zondag 21 november 2021

Ik wil van waarde(n) zijn

Zaterdag 20 november 2021

Cover van de Twaklank: "het water naar de zee"
Van betekenis zijn!
Al twee jaar word ik geraakt door het lied ‘Geest van hierboven’  dat Stef Bos samen met het Jongerenkoor Samen Op Weg ter gelegenheid van het Pinksterfeest zong in de Broerekerk van Bolsward. Het zijn niet alleen de tv-beelden die mooi zijn. Ook de combinatie van de teksten van twee liedjes is prachtig. Bovendien is de tekst inhoudelijk uitnodigend om je aan het denken te zetten over hoe en wie ik zelf eigenlijk wil zijn, en wat ik wil betekenen voor God, mens en maatschappij.

Wat wil je later worden?
Hoe vaak is jou vroeger gevraagd wat je later wilt worden, en hoe vaak heb jij dat aan kinderen en tieners gevraagd? Het is dan ook niet voor niets dat de Kinderboekenweek van 2021 als thema heeft: ‘Worden wat je wil’. Beroepen staan dit jaar centraal. Basisschoolkinderen zijn uitgenodigd om één dag naar school te komen in de werkkleding van hun zelf gekozen beroep voor later, en in een aantal gevallen werden ze op school of in de bibliotheek gefotografeerd in hun beoogde beroepskleding: bijvoorbeeld een toga, een prinsessenjurk, een overall, of in sporttenue.
Er is dus volop aandacht voor Wat je wilt worden.
  • Maar wanneer hebben we aandacht voor Wie je wilt worden?
Wie wil je later zijn?
Een veel diepgaander vraag die je bijvoorbeeld tieners en jongvolwassenen zou kunnen stellen, is de vraag Wie je later wilt worden of zijn. Die vraag is moeilijk te beantwoorden, want je bent immers nu al iemand. Bij je geboorte en in je opvoeding, onderwijs en verdere vorming heb je al zoveel bagage meegekregen, dat je heeft gemaakt tot Wie je nu al bent. Geen probleem tot zover, want jij bent me er één; en jij mag er ook zijn.

Mag ik je eens vragen?
  • Maar heb jij je wel eens afgevraagd wie jij bent in verschillende situaties, gezien door je eigen ogen? 
  • Hoe zien anderen jou in die uiteenlopende rollen? 
  • En hoe zou Jezus jou karakteriseren als Hij eens een aantal weken met je mee zou lopen in het leven van alledag? 
  • Maken de antwoorden op die vragen jou gelukkig?
  • Als je daar over nadenkt, heb je dan eigenschappen die je eigenlijk direct wel overboord zou willen gooien? 
  • Welke herkenbare eigen eigenschappen koester je, en zou je vooral willen behouden? 
  • En met welke eigenschappen zou je de komende tijd willen groeien en doorontwikkelen?
Ik wil waarde(n)vol zijn!
Om zelf antwoorden te geven op die laatst gestelde vragen, zou het je helpen om eerst eens na te denken over wat jij als mens waardevol vindt, en wat jij als christen waardenvol vindt.
  • Ben ik bijvoorbeeld barmhartig? 
  • Waar is mijn gastvrijheid zichtbaar? 
  • Zien anderen mij als vergevingsgezind? 
  • Hoe rechtvaardig is mijn handelen? 
  • Vertrouw ik anderen? 
  • Toon ik zichtbaar medeleven? 
  • En hoe betrouwbaar ben ik in mijn doen en laten?
Over al die (ook christelijke) waarden zou je na kunnen denken. 
  • Waar doe ik het goed, en waar kan ik het beter doen? 
  • Hoe wil ik zijn, en daarmee: Wie wil ik zijn?
Een leven lang oefenen
Belangrijk daarbij is dat je ervoor oppast dat je niet alleen maar zult willen zijn zoals anderen graag zien dat je bent. Dat kan in sommige gevallen heel schadelijk voor jezelf zijn, want jij mag vooral jezelf zijn.
Wel kun je heel goed te rade gaan bij de bijbelverhalen over Jezus, want juist Jezus heeft ons voorbeelden gegeven van het goede leven. Jezus laat ons zien hoe wij ons dienstbaar kunnen verbinden met onze naasten. Jezus leert ons waar en voor wie wij verantwoordelijkheid kunnen nemen, uit liefde voor je naaste en ook voor jezelf.
Je mag daarbij best een buitenbeentje worden. Beoordeel daarbij wel steeds of je de gekozen (christelijke) waarden nog praktiseert. Je zult wellicht veel moeten geven, maar je krijgt er ook zoveel voor terug.
Over het oefenen van deze christelijke levenskunst is al veel gesproken en ook geschreven. Boeken vol theorieën en oefeningen, over trainen met hoofd, hart en handen. Daarop aanvullend wil ik je nog graag die inspirerende liedtekst van Stef Bos meegeven. Het zijn droompjes die werkelijkheid kunnen worden; vandaag of morgen. Wellicht biedt het je de nodige poëtische inspiratie om er eerst ook eens anders tegen aan te kijken. De YouTube-muziek-clip van dit lied staat ook op de website van de Protestantse Gemeente te Stiens.

“Geest van hierboven, leer ons geloven,
hopen, liefhebben door uw kracht.
Hemelse vrede, deel u nu mede
aan een wereld die u verwacht.


Ik wil het water naar de zee zijn,
de zoden aan de dijk,
het gevecht tegen de bierkaai,
alles wat onhaalbaar lijkt.
Ik wil de rots zijn in de branding,
met de verbeelding aan de macht,
wil de stilte die vanzelf spreekt zijn,
en het daglicht in de nacht.
Ik wil een land zijn zonder grenzen,
waar de ruimte nog bestaat.
Ik wil traag zijn als de waarheid,
die de leugen achterhaalt.

Ik wil de moed zijn van de wanhoop,
het stilstaan van de tijd.
Ik wil een sprong zijn in het duister,
en de laatste strohalm zijn.
Ik wil de taal zijn van een dichter,
die zichzelf geen dichter noemt,
het zout zijn van de aarde,
en de kus die ons verzoent.
Ik wil een land zijn zonder woorden,
gedragen door de wind.
Ik wil de wereld weer leren zien,
door de ogen van een kind.


En met de schoonheid van de onmacht
lopen langs een eindeloze weg,
met open ogen dromen,
weerloos en toch sterk.”

(Bron: Stef Bos & Jongerenkoor Samen Op Weg,

Broerekerk, Bolsward, 2019); kijk en luister op:



Column
Deze (mijn) column werd gepubliceerd in de Twaklank van november 2021.
Twaklank is het informatie- en opinieblad van de Protestantse Gemeente te Stiens.

Geen opmerkingen: