Informatiebord en wegwijzer van het Jabikspaad |
Nieuw format met prioriteiten in kleur
In de bestuursvergaderingen van de Stichting Jabikspaad Fryslân passeert altijd een groot aantal bespreekpunten de revue. Het is dan ook voortdurend een uitdaging om binnen de gestelde vergadertijd van twee uren alle op dat moment relevante punten te bespreken. Meestal moet je op tijd keuzes maken met betrekking tot de onderwerpen die zo'n avond al dan niet aan de orde kunnen komen.
We proberen dat met ingang van vanavond weer eens op een andere manier zo goed mogelijk te doen. Daartoe werken voor het eerst met een nieuw vergaderformat, waarbij alle lopende en komende zaken voor de komende maanden wel volledig in beeld zijn op het totaaloverzicht van de actuele agenda, maar waarbij we vooraf met verschillende tekstkleuren aan hebben gegeven welke onderwerpen vanavond in en de daarop volgende bestuursvergaderingen aan de orde zullen komen. Vanavond gaan we testen of ons die werkwijze bevalt. Volgende keer evalueren we dat.
Agenda met Route en Promotie
We beginnen met de gebruikelijke vergaderstart met welkom, opening, lief & leed, vaststellen van de agenda, notulen, besluitenlijst, actielijst en ingekomen stukken.
Daarna komen enkele Routezaken aan de orde, waaronder met name de nieuwe editie of nieuwe druk van de routegids van ons Jabikspaad, het pelgrimspad van Sint-Jacobiparochie naar Hasselt, dat vanuit Fryslân de Nederlands aanlooproute naar het Spaanse bedevaartsoord Santiago de Compostela vormt.
Bij het agendapunt Promotie bespreken we de behandeling van het Prikbord van onze website, en de opdrachtverlening om te komen tot een nieuwe Website voor het Jabikspaad.
Financiering van het Jabikspaad
Om de lopende zaken en de nieuwe ontwikkelingen te kunnen financieren, zullen we op afzienbare termijn moeten voorzien in inkomsten uit bijvoorbeeld subsidies, fondsen en sponsoring. We spreken over het overzicht waarin we per gemeente bijhouden wat zij bijdragen aan het beheer en de vernieuwing van het Jabikspaad, dat door hun gemeente loopt. We realiseren ons dat we ook een aanmerkelijk bijdrage van de provincies Fryslân en Overijssel behoeven om ons vrijwilligerswerk voor al die wandelaars, fietsers en pelgrims op het Jabikspaad mogelijk te maken, dus we zullen op afzienbare termijn daarover met de provincies in gesprek moeten gaan. En wellicht zullen we op termijn ook met sponsorgelden van ondernemingen moeten gaan werken. Ook het werken met vrijwilligers brengt de nodige vergoedingen - hoe klein ook - met zich mee, en uiteraard moeten alle fysieke zaken zoals bijvoorbeeld informatieborden en wegwijzers ook worden betaald voordat we ze overal op de essentiële plaatsen langs het Jabikspaad kunnen plaatsen.
Samenwerking met veel partijen
Een pelgrimspad zoals het Fries-Overijsselse Jabikspaad gaat door en staat midden in de wereld van alledag. Samenwerking met een groot aantal partijen maakt het mogelijk om het Jabikspaad begaanbaar te maken, om het aantrekkelijk te maken, en om het verder uit te bouwen en te vernieuwen.
Vanavond bespreken we de stand van zaken en de voortgang met betrekking tot een aantal samenwerkingspartners, zoals de Stichting Tsjerkepaad, Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018, gemeente Het Bildt, en het Toeristisch Informatie Punt in Hasselt, de doorgangsplaats waar het Jabikspaad overgaat in de rest van het Nederlands-Belgisch-Frans-Spaanse pelgrimspad.
Succesvol slot
Dan sluiten we deze bestuursbijeenkomst af met een aantal mededelingen en rondvraag, en dan stellen we een vergaderagenda op van data en onderwerpenprioritering voor het komende kwartaal.
Precies op het beoogde eindpunt van 22.00 uur sluiten we deze bestuursvergadering af, nadat we alle geprioriteerde onderwerpen voor vanavond in dit overleg naar behoren hebben afgehandeld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten