zaterdag 15 december 2012

Kerstsfeer creëren tussen ijzel en regen

Vrijdag 14 december 2012 
Versierde kerstboom bij de receptie van het NBG

Weer winters weer
Even na 7.00 uur is de temperatuur iets onder het vriespunt. Het regent licht als ik vanuit Stiens naar mijn werk in Leeuwarden rijd. In onze woonwijk ligt op het wegdek nog enige sneeuw en ijs van de afgelopen dagen, maar als ik op de doorgaande weg kom, is het wegdek prima berijdbaar. Het in de afgelopen dagen gestrooide wegenzout heeft zijn werk goed gedaan, want door de voortdurend passerende auto's en bussen is het wegdek stroef.

IJzel in het noorden van het land
Op de autoradio hoor ik dat de situatie ten zuiden van Leeuwarden geheel anders is. Een vrachtwagenschauffeur meldt op Omrop Fryslân Radio dat hij tussen Heerenveen en Leeuwarden al zeker meer dan 25 auto's in de berm heeft zien staan, die door plotselinge ijzel op dit wegtraject zojuist van de weg af zijn geraakt. Omdat een aantal automobilisten - ondanks de waarschuwingen - toch te hard reed, heeft de politie voor dit traject besloten om het verkeer af te laten remmen, door te gaan 'blokrijden'. Politieauto's rijden daarom in een colonne om de achter hen rijdende automobilisten te dwingen af te remmen en langzamer te rijden. Het resultaat was in beide richtingen een file van 19 kilometer, dus nagenoeg over het hele wegtracé tussen Heerenveen en Leeuwarden.
Het KNMI heeft de waarschuwing met 'code oranje' (voor extreem weer) voor het noorden van Nederland afgegeven. Vanmorgen komen bij de politie 51 meldingen binnen van ongelukken door gladheid. De meeste ongelukken gebeurden in Drenthe en Fryslân.

Kerstcreatie tussen ijzel en regen
Halverwege de middag is de situatie aanmerkelijk verbeterd. Ik moet naar Haarlem voor een extra bestuursvergadering van het Nederlands Bijbelgenootschap. Op de auto(snel)wegen is geen ijzel of sneeuw te bekennen. Er kan gelukkig weer zonder gevaarlijke winterse slippartijen worden gereden.
Als ik in het Haarlemse kantoor van het NBG arriveer, zie ik dat ook hier al weer de versierde kerstboom is geplaatst. Ook in onze vergaderzaal is enige kerstversiering opgehangen, en in de personeelskantine wordt nog gewerkt om ook daar de grote zaal in kerstsfeer te brengen. Volgende week zal het personeel van het NBG hier haar jaarlijkse Kerstfeest met elkaar vieren, alvorens het kerstreces aanvangt. 

Regen en harde wind in het noorden van het land

Als ik 's avonds door de kop van Noord-Holland, over de Afsluitdijk en door noordwest-Fryslân weer huiswaarts keer, rijd ik door een voortdurende combinatie van regen en harde wind. Vooral de wind zorgt ervoor dat je tijdens de zware regenbuien slecht zicht hebt bij het inhalen van vrachtwagens. De nieuwslezer op de autoradio meldt: "De neerslag die valt, is regen".

Geen opmerkingen: