; aan mensen, uitkomsten of dingen. Als je dat wel doet, dan is er ook de angst om het te verliezen.
  • Relaties, banen, woonplekken. Allemaal schijnbare zekerheden.
  • Angst blokkeert, en is inderdaad een beroerde raadgever.
  • You only have to be.
In het nu zijn
  • Ze hebben me laten ervaren hoe het voelt om volledig in het nu te zijn, en het leven luchtig te benaderen.
Liefde en Angst
  • Zo af en toe teruggebracht te worden naar de basis, is helemaal niet verkeerd. We hebben zoveel comfort, dat we vaak niet meer stilstaan bij de luxe ervan.
  • Er zijn maar twee emoties die onze acties motiveren: Liefde en Angst. Iedere andere emotie is een variatie op één van deze twee.
  • Veel van wat wij gewoonlijk als schaduwkanten zien, kan soms juist heel positief zijn.
  • De essentie van iedereen is: Liefde.
  • Niet overal aandacht aan besteden; dat zou best fijn zijn.
  • De herbergen zijn inderdaad rumoerig, maar toch heeft het wel wat. Ook dat hoort bij deze pelgrimstocht.
Doe rustig aan
  • Het leven dient zich in kleine stukjes aan; meer krijgt men niet te zien.
  • Oordeel niet. 
  • Ieder oordeel belet je te groeien.
  • God is een eeuwigdurende reis.
  • Het is belangrijk dat ik rustig aan doe.
  • Iedereen heeft liefde en aanraking nodig.
  • Weer krijg ik precies wat ik nodig heb.
  • Het leven bestaat niet alleen uit leuke momenten.
  • Dit is geen zonvakantie. Dit is een pelgrimstocht; en die moet je serieus nemen.
  • Je loopt deze tocht toch om je leven te veranderen? Dan moet je daar niet te licht mee omspringen. Je moet goed voor jezelf zorgen.
  • Men loopt de Camino om drie redenen, te weten: Dankbaarheid, Iets in je leven veranderen, Je ontplooien tot een mooie ster.
  • Ik kan ook daadwerkelijk alleen zijn, en ik heb geen anderen nodig om mij gelukkig te voelen.
Kalm
  • Zo fijn van het lopen is dat het zo kalm gaat, en dat je daardoor zoveel ziet.
Innerlijke rust
  • The road must be done at the adequate pace; trying not to miss any opportunity to enjoy everything it offers.
  • De Camino moet je alléén lopen als je werkelijk een transformatie wilt ervaren.
  • Je moet je eigen pad bewandelen. Niet dat van een ander.
  • Innerlijke rust en in het nu leven, zijn het allerbelangrijkste.
  • Ontdek waar het leven wèl om draait.
  • Is het geen tijd dat ik het eens rustig aan ga doen? Dat ik me meer ga verdiepen in plaats van steeds naar iets nieuws te zoeken?
Werkelijk gelukkig
  • Hoeveel mensen zijn er nou werkelijk gelukkig? Hoeveel mensen doen datgene waar hun hart ligt; volgen hun passie?
  • Mensen zijn werkelijk met elkaar begaan op deze ontdekkingstocht.
  • Misschien is het wel goed dat ik gedwongen ben om op één plek te blijven. Om stil te staan. Ik verlang zo naar innerlijke rust.
  • Ik wil op pad.
  • Simone de Glamourgirl moet er eigenlijk niet aan denken om op Crocs te lopen, maar Simone de Pelgrim wil verder.
  • Denk niet aan morgen. Leef in het nu. Voor je het weet, schiet je daar weer uit.
  • Ik ben blij dat ik na alle liefdevolle zorgen die ik heb mogen ontvangen, nu een ander kan helpen.
Groei en bewustwording
  • Als je ergens middenin zit, weet en voel je niet wat er werkelijk gebeurt. Pas als je eruit stapt, kun je het verschil voelen.
  • Alle zintuigen in mij zijn wakker.
  • Nu ik me hiervan bewust ben, kan ik dit loslaten, waardoor ik stilte van binnen kan ervaren.
  • Ik heb ervaren hoeveel er in een week duidelijk kan worden; hoeveel je in een week kunt leren.
  • Nu kan ik echt helemaal mijn eigen reis maken, mijn eigen Camino lopen.
  • Ik heb mezelf op een nieuwe manier leren accepteren, en het is nu tijd om die liefde waar ik zo naar verlang, voor mezelf te gaan voelen.
  • Ik verlang ernaar om in iedere cel van mijn wezen te voelen dat ik liefde ben.
  • Het fijne van deze pelgrimstocht is dat je alleen maar bezig hoeft te zijn met eten, lopen en slapen.
  • In het nu kun je één zijn met alles.
  • Wat een prachtige geschenken heeft deze Camino mij al gegeven.
  • Het is belangrijk dat je de Camino alleen loopt.
  • Mijn hele leven draait om innerlijke groei en bewustwording.
  • Ik zie elke ervaring als een mogelijkheid om te groeien.
  • Een pelgrim wordt echt met veel respect behandeld.
  • De Camino wordt ook wel 'de weg van de sterren' genoemd, omdat in vroeger tijden de sterrenhemel als richtingaanwijzer diende.
Loslaten, dat vasthouden
  • Een heerlijk gevoel van innerlijke rust draag ik met mij mee.
  • Vasthouden is forceren. Lóslaten, dat vasthouden.
  • Ik loop alleen, en toch voel ik mij niet alleen. Juist in het alleen-zijn voel ik me vaak meer verbonden met de essentie van wie ik werkelijk ben.
  • Als ik deze angst los kan laten, ben ik vrijer om echt in het moment te leven.
Alles verandert
  • Vaak blijkt pas achteraf dat werkelijk overal een reden voor is; ook al is dat op dít moment moeilijk te begrijpen.
  • Ik kom zoveel geweldige mensen tegen, en maak de mooiste dingen mee. Wat ben ik dankbaar dat ik hier ben.
  • Alles verandert; niets blijft.
  • De pelgrim kan genieten van de simpele dingen, en heeft geen luxe nodig.
  • Je doelen moet je vinden met je hart.
  • Ik ben gewoon een 'excitement junkie'.
  • Wat zou het fijn zijn om niet door gebeurtenissen van buitenaf beïnvloed te worden.
  • Alles heeft een eind; niets is blijvend.
  • Hoe hoger de piek, des te langer de afdaling.
  • Geven en nemen: een groot wederzijds geschenk in een relatie.
Voelen en vertrouwen
  • Dus als je werkelijk iets voelt, vertrouw er dan op dat het voor de ander ook goed is.
  • Het is tijd om weer bij je zachtheid te komen; je ware gevoelens te laten zien.
Liefde geven en krijgen
  • Ik ben ook maar een mens met verlangens; en dit lichaam heeft er soms enorm behoefte aan om aangeraakt te worden. Huidhonger noemen ze dat.
  • Het klopt toch allemaal maar weer precies. De puzzelstukjes vallen weer helemaal op zijn plaats.
  • We gaan tot het uiterste om maar erkenning te krijgen, om te bewijzen dat we goed genoeg zijn.
  • Liefde! Nou, dat heb ik in één leven echt niet onder de knie.
  • Iedere ziel heeft een soort leerdoel.
  • Om jezelf lief te kunnen hebben, is het belangrijk om eerst je kwaliteiten te herkennen.
  • Iedereen is meester en student tegelijk.
  • Ik wil af en toe ook wel eens zwak zijn, en gesteund worden door een ander.
  • Je geeft zoveel liefde. Je hebt het toch ook nodig om die terug te krijgen?
Alleen en samen
  • Alleen door gewoon eerlijk te zijn, kun je een goede relatie opbouwen en behouden.
  • De Camino loodst je versneld door het hele leven.
  • Waarom is het toch steeds weer wennen om alleen te zijn?
  • Samen delen en samen zijn, is waar mijn ziel naar verlangt.
  • De één verdwijnt, en zó loopt er weer een ándere pelgrim met je mee.
  • Het is niet goed of fout om te praten terwijl je deze pelgrimstocht maakt.
  • Als je in de emotie van missen zit, dan ben je je niet bewust van wat er nu in je leven is.
Goed voelen
  • Op deze tocht ervaar ik saamhorigheid, behulpzaamheid, warmte en liefde voor elkaar.
  • Ik kies ervoor om geen tijd en energie te steken in mensen die mij niet op een positieve manier voeden.
  • Ik ben nu 26 dagen onderweg, en voel me belabberd.
  • Voordat je kunt transformeren, moet je eerst opruimen.
  • Ik geloof dat God mij aanmoedigt om te luisteren naar dat wat goed voor mij voelt.
  • If you obey all the rules, you miss out on all the fun.
  • Wat een prachtige boodschap: zeker weten dat iets echt goed moet voelen voordat we een volgende stap nemen.
Leven als leerschool
  • Door gedwongen te worden om langzamer te gaan lopen, besefte ik waar de Camino werkelijk over gaat.
  • Anderen met een snel tempo, weten niet wat ze missen.
  • Jij hebt geluk; jij weet wat jouw passie is.
  • Het is eerst belangrijk om te ontdekken waar jij echt blij van wordt.
  • Elke baan heeft mij wel iets geleerd waar ik in mijn verdere leven baat bij kan hebben. Het leven is mijn leerschool.
  • Misschien is het beter om al je verwachtingen los te laten. Het zijn je verwachtingen die je teleurstellingen geven.
  • Ik ga toch eens proberen om met gedoseerde energie te werken.
  • Balans; daar draait het leven om.
Het Grote Loslaten
  • Bij Cruz de Ferro (IJzeren kruis) laten veel pelgrims een steen achter. Ik voel dat dit een mijlpaal is. Dit is de plek van het Grote Loslaten.
  • De rups maakt mij duidelijk dat alles tijd nodig heeft. Alles is deel van een proces.
  • Zoveel verschillende mensen, zoveel verschillende manieren om naar Santiago te gaan.
Stap voor stap denken
  • Als je je aan de leuke dingen hecht, hecht je je ook aan de niet-leuke dingen.
  • Je mag iemand nooit op zijn uiterlijk beoordelen.
  • Ongelooflijk wat een pauze met je kan doen.
  • Het helpt echt om in het nu te leven; stap voor stap te denken.
Tevreden met een simpel bestaan
  • Het fijne van de Camino is dat er geen tijdschema's zijn, en je je eigen tempo kunt volgen, hoewel je vaak vroeg wakker wordt door het gerommel van de andere pelgrims die al zijn opgestaan.
  • Niets veranderlijker dan een mens.
  • Ik doe teveel mijn best, probeer te hard. wil te graag, en dan werkt het niet.
  • Het is toch het verlangen naar iets dat zorgt dat je stappen onderneemt.
  • Mijn dromen, mijn verlangens en mijn passie zetten mij aan tot beweging.
  • Ik wil niet meer gefocust zijn op het waarmaken van mijn dromen; ik wil kunnen genieten van het verlangen op zich. Toch benijd ik soms de mens die gewoon tevreden is met een simpel bestaan.
  • Ik word niet meer gedreven door verlangen, en dat geeft heel veel rust.
  • Het gaat er uiteindelijk om welke keuzes je maakt.
  • Ik ben net zoals iedereen gewoon helemaal perfect.
  • Ik mag ook gewoon zijn. Niet Doen, maar Zijn.
  • De liefde van een kind is wonderbaarlijk; maar ook de liefde van de ouder voor het kind is wonderbaarlijk.
  • We kunnen niet ver vooruit kijken; we weten nooit wat de toekomst brengt. Je weet pas welke volgende stap je kunt nemen, als je de vorige stap gezet hebt. Daarom is het zo belangrijk om gewoon stap voor stap, dag voor dag te leven, denk ik.
  • Iedere stap brengt mij dichter bij mijn doel.
Als een ander mens terugkomen
  • Heerlijk; dit kan alleen maar op de Camino gebeuren.
  • Het kan toch niet anders dan dat je als een ander mens terugkomt?
  • Iedereen die hier loopt, is wel op zoek naar iets.
  • Als je nooit stappen onderneemt, zul je ook nooit vallen.
  • Het is de kunst om ook in het echte leven zo open en alert te zijn dat je de gele pijlen niet mist. Als je oplet, zul je merken dat de juiste richting zich vanzelf aandient.
  • Als je iets loslaat, en het komt bij je terug, dan is het werkelijk voor jou bestemd.
Accepteer de situatie
  • Het is één grote stroom van mensen.
  • Ik laat mijn gemopper los, oordeel niet en accepteer de situatie.
  • Eigenlijk hebben we niet meer nodig dan wat nu in onze rugzak zit.
Nieuw voornemen
  • Je kunt je leven zo druk maken als je zelf wilt.
  • Mijn nieuwe voornemen is om regelmatig tijd vrij te maken om te ontspannen.
  • Alles had mij wel iets te zeggen.
  • Ik merk nu dat vooral de mensen met wie ik gelopen heb, de toevallige ontmoetingen en de passanten veel in mij in gang gezet hebben.
  • Elk moment heeft op zich waarde, en het gaat erom te accepteren wat is.
  • Elke vorm van gehechtheid werkt beperkend.
  • Deze pelgrimstocht heeft mij laten zien wie ik werkelijk ben.
  • Het is maar net hoe je er zelf over denkt, en wat je ervan maakt.
Ervaringen en inzichten
  • Ik kan wel van alles gaan bedenken wat mij zou kunnen overkomen, maar een feit is het niet.
  • Een ieder zal zijn eigen ervaringen en inzichten meenemen naar de 'gewone' wereld.
Geen feest of vakantie
  • Ontdek je eigen ster en laat je licht stralen.
  • De Camino was geen feest of vakantie voor mij. Het was een intensieve ervaring, die behoorlijk wat voor mij in gang gezet heeft.
Alles is anders
  • Als het de bedoeling is dat je iemand tegenkomt, dan zal deze persoon op het juiste moment in je leven verschijnen.
  • Alles is anders voor een pelgrim.
  • Ik hoef niet mijn hele leven vast te zitten aan één ding. Ik heb altijd opnieuw een keuze.
Nooit meer dezelfde zijn
  • Gebeurtenissen of invloeden van buitenaf bieden je geen blijvende vervulling. De diepe vervulling kan alleen van binnenuit komen.
  • Je kunt veel meer bereiken als je vanuit rust werkt, dan wanneer je voortdurend op je wilskracht vaart.
  • Voor de buitenwereld zie ik er waarschijnlijk hetzelfde uit, maar ik zal nooit meer dezelfde zijn.
  • Eén ding is zeker in het leven, en dat is dat alles voortdurend verandert.
  • Straalt mijn innerlijke ster niet ook altijd, en krijgt zij juist niet meer glans door donkere tijden?
Zichtbaar veranderd
  • Mijn voettocht naar Santiago de Compostela is misschien voorbij, maar daarmee eindigt het natuurlijk niet.
  • Deze pelgrimstocht heeft me ook voor de buitenwereld zichtbaar veranderd.
De stroom van het leven
  • De stroom van het leven brengt je wat je nodig hebt.
Pelgrimeren betekent de weg van ons verlangen gaan.
(Anselm Grün)

Geen opmerkingen: