woensdag 31 maart 2021

Afscheid na 42 jaar beroepsonderwijs

Woensdag 31 maart 2021

Achtergrondfoto bij mijn afscheid van NHL Stenden Hogeschool

















1979 - 2021
Na acht jaar gewerkt te hebben in het lager beroepsonderwijs, waarna vijf jaar in het middelbaar beroepsonderwijs, en tot slot 29 jaar in het hoger beroepsonderwijs is na een loopbaan van 42 jaar in het beroepsonderwijs het moment aangebroken om mijn onderwijsloopbaan te beëindigen. Vandaag was mijn laatste werkdag in het onderwijs.
De nieuwe periode van een vervroegd pensioen - Keuzepensioen genoemd - breekt aan.
Afscheid nemen van het onderwijs in deze buitengewone tijd van Covid-19 ofwel Corona is ook evenzo buitengewoon. Een afscheid in grotere kring zoals we dat in de afgelopen jaren gewend waren, is niet verantwoord, dus gingen we op zoek naar een andere vorm.
In een online sessie via Teams heb ik inmiddels 'face tot face' op fijne wijze afscheid genomen van mijn collega's van de Bestuursstaf van het College van Bestuur van onze hogeschool. Verrassend element daarin was dat alle collega's tijdens deze online afscheidsbijeenkomst in de Teams-sessie gebruik maakten van de hierboven door hen gemaakte en afgebeelde achtergrondfoto, waardoor het beeldscherm van ieders computer tijdens dit afscheid een vrolijk kleurig beeld gaf te zien.

As it net kin sa't it moat, dan moat it mar sa't it kin
Om mijn afscheid in bredere kring toch persoonlijk te maken, zijn alle collega's van NHL Stenden Hogeschool uitgenodigd om mij een persoonlijke brief te schrijven. Ik heb hen beloofd dat zij ook allen persoonlijk antwoord zullen ontvangen op hun ingezonden brief.
In Fryslân zeggen we in dergelijke gevallen wel eens: "As it net kin sa't it moat, dan moat it mar sa't it kin', en met dat motto vinden we ook voor dit afscheid een prima alternatief.
De collegiale brieven komen al binnen, digitaal en via de post. Dankbaar lees ik al die reflecties van mijn gewaardeerde collega's. Fijn dat we op deze manier op zo'n bijzonder moment toch een goed begaanbare weg hebben gevonden om met volle aandacht even de tijd voor elkaar te nemen.
Dankbaar blik ik ook terug op het feit dat ik zoveel jaren aaneen op alle nivo's van beroepsonderwijs en in allerlei functies als docent, manager en beleidsmedewerker een bijdrage heb mogen leveren aan het onderwijs en aan de vorming van aanstaande beroepsbeoefenaars, die na hun afstuderen ook echt iets kunnen in het werkveld waarvoor ze zijn opgeleid, en die ieder op hun eigen wijze een bijdrage leveren aan onze samenleving.

Geen opmerkingen: